تاثیر شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمجتبی قربانی آسیابر 1 , مهدی نادری نسب 2 , احمد راه چمنی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: هویت, ارزش ویژه برند, برند, باشگاه,
چکیده مقاله :
هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم.هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامه ها در این استادیوم ها توزیع گردید. روش نمونه گیری سهمیه ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 959/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون tتک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.بالاترین رتبه ها در بین میانگین سوالات مطرحه از دیدگاه نمونه ها(هواداران)، مربوط به تجربه عمومی بوده و همچنین کمترین رتبه در میان عوامل از دیدگاه هواداران به ستاره ها و تاریخچه تیم بودند.یافته های این تحقیق حاکی از آن است که زیر مقیاس ها مربوط به ستاره ها و تاریخچه تیم از بالاترین بار عاملی برخوردار می باشند.
The main aim of this study was to investigate those factors influencing theformation of Persepolis club identity on brand equity of this club. The aim ofthe study was applied and its methodology was descriptive-survey. The studypopulation consisted of football club fans at Azadi stadiums in Tehran, ImamReza in Mashhad, Yadegar Imam in Tabriz, Naghsh Jahan in Isfahan, Ghadirin Ahvaz with the geographical distribution (regions) in 2017-2018 premierleague. The questionnaires were distributed in these stadiums. The samplingmethod was quota-convenience. A researcher-made questionnaire consistingof 48 items was used to collect data. Its face and content validity wasconfirmed by sport management and economics professors and its Cronbach'salpha was 0.927. Stepwise multiple regression, one-sample t test andFriedman test were used for data analysis. From the viewpoints of the sample(fans), the highest rank was related to general experience among the meanproposed items and the lowest rank was related to stars and the team historyamong the factors. The findings of the study indicated that subscales relatedto stars and team history had the highest factor loading
_||_