بررسی سیستماتیک پژوهش های رباتیک در حوزه آموزش: درس هایی از گذشته و مسیرهای آینده
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
1 - مربی، دانشگاه پیام نور، گروه علوم انسانی، دانشکده علوم تربیتی،ادربایجان
کلید واژه: آموزش رباتیک, خلاقیت, یادگیری, بررسی سیستماتیک, کتاب سنجی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی خوشههای موضوعی، تحولات مفهومی و بازیگران کلیدی و وضعیت دانش در این حوزه می باشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی پژوهشی کمی است و به روش مرور سیستماتیک انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، 248پزوهش صورت گرفته پس از انجام غربالگری می باشد. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزارVOSviewer استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش حوزه های اصلی مورد مطالعه: ربات های آموزشی، فناوری اموزشی و توسعه تفکر محاسباتی، مطالعاتی که به تاثیرات ربات های آموزشی بر روی دانش اموزان و همچنین دانش اموزان استثنائی می پردازند، محیط تعاملی، کارایی، دستاورد، دانش و برنامه تحصیلی متمرکز می باشد. در مورد تحول زمانی، یافته های پژوهش نشان داد، اولویت ها و موضوعات تحقیق در طول زمان تکامل یافته اند و مفاهیم کلیدی مانند یادگیری، خلاقیت و تاثیرات ربات های آموزش در طول زمان تکرار شده اند. در حوزه همکاری های بین سازمانی نیز یافته های پزوهش نشان داد میزان این همکاری ها بسیار پایین بوده و حوزه مطالعاتی مورد نظر از ادبیات پراکنده ای برخوردار می باشد که بیشتر از از ادبیات علمی امریکا و اسپانیا تاثیر پذیرفته است. در جمع بندی از یافته های پژوهش می توان اشاره داشت این حوزه مطالعاتی در سال های اخیر رشد پر شتابی داشته و بنظر می رسد در سالهای آتی و با گسترش فناوری های نوین در حوزه رباتیک، بیش از پیش مورد توجه رشته های علوم تربیتی و سایر رشته ها قرار گیرد.
The purpose of the research is to identify the state of knowledge in this field. The research method in the present research is applied in terms of objective and quantitative in terms of research methodology, and it was done by systematic review method. The statistical population of the research is 248 patients after screening. VOSviewer software was used for analysis. Based on the findings of the research, the main areas of study are: educational robots, educational technology and the development of computational thinking, studies that deal with the effects of educational robots on students and exceptional students, interactive environment, efficiency, achievement, knowledge and program. Education is focused. In terms of time evolution, research findings showed that research priorities and topics have evolved over time, and key concepts such as learning, creativity, and the effects of educational robots have been repeated over time. In the field of inter-organizational cooperation, the findings of his research showed that the level of these cooperations is very low, and the study area in question has scattered literature, which is more influenced by the scientific literature of America and Spain. In summarizing the findings of the research, it can be mentioned that this field of study has grown rapidly in recent years and it seems that in the coming years and with the development of new technologies in the field of robotics, it will be more and more interested in educational sciences and other disciplines. Strings should be placed.
Barker, B. S., & Ansorge, J. (2007). Robotics as means to increase achievement scores in an informal learning environment. Journal of research on technology in education, 39(3), 229-243. Bascou, N. A. & Menekse, M. (2016). Robotics in K-12 formal and informal learning environments: A review of literature. Paper presented at the 2016 ASEE Annual Conference & Exposition, New Orleans, Louisiana.
Bouvier, S., & Connors, K. (2011). Increasing student interest in science, technology, engineering, and math (STEM). America: Massachusetts Department of Higher Education publication.
Burgo Bencomo, O. B., León González, J. L., Cáceres Mesa, M. L., Pérez Maya, C. J., & Espinoza Freire, E. E. (2019). Algunas reflexiones sobre investigación e intervención educativa. Revista Cubana de Medicina Militar, 48.
Buitrago Flórez, F., Casallas, R., Hernández, M., Reyes, A., Restrepo, S., & Danies, G. (2017). Changing a generation’s way of thinking: Teaching computational thinking through programming. Review of Educational Research, 87(4), 834-860.
Conchinha, C., Silva, S. G., & Freitas, J. C. (2015). La robótica educativa en contexto inclusivo. Ubicuo social: Aprendizage con TIC. Chang, C. W., Lee, J. H., Chao, P. Y., Wang, C. Y., & Chen, G. D. (2010). Exploring the possibility of using humanoid robots as instructional tools for teaching a second language in primary school. Educational Technology & Society, 13(2), 13-24. Damaševičius, R., Maskeliūnas, R., & Blažauskas, T. (2018). Faster pedagogical framework for steam education based on educational robotics. International Journal of Engineering and Technology, 7(2.28), 138-142. Domínguez, A., & Stipcich, M. S. (2018). Trabajo colaborativo y TIC para ayudar a un estudiante con TDA* a aprender física. Revista de enseñanza de la física, 30(1), 53-61 Funk, M., Cascalho, J., Santos, A. I., Pedro, F., Medeiros, P., Amaral, B., & Mendes, A. (2022). A simple interactive robot to promote computational thinking. Frontiers in Computer Science, 4, 1-13.
Frangou, S., Papanikolaou, K., Aravecchia, L., Montel, L., Ionita, S., Arlegui, J., Pina, A., Menegatti, E., Moro, M., Fava, N., Monfalcon, S., & Pagello, I. (2008). Representative examples of implementing educational robotics in school based on the constructivist approach. Conference on simulation modeling and programing for autonomous robots Venice (Italy) (pp. 54–65) Fülöp, M. T., Udvaros, J., Gubán, Á., & Sándor, Á. (2022). Development of computational thinking using microcontrollers integrated into OOP (Object-Oriented Programming). Sustainability, 14(12), 7218. Han, J., Jo, M., Jones, J., & Jo, J. H. (2008). Comparative study on the educational use of home robots for children. Journal of Information Processing Systems, 4(4), 159–168.
Karami, M., Rajaei, M., & Naamkhaah, M. (2014). Investigation of tendency toward critical thinking in secondary school teacher and its role on their teaching style. Research In Curriculum Planning, 11(13), 34–47. [In Persian]. http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534314_en.html. Accessed 15 December 2017 Lough, T., & Fett, C. (2002). Robotics education: Teacher observations of the effect on student attitudes and learning. The Magazine of Design & Technology Education. https://www.researchgate.net/publication/266661041. Accessed 11 July 2019.
Pozzi, M., Prattichizzo, D., & Malvezzi, M. (2021). Accessible educational resources for teaching and learning robotics. Robotics, 10(1), 38.
Santos, I., Grebogy, E. C., & Medeiros, L. F. D. (2019). Crab robot: a comparative study regarding the use of robotics in STEM education. In Smart Learning with Educational Robotics (pp. 183-198). Springer, Cham.
Yanış, H., & Yürük, N. (2020). Development, validity, and reliability of an educational robotics based technological pedagogical #3content knowledge self-efficacy scale. Journal of Research on Technology in Education, 53(4), 375-403.