شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش مجازی مبتنی بر عدالت آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمریم زارعی 1 , مهتاب سلیمی 2 , مژگان عبدالهی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج،ایران
3 - 3- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: آموزش, آموزش مجازی, عدالت آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش مجازی که منجر به عدالت آموزشی میشود می باشد. که از نظر هدف بنیادی و از نظر روش کیفی از نوع داده بنیاد می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل مسئولین وصاحبنظران و دبیران خبره آموزش و پرورش می باشد. نمونه آماری شامل 15 نفر از مسئولین آموزش و پرورش است که به روش گوله برفی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته که روایی و پایایی آن مورد تایید متخصصان قرارگرفته است.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های حاصل از کد گذاری مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار Atlasti نشان داد آموزش مجازی مبتنی بر عدالت آموزشی شامل 8 بعد( ساختاری، فرایندی، فردی و خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فراملی) می باشد. بنابراین با توجه به نتایج حاصل از پژوهش لازم است مطالعاتی کاربردی، گسترده و تطبیقی در زمینه چگونگی ترویج و برقراری عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری انجام گیرد. همچنین به تقویت آموزش به عنوان یک منفعت عمومی نگریسته شود، چرا که آموزش و پرورش یکسان و برابر می تواند پناهی در برابر بی عدالتی ها و رشد و پیشرفت سرمایه های فکری کشور شود و ترکیب آموزش مجازی و عدالت آموزشی موجب ارتقائ کیفیت یادگیری متناسب با ویژگی های افراد می شود.
The purpose of the current research is to identify the dimensions and components of virtual education that leads to educational justice, the research is qualitative and data-based. The statistical sample includes 15 education officials who were selected by the snowball method. The results of the analysis of the data from the coding of the interviews using Atlasti software showed that virtual education based on educational justice includes 10 dimensions (structural, process, managerial, contextual, individual and family, cultural, economic, social , political and transnational). Therefore, according to the results of the research, it is necessary to carry out practical, extensive and comparative studies in the field of how to promote and establish educational justice in teaching-learning environments. Also, the strengthening of education should be viewed as a public benefit, because the same and equal education can be a refuge from injustices and the growth and development of the country's intellectual capital, and the combination of virtual education and educational justice will improve the quality of learning in accordance with Characteristics of people.
-اسکندریان، سپیده؛ عبدالهی، مژگان؛ محمدی نژاد گنجی، علیرضا(1399). شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در ایران با تاکید بر نظام آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، 1399 .
- اسلامی هرندی، فاطمه؛ کریمی، فریبا؛ نادی، محمدعلی(1398). شناسایی مؤلفه های عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، (47)13 صص75-55.
-اکبرزاده، فهیمه؛ قائدی، یحیی؛ صالحی، اکبر(1398). تبیین مؤلفه های عدالت آموزشی و تحلیل انتقادی جایگاه آن در گفتمان های ایدئولوژیک سازی و سازندگی. فصلنامه تربیت، (2)4صص33-5.
-انصاری، مریم؛ رجبی، معصومه (1395). تحلیلی بر مولفه های عدالت آموزشی از نظر جان راولز.
-بابائی فر، زینب؛ طاهری، زهرا (1400). عدالت آموزشی و تحقق آن در آموزش مجازی. سیزدهمین همایش ملی آموزش ،تهران.
-پوشنه، کامبیز؛ نوبخت، محمدباقر؛ حسین زاده، مریم (1398). بررسی تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، (2)12، صص180-.152
-تربتی نژاد، حسین؛ شاهورانی، مصطفی؛ حجگذاری، راحله(1401). بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر راهکارهای افزایش اثربخشی. پیشرفت های نوین در روانشناسی علوم تربیتی و آموزش و پرورش، شماره46، صص138-129.
-جعفری، حسن؛ کشمیری، فاطمه؛ دره شیری، سمیه ؛ عبقری، سید کاظم؛ باقیان، نجمه(1399) . تبیین دیدگاه ها و تجارب یاددهندگان و یادگیرندگان الکترونیک در رابطه با چالش های آموزش های مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، (2)15صص128-116.
-جعفری، اسماعیل؛ همایونی بخشایش، نسرین؛ علم الهدی، جمیله(1400). تجربه زیسته دانشجویان از عدالت در دوره های مجازی. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی . (2)15 صص238-222 .
-جهانگردی،کیومرث (1397). برخی مقولات مهم عدالت آموزشی. پیوند ، شماره 461 صص5 -9 .
-رافتی، رضا (1397). الگوی ساختاری نابرابری آموزشی در مناطق آموزشی شهر مشهد. فصلنامه علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، سال هشتم ،شماره ،10صص66-94.
-ربی خلجان، علی؛ محمودزاده گولی، محمدرضا(1401). چالش کمبود عدالت آموزش الکترونیکی در ایران و نقش مدیریتی معلم برای کاهش آن . همایش پژوهش های سازمان و مدیریت، دوره3،صص666-662.
-رحیم لو، مهدی؛ مرندی، احمد؛ حسن زادگان، یگانه (1400). بررسی میزان موفقیت دانش آموزان در دو نوع آموزش حضوری و مجازی با استفاده از الگوریتم های داده کاوی دانش اموزان ابتدایی شهرستان خوی. پیشرفت های نوین در روانشناسی علوم تربیتی و آموزش و پرورش، شماره46،صص139-164
ــ رستمي، شيدا (1397) .(قابليت هاي بستر فضاي مجازي بر تعليم و تربيت در آموزش و پرورش. نهمين همايش انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران، زاهدان، دانشگاه سيتان و بلوچستان.
-سيار ، حبیب الله؛ لطفی پور، پیمان؛ کاظم پور، اسماعیل (1391). تأثير آموزش مبتني بر فن آوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشي. فصلنامه روا نشناسي تربيتي شماره بيست و سوم، سال هشتم، بهار 1391.
-سیدی، سید محسن(1401). راهکارهای تحقق عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. اولین کنفرانس ملی تازه های روانشناسی تکاملی تربیتی، بندرعباس.
-شورچه، بهروز؛ حیدری، منصور؛ موسیوند، مریم؛ بشیریان، سعید؛ فراهانی، فرهاد؛ معصومی، سید محمود؛ براتی، مجید ؛ قادری، زهرا (1397). مقایسه تاثیر شیوه آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان. مجله علمی پژوهان، (2)18، صص97-.106.
-شیخ، طیبه؛ کر، فیروز؛ سقایی نیا، آرزو (1401). الگوی آموزش مجازی با تاکید بر عدالت آموزشی در دوران پاندمی کرونا. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، (2)8، 268-248.
-طالبی اباتری، زهرا؛ علم الهدی، جمیله (1399). یادگیری الکترونیکی گامی به سوی عدالت آموزشی. اولین همایش برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم.
-طالبی اباتری، زهرا؛ علم الهدی، جمیله (1399).عدالت آموزشی و آموزش مجازی.هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و آموزش سبک زندگی، گرجستان 2022.
-غفوری فرد، منصور (1399). رونق آموزش مجازي در ايران: توان بالقوهاي كه با ويروس كرونا شكوفا شد. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، (20)4، 34-331.
-قلی پور، مجتبی (1398). نگاهی به وضعیت عدالت آموزشی در ایران. شماره 90صص28-.17.
-کریمی موغاری، زهرا؛ مقصودلو، مهرداد؛ علمی، زهرا (1397). اثر نابرابری آموزشی بر اشتغال استان های ایران. پژوهش های اقتصادی ایران، (76)23صص106-85 .
-لشگری، امیر (1401). مدیریت موثر کلاس با تلفیق آموزش حضوری و مجازی پس از بحران کرونا . همایش تحقیقات میان رشته ای در مدیریت و علوم انسانی، دوره 4، صص630-624.
-محمد زاده اول، رضا؛ یادگاری، فردوس(1398). شناسایی عوامل مؤثر بر عدالت و ارائه مدل مناسب آن درآموزش دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، (2)13صص232-217.
-محمدی، رضا؛ سرمدی، محمدرضا؛ ابراهیم زاده، عیسی؛ معصومی فرد، مرجان (1398). تدوین و اعتباریابی مدل آموزش مجازی سوادآموزان دوره ی انتقال. (4)7 ،237-214.
-محمدی، مجید؛ حسینی صدر، سید محمدجواد (1398).ارائه مدل عدالت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش.پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 29،صص116-101.
-معصومی، لیلا؛ وکیلی مفرد، حسین؛ انصاری، نسیم؛ بهرامیان، راضیه (1398). ديدگاه دانشجويان تحصیلات تکميلی در خصوص اجرا و راه اندازی آموزش مجازی مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله علمی پژوهان، (3)17، صص33-26.
-نامجو، علی (1398) راهکارهای استفاده از آموزش مجازی ،علوم تربیتی :: نشریه پیوند :: فروردین و اردیبهشت 1398، شماره 464و 465 - صص : 42 -45.
-ولی پور،جعفر (1400). عدالت آموزشی ، شکاف اجتماعی بررسی نظام های آموزشی و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی دانش آموزان. آفاق علوم انسانی، شماره 59، صص96-81.
-هدايتي، فريفته (1399) ويروس كرونا؛ چالش ها و فرصت هاي آموزش مجازي، فصلنامه روا نشناسي تربيتي شماره 38، سال 1399-18.
-یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ یارمحمدی، مصیب؛ به جامه ، فاطمه (1398). پیش بینی خود مدیریتی بر اساس عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی با نقش واسطه اخلاق تحصیلی. پژوهش های نوین روانشناختی، (54)14صص273-292.
- Abdolahi, Seyed Majid ; Bagherzadegan, Amir, and Aghakasiri, Zohreh, (2020).The Callenges of Implenting E-learning Cours in Iran’s Higher Education: A University Management Perspecti. Interdisciplinary Journal of Vitual Learning in Medical Science (IJVLMS) is licensed under a Creative Commons Attribution-Noderivatives 4.0 International License.
- Adams M. (2016) “Pedagogical Foundations for Social Justice Education”. Teaching for Diversit Y and Social Justice, 27.
- Allen, D., & Parham, A. (2015). Achieving rooted cosmopolitanism in a digital age. In D. Allen & J. Light (Eds.), From voice to influence: Understanding citizenship in the digital age (pp. 254–272). Chicago, IL: Chicago University Press.
- Al Lily AE, Ismail AF, Abunasser FM, Alhajhoj Alqahtani RH, Distance Education As A Response To Pandemics: Coronavirus And Arab Culture, Technology In Society (2020), Doi Https://Doi.Org/10.1016/J.Techsoc.2020.101317.
- Berkovich, Izhak. (2014). A socio-ecological framework of social justice leadership in education ,Journal of Educational Administration, Volume: 52 Issue: 3.
-Bick, D. (2020). COVID-19: 2020 Is The International Year Of The Midwife. Midwifery,85(2020), 1–2.
-Bourdieu,P.(1986).The forms of capital.in J.richardson(Ed), Handbook theory and research for the sociology of education (pp.241 -258). New York, NY:Greenwood Press.
-Brighouse, H., & Swift, A. (2014a). The Place Of Educational Equality In Educational Justice. In K. Meyer (Ed.), Education,Justice And The Human Good. Fairness And Equality In The Educational System (Pp. 14–33). London, UK: Routledge.
- Chudzicka-Czupała, A. (2014). Psychological and moral determinants in accepting cheating and plagiarism among university students in Poland. Journal of Applied Psychology, 12(1), 75-98.
-Cornock, M. (2020). Scaling Up Online Learning During The Coronavirus (Covid-19)Pandemic. Matt Cornock Website. 12 March 2020.
- Cornock, M. (2020). Scaling Up Online Learning During The Coronavirus (Covid-19)Pandemic. Matt Cornock Website. 12 March 2020.
- Culp J. Educational justice. Philosophy Compass. 2020;e12713. https://doi.org/ 10.1111/phc3.12713
- Dump,Jenn(2020) DIMENSIONS OF EDUCATIONAL JUSTICE: PRACTICES, RECIPROCITY, AND INDIVIDUAL DEVELOPMENT , Published By Proquest LLC ( Proquest ). Copyright Of The Dissertation Is Held By The Author.
- Feng, Y., Cheng, Y., Wang, G., Xu, X., Han, H., & Wu, R. (2020). Radar Emitter Identification Under Transfer Learning And Online Learning. Information, 11 (1): 15
- Ishimaru AM, Takahashi S. Disrupting racialized institutional scripts: Toward parent-teacher transformative agency for educational justice. Peabody Journal of Education. 2017; 92(3): 343-362.
-Jafari E, Homayouni Bakhshayesh N, Alamolhoda J. [The Lived Experiences Of Students From Educational Justice In Virtual Education]. Tech. Edu. J. ****; **(*):**-**Http://Dx.Doi.Org/10.22061/Tej.2020.5291.2199
- Kaur, G. (2020). Digital Life: Boon Or Bane In Teaching Sector On Covid-19. CLIO: An Annual Interdisciplinary Journal Of History, 6(6), 416–27.
-UNESCO Institute Of Statistics. Guide To Measuring Information And Communication Technologies(ICT) In Education. Montreal: UNESCO Institute Of Statistics.
-Kumar, A. (2018). Justice And Politics In Energy Access For Education, Livelihoods And Health: How Socio-Cultural Processes Mediate The Winners And Losers. Energy Research & Social Science. 40. 3-13.
-Lall, S. And Singh, N. (2020). Covid-19: Unmasking The New Face Of Education. International Journal Of Research In Pharmaceutical Sciences, 11(SPL1), 48–53.
- Levin, H. M. (2018). The economic payoff to investing in educational Justice. Educational Researcher, 38(1), 5-20.
- Levin HM. The economic payoff to investing in educational justice. In P. Siljander at al (eds.) Schools in transition. New York: Sage Publication;2017. p. 161.188
-Lim, H. (2020). Post COVID 19 Christian Higher Education. Journal Of The Scholarship Of Teaching And Learning For Christians In Higher Education, 10(1), 1–3.
-Marry MA. Equality and Educational justice. In Encyclopedia of educational philosophy and theory. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd; 2018
- Matusov E, Marjanovic-Shane A. Beyond equality and inequality in education: Bakhtinian dialogic ethics approach of human uniqueness to educational justice. Dialogic pedagogy: An International Online Journal. 2018; 1-38.
-Mayo, P. (2020). The Corona Challenge To Higher Education. Culture E Studi Del Sociale, 5(1), 371–6.
-Merry MA. Equality And Educational Justice. In Encyclopedia Of Educational Philosophy And Theory. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd; 2018
- Merry, M. S. (2013). Equality, citizenship and segregation. New York: Palgrave Macmillan.
-ONASOGA , Olusola Taiwo ; AKINLABI , David Akintunde (2022)Prospects And Challenges
Of Adopting Virtual Teaching And Learning For Business Education Courses In Post Covid-19 Era, KWASU International Journal Of Education (KIJE) Vol. 4 Number 1, March 2022
-Organization For Economic Cooperation And Development (2016) PISA 2015 Results: Excellence and Equity In Education, Volume 1. Paris: OECD Publishing.
-Pather, N., Blyth, P., Chapman, J.A., Dayal, M.R., Flack, N.A., Fogg, Q.A. And Morley, J.W. (2020). Forced Disruption Of Anatomy Education In Australia And New Zealand: An Acute Response To The Covid‐19 Pandemic. Anatomical Sciences Education, 13(3), 284–300.
-Rangiwai, B. (2020). The Potential Impacts Of COVID-19 For The Master Of Applied Indigenous Knowledge (MAIK) Programme In Māngere. Te Kaharoa, 15(1), 1–14
-Rawls J. (2001). Justice as fairness ‐ A restatement, Cambridge, MA: Harvard University Press.
-Regmi ,Jones BMC Medical Education (2020) 20:91 Https://Doi.Org/10.1186/S12909-020-02007-6 .
-Nwabufo, Bibiana Ngozi; Nnaji, Florence Oluchi(2022) Challenges Of Virtual Teaching And Learning In Post Covid-19 Pandemic Era, KWASU International Journal Of Education (KIJE) Vol. 4 Number 1, March 2022.
-Salter LA, phelan S. the morality and political antagonisms of neoliberal discourse: Campbell brown and the corporatization of educational justice. International Journal of communication. 2017; 11: 3030-3050.
- Sanabria, O. B., Chavez, M. P., & Gómez Zermeño, M. (2018). Virtual Educational Model For Remote Communities In Chocó, Colombia. International Journal Of Education And Development Using Information And Communication Techno logy, 12 (2): 195-205.
-Sayyari H, Lotfipour P, Kazempour E. [The Impact Of ICT-Based Education On Educational Justice Development]. Educational Psychology. 2012; 8(23): 2-28. Persian.
- Schouten, G. (2012). Fair educational opportunity and the distribution of natural ability: Toward a prioritarian principle of educational justice. Journal of Philosophy of Education, 46(3), 472–491.
- Schouten, G. (2012). Fair educational opportunity and the distribution of natural ability: Toward a prioritarian principle of educational justice. Journal of Philosophy of Education, 46(3), 472–491.
-Shields, Liam, Anne Newmanand Satz, Debra (2017) "Equality Of Educational Opportunity", The Stanford Encyclopedia Of Philosophy (Summer 2017 Edition), Edward N. Zalta (Ed.), URL Https://Plato.Stanford.Edu/Archives/
-Taylor, D., Grant, J., Hamdy, H., Grant, L., Marei, H. And Venkatramana, M. (2020). Transformation To Learning From A Distance. Mededpublish, 9(1), 1–12.
-Taylor A. Expanding the frame: Building transational alliances for racial and educational justice. Peabody Journal of Education. 2017;92(3) : 405-424.
-Tran, T., Hoang, A. D., Nguyen, Y. C., Nguyen, L. C., Ta, N. T., Pham, Q. H. And Nguyen, T. T. (2020). Toward Sustainable Learning During School Suspension: Socioeconomic, Occupational Aspirations And Learning Behavior Of Vietnamese Students During COVID-19. Sustainability, 12(10), 1–19.
- UNESCO (2017) A Guide For Ensuring Inclusion And Equity In Education. The United Nations Educational, Scientific And Cultural Organization.
-UNESCO Institute Of Statistics. Guide To Measuring Information And Communication Technologies (ICT) In Education. Montreal: UNESCO Institute Of Statistics.
-UNESCO. (2020a). COVID-19: Educational disruption and response. Retrieved from: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse.
-UNICEF News (2020). Startling disparities in digital learning emerge as COVID-19 spreads: UN education agency. Retrievedfromhttps://news.un.org/en/story/2020/04/1062232.
-Learning House. (2018). Online College Students 2018.Retrieved fromhttp://www. Learninghouse.com/knowledge-center/research/report/ocs2018.
-Western Governors University.Shaping the future of education after COVID-19.Available at: https://WWWgu.edu/blog/shaping-future education-after-covid-192101.html.2021.
-Yang, C. (2020). Exploring The Possibilities Of Online Learning Experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, Teachers College: Columbia University.
-Yamani, N,. Shaterjalali, M,. & Eghbali, B. )2017(. Educational justice from the perspective of postgraduate students in a medical school in Iran: qualitative study. Reserch and Development in medical Education(RDME), 6(1), 23-2.