تدوین مدل معادلات ساختاری رابطه علی اتحاد استراتژیک، انعطاف پذیری منابع انسانی و منابع تعارض سازمانی با مزیتهای رقابتی در صنعت تولیدات ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشبهمن شهریاری 1 , عباس خدایاری 2 , علی زارعی 3
1 - . دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
کلید واژه: مزیت رقابتی, تعارض سازمانی, واژگان کلیدی: اتحاد استراتژیک, انعطافپذیری منابع انسانی, صنعت تولیدات ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تدوین مدل معادلات ساختاری رابطه علی اتحاد استراتژیک، انعطاف پذیری منابع انسانی و منابع تعارض سازمانی با مزیتهای رقابتی در صنعت تولیدات ورزشی بود. از نوع علی است و به شکل میدانی انجام شد. جامعه و نمونه پژوهش شامل 306 نفر از مالکان، مدیران، مدیران بازاریابی و مدیران فروش واحدهای تولیدی ورزشی شهر تهران میباشد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامههای اتحاد استراتژیک (صمدی،1392، ۸۸/r=0)، مزیترقابتی (ریحانی،1394، ۸۸/r=0)، منابع تعارض سازمانی (خاکپور و همکاران،1394، ۸9/r=0) و انعطافپذیری منابع انسانی (رایت و اسنل،1998، ۸6/r=0) پس از تأیید روایی و پایایی، بین نمونهها توزیع گردید و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد اتحاد استراتژیک اثر مستقیم و معنیداری بر انعطافپذیری منابع انسانی (27/0) و منابع تعارض سازمانی (34/0)، و منابع تعارض سازمانی اثر منفی و معنیداری بر انعطافپذیری منابع انسانی (47/0-) دارد. همچنین انعطافپذیری منابع انسانی بیشترین ضریب تأثیر را بر مزیت رقابتی (62/0) دارد، این ضریب تأثیر مجموع اثرات غیر مستقیم اتحاد استراتژیک و منابع تعارض سازمانی و همچنین اثر مستقیم انعطافپذیری منابع انسانی بر مزیت رقابتی میباشد. بنابراین پیشنهاد میگردد که مدیران شرکتهای تولیدی ورزشی با اعتماد کامل در اتحادها وارد شوند و سعی نمایند موارد درون سازمانی مانند اثربخشی هزینهها و زمان که باعث ایجاد مزیت رقابتی میشوند را مد نظر داشته، تا بتوانند مزیترقابتی موقتی را به یک مزیترقابتی پایدار تبدیل نمایند.
AbstractThe purpose of this study was to design a structural equation model for causal relationship of strategic alliance, human resource flexibility, and sources of organizational conflict with competitive advantages in the industry of sports production. The method of this study was descriptive causal, which was conducted by survey method. Participants in this study included 306 owners, managers, marketing managers, and sales managers of sports production units in Tehran city. For data collection, four questionnaires were used to get the specific data which were the Strategic Alliance (r=0.88), Competitive Advantage (r=0.88), Organizational Conflict Resources (r=0.89), and Human Resource Flexibility (r=0.86). After confirming the validity and reliability of the questionnaires, these questionnaires were distributed among the participants. In addition, structural equation modeling was used to analyze the data. The results showed that strategic alliance significantly has a direct effect on the two components of human resource flexibility (0.27) and sources of organizational conflict (0.34). Moreover, organizational conflict resources significantly have a negative effect on human resource flexibility (-0.47). Furthermore, human resource flexibility has the greatest impact on competitive advantage (0.62). This coefficient is the sum of the indirect effects of strategic alliance and sources of organizational conflict, as well as the direct effect of human resource flexibility on competitive advantage. The following conclusion can be drawn from the present study that the management of the different companies of sports production enters the trade unions with full confidence, to take into account the issues within the organization, such as cost-effectiveness and time, which create a competitive advantage. Consequently, they can turn a competitive advantage from an impermanence competitive advantage to sustainable competitive advantage.
اربابیان، ش.، میرزایی، م.(۱۳۹۰). اثر انعطاف پذیری نیروی کار بر رقابت پذیری صنایع با فناوری برتر در ایران، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره۶۰، ۹۹-۶۷.
- پور زارع، ه.، رحیمی، ف. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر انعطاف پذیری منابع انسانی بر مزیت رقابتی، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال هشتم، شماره۳، ص ۱-۲۵.
- ثنائی، ا.؛ خورشیدی، م. (1391). بررسی اثر شایستگی های محوری بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در صنعت بیمه ایران، پنجمین کنفرانس و جشنواره کسب و کار بیمه، مرکز توسعه کسب و کار صنعت بیمه، ص ۱۲-۳۷.
- ریحانی، م. (1394). طراحی مدل مزیت رقابتی صنعت تولیدات ورزشی، پایان نامه دکتری، دانشگاه گیلان.
- صمدی، ع.، سهرابی، ر. ا.، سلیمان آبادی، م.، سلیمان شرفی، م. ر. (۱۳۹۲). ارزیابی شکلگیری اتحادهای استراتژیک در یک خوشه صنعتی، فصلنامه مدیریت زنجیره تامین، سال ۱۵ شماره ۴۱، ص 1-15
- عباسی، م. ر.؛ رحیمی کلور، ح. (1391). طراحی مدل معادلات ساختاری رقابت پذیری در سطح واحدهای ستادی شرکت های بیمه شهر تهران، نشریه مدیریت بازاریابی، دوره 7، شماره 14، ص 88-75.
- عسکریان، ف.، اصغرپور، ح.، سرلاب، ر. (1395). تغییرات رقابتی، ساختاری و ملی صادرات کالاهای ورزشی در ایران، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره 12، شماره 23، صص 15-26.
- علی آبادی، س.، خاکپور، م. (1392). تبیین مدل منابع تعارض سازمانی در دبیران تربیت بدنی استان البرز با تاکید بر نقش تعدیلگر جنسیت،فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 2 شماره 3، ص 105-114.
- ﻣﻈﻔﺮی، س. ا. ا.، روﺣﻲ، ﺣ. ر.، ﺳﺎﻋﺖﭼﻴﺎن، و.، ﻛﻼنی، ا. (۱۳۹۱)، ارتباط بین راهبردهای مدیریت تعارض و هوش هیجانی مربیان تیمهای ورزشی استان آذربایجان شرقی، مدیریت ورزشی شماره ۱۳، ص ۹۹-۱۱۳.
- سیدنقوی، م. ع. حقیقی کفاش، م. نجفی کلیانی، و.(۱۳۹۱)، انعطافپذیری منابع انسانی و عملکرد سازمان در صنعت بیمه، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) ، سال بیست و دوم شماره ۶۷ صفحات ۱۲۹ تا ۱۵۳ بهار و تابستان ۹۱ ، بهار و تابستان 76
- Afza, S (2013). Factors influencing successful brand extension into related and unrelated product categories, Asian Economic and Financial Review, 3, (2), 216-226.
- Ang, S.H. (2008). Competitive intensity and collaboration: Impact on fi rm growth across technological environments. Strategic Management Journal 29 (10): 1057 –1075.
- Baraskova, J. (2010). Strategic positioning and sustainable competitive advantage in food industry, Master thesis, Department of marketing, Aarhus school of business.2 (4)27-35.
- Beltran-Martin, I., Roca-Puig, V., Escrig-Tena, A., & Bou-Llusar, J. C. (2008). Human Resource flexibility as a Mediating Variable between High Performance Work Systems and Performance. Journal of Management, 34, 1009-1044. 9.
- Bhattacharya, M., Gibson, D. E. & Doty, D. H. (2005). The Effects of Flexibility in Employee Skills, Employee Behaviors, and Human Resource Practices on Firm Performance. Journal of Management, 31(4): 622–640.
- Chew, D., Yan, S., & Cheah, C. Y.J (2008). Core capability and competitive strategy for construction SMEs in China.Chinese Management Studies, 2(3), 203-214.
- Foss, N. J., & Lyngsie, J. (2011). The Emerging strategic entrepreneurship field: Origins, key tenets, and research gaps. Edward Elgar.
- Fraser, K. & Hvolby, H.H. (2010). Effective team working: can functional flexibility act as an enhancing factor? Team Performance Management, 16 (1/2): 74-94.
- Hersey, P., Blanchard, K. H., & Johnson, D. E. (2007). Management of organizational behavior (Vol. 9). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Hughes, R., & Richard, L., & Gordon, Y. Curphy. (2005). Leadership Enhancing the lessons of experience. New York: Mc Grow-hill.
- Ireland, R.D, M, A, Hitt, D. (2000). Vaidyanath, Alliance Management as a source of Competitive Advantage, J, OF Management, 28(3), PP.413-446.
- Jensena, J.A., Cobbsb., J.B & Turnerc, B.A (2015). Evaluating sponsorship through the lens of the resource-based view: The potential for sustained competitive advantage, Business Horizons, doi: 10.1016/j.bushor.2015.11.001.
- Ketkar, S. & Sett, P. (2010). Environmental dynamism, human resource flexibility, and firm performance: analysis of a multi-level causal model. The International Journal of Human Resource Management, 21 (8): 1173-1206.
- Nemec J., Nemec M., Pavlík M., (2014), Public financing of sports in the Czech Republic and the Slovak Republic: processes and their evaluation. Life Sci J;11(12):537-541.
- Raduan C. R.; Haslinda, A & Alimin I.I (2010). A review on the relationship between organizational resources, competitive advantage, and performance. The Journal of International Social Research, 3(11), 488-498.
- Ramya, K., Smith, S. (2006) Strategic Alliances and Joint Ventures in Civil Aviation–A case study, IIMK, Conference on Global Competition & Competitiveness of Indian Corporate, Volume 22, Issue 5, Pages 493-507.
- Robbins, S. P., Judge, T., & Breward, K. (2012). Essentials of organizational behavior. Prentice Hall.
- Spekman, R. E., Isabella, L. A. & MacAvoy, T. C. (2013). Alliance competence: Maximizing the value of your partnership, John Wiley & Sons, New York.
- Yee, A. F., & Sidek, B. (2008). Influence of brand loyalty on consumer sportswear. Int. Journal of Economics and Management, 2(2), 221 – 236.
- Zhang, T. and Liu, Y. (2011), How to Resolve Conflict in Strategic Alliance: A Cognitive-Map-Based Approach, IEEE Transaction on System, Man, and Cybernetics. Volume 22, Number 1, pp.103-114.
_||_
References
- Abbasi, M. R.; Rahimi Klor, H. (2013). Designing Competitive Structural Equations Model at the Level of Headquarters of Insurance Companies in Tehran, Journal of Marketing Management, Volume 7, Number 14, pp. 88-75.
- Afza, S (2013). Factors influencing successful brand extension into related and unrelated product categories, Asian Economic and Financial Review, 3, (2), 216-226.
- Ang, S.H. (2008). Competitive intensity and collaboration: Impact on fi rm growth across technological environments. Strategic Management Journal 29 (10): 1057 –1075.
- Aliabadi, S., Khakpour, M. (2014). Explaining the model of sources of organizational conflict in physical education teachers in Alborz province with emphasis on the role of gender moderator, Quarterly Journal of Applied Research in Sports Management, Volume 2, Number 3, pp. 105-114.
- Arbabian, Sh., Mirzaei, M. (2011). The Effect of Labor Flexibility on the Competitiveness of High-Tech Industries in Iran, Quarterly Journal of Business Research, No. 60, 67-99.
- Askarian, F., Asgharpour, H., Sarlab, R. (2017). Competitive, structural, and national changes in the export of sports goods in Iran, Journal of Sports Management and Motor Behavior, Volume 12, Number 23, pp. 15-26.
- Baraskova, J. (2010). Strategic positioning and sustainable competitive advantage in food industry, Master thesis, Department of marketing, Aarhus school of business.2 (4)27-35.
- Beltran-Martin, I., Roca-Puig, V., Escrig-Tena, A., & Bou-Llusar, J. C. (2008). Human Resource flexibility as a Mediating Variable between High Performance Work Systems and Performance. Journal of Management, 34, 1009-1044. 9.
- Bhattacharya, M., Gibson, D. E. & Doty, D. H. (2005). The Effects of Flexibility in Employee Skills, Employee Behaviors, and Human Resource Practices on Firm Performance. Journal of Management, 31(4): 622–640.
- Chew, D., Yan, S., & Cheah, C. Y.J (2008). Core capability and competitive strategy for construction SMEs in China.Chinese Management Studies, 2(3), 203-214.
- Foss, N. J., & Lyngsie, J. (2011). The Emerging strategic entrepreneurship field: Origins, key tenets, and research gaps. Edward Elgar.
- Fraser, K. & Hvolby, H.H. (2010). Effective team working: can functional flexibility act as an enhancing factor? Team Performance Management, 16 (1/2): 74-94.
- Hersey, P., Blanchard, K. H., & Johnson, D. E. (2007). Management of organizational behavior (Vol. 9). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Hughes, R., & Richard, L., & Gordon, Y. Curphy. (2005). Leadership Enhancing the lessons of experience. New York: Mc Grow-hill.
- Ireland, R.D, M, A, Hitt, D. (2000). Vaidyanath, Alliance Management as a source of Competitive Advantage, J, OF Management, 28(3), PP.413-446.
- Jensena, J.A., Cobbsb., J.B & Turnerc, B.A (2015). Evaluating sponsorship through the lens of the resource-based view: The potential for sustained competitive advantage, Business Horizons, doi: 10.1016/j.bushor.2015.11.001.
- Ketkar, S. & Sett, P. (2010). Environmental dynamism, human resource flexibility, and firm performance: analysis of a multi-level causal model. The International Journal of Human Resource Management, 21 (8): 1173-1206.
- Mozafari, S. A. A.; Roohi, R.; Saatchian, V.; Kalani, A. (2012), The relationship between conflict management strategies and emotional intelligence of coaches of sports teams in East Azerbaijan province, Sports Management No. 13, pp. 99-113.
- Nemec J., Nemec M., Pavlík M., (2014), Public financing of sports in the Czech Republic and the Slovak Republic: processes and their evaluation. Life Sci J;11(12):537-541. - - - Poor Zare, H., Rahimi, F. (2017). Investigating the effect of human resource flexibility on competitive advantage, Quarterly Journal of Human Resources Management Research, Imam Hussein University, 8th year, No. 3, pp. 1-25.
- Raduan C. R.; Haslinda, A & Alimin I.I (2010). A review on the relationship between organizational resources, competitive advantage, and performance. The Journal of International Social Research, 3(11), 488-498.
- Ramya, K., Smith, S. (2006) Strategic Alliances and Joint Ventures in Civil Aviation–A case study, IIMK, Conference on Global Competition & Competitiveness of Indian Corporate, Volume 22, Issue 5, Pages 493-507.
- Rayhani, M. (2016). Designing a Competitive Advantage Model for the Sports Production Industry, PhD Thesis, University of Guilan.
- Robbins, S. P., Judge, T., & Breward, K. (2012). Essentials of organizational behavior. Prentice Hall.
- Samadi, A., Sohrabi, R. A., Soleimanabadi, M., Suleiman Sharafi, M. ر. (2013). Evaluating the formation of strategic alliances in an industrial cluster, Supply Chain Management Quarterly, Volume 15, Number 41, pp. 1-15
- Sanaei, A.; Khorshidi, M. (2013). Investigating the effect of core competencies on competitive advantage and organizational performance in the Iranian insurance industry, Fifth Conference and Insurance Business Festival, Insurance Industry Business Development Center, pp. 12-37.
-Seyed Naghavi, M. E.; Haghighi Kafash, M. Najafi Keliani, W. (2012), Human resource flexibility and organizational performance in the insurance industry, Quarterly Journal of Management Studies (Improvement and Transformation), 22(67):129-153.
- Spekman, R. E., Isabella, L. A. & MacAvoy, T. C. (2013). Alliance competence: Maximizing the value of your partnership, John Wiley & Sons, New York.
- Yee, A. F., & Sidek, B. (2008). Influence of brand loyalty on consumer sportswear. Int. Journal of Economics and Management, 2(2), 221 – 236.
- Zhang, T. and Liu, Y. (2011), How to Resolve Conflict in Strategic Alliance: A Cognitive-Map-Based Approach, IEEE Transaction on System, Man, and Cybernetics. Volume 22, Number 1, pp.103-114.