عوامل مؤثر در مدیریت توسعهی گردشگری ورزشی با رویکرد ورزشهای ساحلی در استان هرمزگان
محورهای موضوعی : علوم ورزشفیروزه رضایی سرخایی 1 , حمیدرضا سایبانی 2 , مهدی سوادی 3
1 - دانشجوی دکتری، رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، هرمزگان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، هرمزگان، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، هرمزگان، ایران
کلید واژه: بازاریابی, استان هرمزگان, توسعهی گردشگری ورزشی, ورزشهای ساحلی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت توسعهی گردشگری ورزشی با رویکرد ورزشهای ساحلی در استان هرمزگان است. ابتدا معیارها و زیرمعیارهای اثرگذار بر توسعهی گردشگری ورزشهای ساحلی از طریق مصاحبه با خبرگان و کارشناسان تهیه و پرسشنامه بر اساس 6 معیار و 60 زیرمعیار تدوین گردید. جامعه آماری شامل 100000 گردشگر علاقه مند به ورزش های ساحلی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان در نهایت 387 نفر تعیین شد که به صورت نمونه گیری در دسترس از بین گردشگران دریایی علاقهمند به ورزش های ساحلی انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن با تحلیل عاملی تأئیدی، تأئید شد. نرمالبودن داده ها با آزمون کولموگروف- اسمیرنوف بررسی شد. سپس برای رتبهبندی اثر معیارهای اصلی در توسعهی گردشگری ورزشی در ساحل از آزمون فریدمن و برای از آزمون تی تک نمونه ای مقایسه میانگین عوامل استفاده شد. نتایج، گویای وجود ارتباط معنیدار در سطح 99% بین معیارهای اصلی پژوهش بود. آزمون فریدمن نشان داد که معیارهای 1) اقتصادی- بازاریابی، 2) تأسیسات زیربنایی، 3) روابط عمومی و تبلیغات، 4) اجتماعی- فرهنگی، 5) سیاسی- امنیتی و 6) مدیریتی بهترتیب بیشترین اهمیت را در توسعهی گردشگری ورزشهای ساحلی در استان هرمزگان دارد. بدین ترتیب، حمایت از سرمایهگذاران خصوصی، ایجاد ساختارهای زیربنایی و بهسازی خدمات کیفی و بازاریابی ورزشهای ساحلی نقش اصلی را در دستیابی به توسعهی اقتصادی- ورزشی ساحل هرمزگان دارد. میانگین همه ی عوامل از حد متوسط عدد 3 بیشتر شد( 0/05 = sig).
The purpose of this study was to identify the effective factors of managing the development of the sports tourism with the approach of beach sports in Hormozgan province. To achieve this approach, first the criteria and sub-criteria affecting the development of beach sports tourism through interviews with experts identified and a questionnaire based on 6 criteria and 60 sub-criteria was developed. Population of this study was 100000 sports tourists. Based on Morgan table, the questionnaire distributed among 387 available sports tourists. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test and its validity was confirmed by confirmatory factor analysis. The normality of the variables was evaluated by Kolmogorov-Smirnov test and their correlation with Spearman correlation coefficient. Next, Friedman test was used to rank the effect of the main criteria for developing beach sports tourism and t-test was used to compare the main factors’ mean. Friedman test showed that the criteria of 1) economic-marketing, 2) infrastructure, 3) public relations and advertising, 4) socio-cultural, 5) political-security and 6) managerial have the greatest importance in development of the beach sports tourism in Hormozgan province respectively. Thus, encouraging and supporting private investors, creating infrastructure, and improving quality services and marketing of beach sports has a major role in achieving economic-sports development of Hormozgan coast. The results also showed all 6 main factors’ mean were more than average number 3) sig=0.05).
- سنایی، م. 1396. تأثیر آموزش ورزش های آبی- ساحلی بر صنعت گردشگری نوشهر، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش علوم دریایی، شماره 10، ص 87-78.
- غفوری، ف؛ هنرور، ا؛ نعمتپور، ر. 1392. عوامل مؤثر در توسعه گردشگری ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، شماره 2، پیاپی 3: 30-19.
- Ahmad, A. H., Ibrahim, A., Ahmad, Z. H., & Masri, R. (2019). The Predictors of Sports Tourism Involvement in Malaysia: An Extreme Sport Overview. Humanities & Social Sciences Reviews, 7(2), 449-453.
- Barrowclough, D. (2007). Foreign investment in tourism and small island developing states. Tourism Economics, 13(4), 615-638.
- Cho, H., Joo, D., & Woosnam, K. M. (2020). Cross-cultural validation of the nostalgia scale for sport tourism (NSST): a multilevel approach. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(4), 624-643.
- Conti, G., & Perelli, C. (2007). Governing tourism monoculture: Mediterranean mass tourism destinations and governance networks. Tourism and Politics. Global Frameworks and Local Realities, Amsterdam, Elsevier, 235-261.
- El Silisna, B., & Susanti, R. Sport Tourism Event of Tour De Singkarak to Support Destination Management in West Sumatera, Indonesia.
- Friedrich, J., Stahl, J., Fitchett, J. M., & Hoogendoorn, G. (2020). To beach or not to beach? Socio-economic factors influencing beach tourists’ perceptions of climate and weather in South Africa. Transactions of the Royal Society of South Africa, 1-9.
- Gibson, H. J. (1998). Sport tourism: a critical analysis of research. Sport management review, 1(1), 45-76.
- Hasan, M. K., Abdullah, S. K., Lew, T. Y., & Islam, M. F. (2019). Determining factors of tourists’ loyalty to beach tourism destinations: a structural model. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.
- Herman, G. V., Grama, V., & Stupariu, I. M. (2016). The international organisation between globalization and regionalization. Case study: World Tourism Organization. Revista Română de Geografie Politică, 28(2), 49-59.
- Higham, J. (2018). Sport tourism development. Channel view publications.
- Kim, W., Jun, H. M., Walker, M., & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism management, 48, 21-32.
- Lim, C. C., & Patterson, I. (2008). Sport tourism on the islands: The impact of an international mega golf event. Journal of Sport & Tourism, 13(2), 115-133.
- Phillip, R., & Hodgkinson, G. (1994). The management of health and safety hazards in tourist resorts. World Tourism Organization. International journal of occupational medicine and environmental health, 7(3), 207-219.
- Rahman, N. S. F. A., Bazaruddin, N. H., Faizal, S., Shah, S. S. J., Said, M. H., & Khairuddin, M. (2020). The Sustainability of Nautical Sports Tourism in Terengganu Using A Cost Benefit Analysis. Journal of Sustainability Science and Management, 15(1), 148-161.
- Robustin, T. P., Sularso, R. A., Suroso, I., & Yulisetiarini, D. (2020). Contribution of Tourism Products in Creating Satisfying Quality of Tourism Services and Tourist Loyalty.
- Ruhanen, L., Cooper, C., & Fayos-Sola, E. (2008). Volunteering tourism knowledge: A case from the United Nations world tourism organization. Journeys of discovery in volunteer tourism, 25-35.
- Som, A. P. M., Marzuki, A., & Yousefi, M. (2012). Factors influencing visitors' revisit behavioral intentions: A case study of Sabah, Malaysia. International Journal of marketing studies, 4(4), 39.
- Tekin, Ö. F. (2019). Development and Sustainability of River Tourism in Turkey: The Case of Antalya. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 19-32.
- United nations world tourism organization (UNWTO), Statistic, 2020.
- Weed, M., & Bull, C. (2012). Sports tourism: Participants, policy and providers. Routledge.
- Wickramaratne, V. C., & Kumari, J. P. (2016). The impact of sports tourism on small scale business development in Sri Lanka: International cricket match. International Journal of Research, 33.
- Yang, J. J., Lo, H. W., Chao, C. S., Shen, C. C., & Yang, C. C. (2020). Establishing a Sustainable Sports Tourism Evaluation Framework with a Hybrid Multi-Criteria Decision-Making Model to Explore Potential Sports Tourism Attractions in Taiwan. Sustainability, 12(4), 1673.
_||_
References