سوادهای امنیتی مؤثر در پیشگیری از ناآرامیها در جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : امنیتمحمود عسگری 1 , مجتبی اسدپور 2
1 - دانشگاه عالی دفاع ملی. تهران. ایران
2 - دانشگاه عالی دفاع ملی. تهران . ایران
کلید واژه: "جمهوری اسلامی ایران", "پیشگیری", "امنیت", "سوادهای امنیتی", "ناآرامی",
چکیده مقاله :
امنیت از کلیدیترین نیازهای جوامع بشری است و یکی از اهداف مهم دولتها نیز تأمین و حفظ آن است. امنیتسازی در گرو نقشآفرینی عوامل و فرایندهای گوناگونی است. در بیشتر مطالعات به عوامل مولد امنیت و نیروهای حافظ امنیت توجه میشود. نظر به آنچه بیان شد، مسئله تحقیق آن است که به جز عوامل یادشده، چه متغیرهایی در ایجاد امنیت و پیشگیری از ناآرامیها نقشآفرین هستند؟ در راستای مسئله بیانشده، نویسنده این پرسش اصلی را مطرح نموده است که: سوادهای امنیتی چه نقشی در پیشگیری از ناآرامیها در ج.ا. ایران دارند؟نویسنده برای پاسخ به این پرسش ابتدا، با بررسی اسناد و منابع معتبر داخلی و خارجی تعاریفی از سوادهای امنیتی ارائه نموده و در ادامه نقش این سوادها را در پیشگیری از ناآرامیها تبیین نموده است. بهمنظور اعتبارسنجی یافتههای نظری، نویسنده پرسشنامهای محققساخت را تنظیم و آن بین 50 نفر از خبرگان مرتبط توزیع نمود.یافتههای تحقیق که از سوی کارشناسان و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت نشان میدهد رابطه معنادار و مستقیمی بین میزان و سطح سواد امنیتی جامعه و جلوگیری از وقوع ناآرامیها وجود دارد؛ بهعبارتی میزان و کیفیت سوادهای امنیتی جامعه از شاخصهای تعیینکننده توان پیشگیری کشور از وقوع ناآرامیهاست. با نهادینه و درونیسازی سوادهای امنیتی، بستر مناسبی برای ایمن و مصونسازی جامعه در برابر چالشهایی همچون ناآرامیها و یا جلوگیری از تشدید و اوجگیری آن فراهم خواهد شد.
Security is one of the key needs of human societies and one of the important goals of governments is to provide and maintain it. Security depends on mapping various factors and processes. Most studies focus on security factors and security forces. Given what has been said, the research question is that apart from the factors mentioned, what variables play a role in creating security and preventing unrest? In line with the above issue, the author has raised the main question: what is the role of security literacies in preventing unrest in the Islamic Republic of Iran?To answer this question, the author first provides definitions of security literacies by examining credible domestic and foreign documents and sources, and then explains the role of these literacy in preventing unrest. In order to validate the theoretical findings, the author prepared a researcher-made questionnaire and distributed it among 50 related experts.The findings of the research confirmed by experts and specialists show that there is a significant and direct relationship between the level and level of security literacies in society and the prevention of unrest. In other words, the amount and quality of social security literacies is one of the factors determining the country's ability to prevent unrest. Institutionalizing and internalizing security literacies provides a good platform for the security and safety of society in the face of challenges such as unrest or preventing its escalation.
_||_