سرمایه فکری و ارزیابی وضعیت آن در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت تعالی آموزشی
1 - گروه علوم تربیتی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی قم
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران
کلید واژه: سرمایهفکری, سرمایهساختاری, سرمایهانسانی, سرمایهرابطهای, دانشگاه آزاد اسلامی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضای هیئتعلمی بود. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و بهلحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه آماری 176 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بودند که 110 نفر آنان براساس فرمول کوکران بهشیوه تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 42 گویهای سرمایه فکری بونتیس با پایایی 93/0 برمبنای آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوهبر روشهای توصیفی از آزمونهای استنباطی تی تكنمونهای و آنوا با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد، در مجموع وضعیت سرمایههای فکری، انسانی و ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سطح مطلوب است، ولی سرمایه رابطهای کمتر از حد متوسط قرار دارد. در بین دانشکدهها، دانشکده علومانسانی بیشترین سرمایه فکری و ساختاری، دانشکده علومپزشکی بیشترین سرمایه انسانی و کمترین سرمایه ساختاری، دانشکده علومپایه بیشترین سرمایه رابطهای و دانشکده فنی- مهندسی کمترین سرمایه فکری، انسانی و رابطهای را دارند. وضعیت سرمایه فکری در دانشکدههای علومپزشکی و علومپایه متفاوت نیست. علیرغم مطلوبیت نسبی وضعیت سرمایه فکری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دسترسی به اهداف عالی سرمایههای فکری مستلزم برنامهریزی و توجه بیش از پیش مدیریتی است.
The aim of the present study was to evaluate the status of intellectual capital at the Qom branch of Islamic Azad University from the perspective of faculty members. This research
is applied in terms of its objectives and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population included 176 faculty members of Islamic Azad University, Qom Branch, of whom 110 were selected as the sample through stratified random sampling based on Cochran's formula. Data were collected using Bontis' 42-item intellectual capital questionnaire, with a reliability score of 0.93 based on Cronbach's alpha. For data analysis, both descriptive methods and inferential tests, including one-sample t-tests and ANOVA, were employed using SPSS software. The results indicated that, overall, the status of intellectual, human, and structural capital in the Qom branch of Islamic Azad University
is favorable, but relational capital is below average. Among the faculties, the Faculty
of Humanities had the highest intellectual and structural capital, the Faculty of Medical Sciences had the highest human capital but the lowest structural capital, the Faculty of Basic Sciences had the highest relational capital, and the Faculty of Engineering had the lowest intellectual, human, and relational capital. The status of intellectual capital in the faculties
of Medical Sciences and Basic Sciences did not differ significantly. Despite the relatively favorable status of intellectual capital at the Qom branch of Islamic Azad University, achieving the higher objectives of intellectual capital requires more managerial planning and attention.
