شناسایی عوامل مرتبط با الگوی رابطه الزامات برنامه ریزی استراژیک نیروی انسانی با استراتژی های موضع سازی خدمات ورزشی با روش تحلیل مضمون(مطالعه موردی : شهر کرمان)
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیمحسن منظری توکلی 1 , علی محمد صفا نیا 2 , سید صلاح الدین نقشبندی 3 , رضا نیک بخش 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
کلید واژه: برنامهریزی استراژیک , نیروی انسانی, استراتژی , موضعسازی خدمات , خدمات , موضعسازی,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی از بعد عملی و مصرف کالا و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی دارد و سازمانهای ورزشی نیز مانند دیگر سازمانها در معرض تغییر و تحولات محیطی بسیار قرار دارند و برای مقابل با چنین وضعیتی ناگریزند از برنامهریزی استراتژیک استفاده کنند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مرتبط با الگو رابطه الزامات برنامه ریزی استراژیک نیروی انسانی با استراتژی های موضع سازی خدمات ورزشی با روش تحلیل مضمون در شهرکرمان انجام شده است . تحقیق موجود از نظر هدف توسعه ای و به لحاظ روش تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه و مدیران مجموعه های ورزشی بوده است. انتخاب نمونه به صورت هدفمند و در نقطه اشباع نظری به تعداد21 نفر بوده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیم ساختار یافته و روش تحلیل مصاحبه ها تحلیل مضمون بوده است.بهمنظور استخراج مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و تحلیل رابطه آن با استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی، 11 مضمون سازمان دهنده بهدستآمده است که 5 مضمون سازمان دهنده مربوط به متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و 6 مضمون سازمان دهنده مربوط به متغیر استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی هستند.نتایج ارائهشده نشان میدهد مضمون سازمان دهنده الزامات مدیریتی بخش بیشتری از مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و مضمون سازمان دهنده مقایسه هویتبخش بیشتری از مدل استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی را در مجموعههای ورزشی شهر کرمان تبیین میکند.
in today's era, sports as an economic sector from the practical aspect and the consumption of sports goods and services and the economic development of different societies play an essential role, and sports organizations, like other organizations, are exposed to many environmental changes and developments, and in face of such a situation, they cannot escape from Use strategic planning. This research was conducted with the aim of identifying the factors related to the pattern of the relationship between the strategic planning requirements of human resources and the positioning strategies of sports services with thematic analysis method in Kerman. The existing research is developmental in terms of purpose and thematic analysis method. The statistical population of the research included university professors and managers of sports complexes. The sample was selected purposefully and at the point of theoretical saturation with the number of 21 people. The tool of data collection was semi-structured interview and the method of analyzing the interviews was theme analysis. In order to extract the model of strategic human resource planning requirements and analyze its relationship with the positioning strategies of sports services, 11 organizing themes were obtained, 5 of which are related to to the variable of strategic human resource planning requirements and 6 organizer themes are related to the variable of positioning strategies of sports services. The presented results show that the organizer theme of managerial requirements is a larger part of the model of strategic human resource planning requirements and the organizer theme of identity comparison is a larger part of the strategies model. It explains the positioning of sports services in the sports complexes of Kerman city.
منابع
1- پاتریک، ج، پیلو و دیگران،(1379). راهنمای اجرائی برنامه ریزی استراتژیک، ترجمه منصور شریفی کلوی، تهران: نشر آروین
2- دعايي، ح،(1395)، مديريت منابع انساني نگرش کاربردي، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه فردوسي، مشهد
3- روستا، ا. (1401). مدیریت بازاریابی. تهران: سمت.
4- روستا،ا؛ونوس،د؛ابراهیمی،ع.(1402).مدیریت بازاریابی.تهران:سمت
5- سعادت ، ا (1402) مدیریت منابع انسانی ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)،چاپ28
6- الفی ،ز،نجف زاده ،م (1396).رابطه عوامل درون سازمانی با برنامهریزی استراتژیک در هیئت های ورزشی استان اردبیل،فصلنامه علوم ورزش دانشکده تربیت بدنی و ورزش
7- منوریان،ع (۱۳۹۰)،فرآیند برنامهریزی استراتژیک ،فصل نامه مدیریت دولتی ,انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی شماره ۱۰،ص۶۷
8- کونانی،م (1400) ، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی خدمات ورزشی بخش خصوصی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا
9- تحسری،ز (1400) ، ارزیابی تأثیر ابعاد برنامهریزی منابع انسانی بر اهداف استراتژیک شرکت مهرام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان مرکزی
10- Ahmed Salem Megraf, Ibrahim Ali Ehmouda (2016).The Impact of Strategic Planning o f Human Resources on the Organization. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 6, Issue 10, October 2016 312
11- Aldlaigan, A. H., & Buttle, F. (2002), SYSTRA-SQ: a new measure of bank service quality, International Journal of Service Industry Management, Vol. 13, No. 4, pp. 362-381.
12- Belhaj Rachid،Professor Tkiouat Mohamed، Mohamed Ali Khouaja(2018). An Agent Based Modeling approach in the Strategic Human Resource Management, including endogenous and exogenous factors. Simulation Modelling Practice and Theory
13- Chalip, L. (1992). 'The construction and use of polysemic structures: Olympic lessons for sport marketing'. Journal of Sport Management. 6 (1), 87 98
14- Fletcher, D. (2010). 'Applying sport psychology in business: A narrative commentary and bibliography'. Journal of Sport Psychology in Action, 1 (1), 139 – 149.
15- Houlihan, B. Bloyee, D. and Smith, A. (2011) 'Developing the research agenda in sport policy', International Journal of Sport Policy and Politics, 1(1): 1 12
16- Jones, G. & Spamer, M. (2011). 'A leadership Styles competency framework for governing bodies in sport', African Journal for Physical, Health Education, Recreation & Dance, 17 (2).
17- Monaghan and Sullivan(2012),playpower-sport meets marketing,licensing letter 31(9):4
18- Morrison(2021). Master's thesis .trategic Planning for Membership Growth in Nonprofit Community Sport. University of Waterloo
19- Mullin.hardy,Sutton(2000),sport marketing,:human kinetics
20- Smith,pr,(2021) Marketing Communications: An Integrated Approach 3rd Edition
21- Wann, D. L. Grieve, F. G. Zapalac, R. K. & Pease, D. G. (2008). 'Motivational profiles of sport fans of different sports'. Sport Marketing Quarterly, 17 (1), 6 – 19.
22- Gabriel Cach´on-Rodríguez a, ,1, Alicia Blanco-Gonz´alez a, , Camilo Prado-Rom´an a,3, Cristina Del-Castillo-Feito .(2023) How sustainable human resources management helps in the evaluation and planning of employee loyalty and retention: Can social capital make a difference?. Evaluation and Program Planning. 95 . 102171