مدلسازی اثر چابکی سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی سرمایة فکری در وزارت ورزش و جوانان ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشسعیده مقصودلو 1 , زین العابدین فلاح 2 , طاهر بهلکه 3 , اسرا عسکری 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان ،ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان ،ایران
4 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
کلید واژه: سرمایه فکری, کارآفرینی سازمانی, چابکی سازمانی, ورزش و جوانان,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی اثر چابکی سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود که بر اساس فرمول کوکران 268 نفر از این کارکنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادههای پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی شریفی و یانگ (2004)، سرمایه فکری بونیتس (2008) و کارآفرینی سازمانی براون (1997) بود. پرسشنامه مورد استفاده به ترتیب دارای 16، 12 و 18 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرت میباشند. جهت بررسی روایی ابزار پژوهش از نظرات 8 دکتری مدیریت ورزشی استفاده شد و پایایی پرسشنامهها در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برای چابکی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی 78/0، 81/0 و 83/0 به دست آمد که حاکی از قابل قبول بودن آنها است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد چابکی سازمانی اثری مثبت و معنیدار بر کارآفرینی سازمانی دارد (722/0=β، 511/15=t). همچنین نتایج نشان دهنده اثر مثبت و معنیدار چابکی سازمانی بر سرمایه فکری بود (804/0=β، 561/46=t). اثر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی نیر مثبت و معنیدار بود (198/0=β، 878/3=t). در نهایت، نتایج نشان داد چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری اثری مثبت بر کارآفرینی سازمانی دارد (181/0=β، 869/3=t). با توجه به نتایج پژوهش توسعه توانایی کارکنان وزارت ورزش و جوانان برای تصمیمگیری در شرایط مختلف کاری و همچنین آموزش آنها برای استفاده از فرصتهای کاری به بهترین شکل پیشنهاد میگردد.
The main aim of this study was to modeling the effect of organizational agility on organizational entrepreneurship with the mediating role of the intellectual capital in the Ministry of Sports and Youth of Iran. The statistical population of this study included all employees of the Ministry of Sports and Youth that based on Cochran's formula, 268 of these employees were selected as a statistical sample by stratified random sampling. The tools used to collect research data included three standard questionnaires of Sharifi and Yang's (2004) Organizational Agility, Bonits's (2008) Intellectual Capital and Brown's (1997) Organizational Entrepreneurship. The questionnaire used have 16, 12 and 18 items with a five-point Likert scale, respectively. To evaluate the validity of the research tool, the opinions of 8 PhDs in sport management were used and the reliability of the questionnaires in a pilot study by using Cronbach's alpha for organizational agility, intellectual capital and organizational entrepreneurship was 0.78, 0.81 and 0.83, respectively which indicate their reliability is acceptable. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were used. The research findings showed organizational agility had a positive and significant impact on organizational entrepreneurship (t=15.511, β=0.722). The results also showed organizational agility had a positive and significant impact on the intellectual capital (t=46.561, β=0.804). Intellectual capital also had a positive and significant impact on organizational entrepreneurship (t=3.878, β=0.198). Finally, the results showed organizational agility with the mediating role of the employees' intellectual capital had a positive effect on organizational entrepreneurship (t=3.869, β=0.181). According to the research results, it is recommended to develop the ability of the employees of the Ministry of Sports and Youth to make decisions in different working conditions, as well as to train them to use job opportunities in the best way.
_||_