ارزیابی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و رضایت مشتریان در باشگاههای ورزشی: نقش پیشبینیکننده ویژگیهای شخصیتی در سبکهای رهبری مدیران
محورهای موضوعی : علوم ورزشهاشم پوررضائیان 1 , زینت نیک آیین 2 , علی زارعی 3
1 - کارشناس ارشد رشته مدیریت ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی ،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران.
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی ،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
3 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی ،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
کلید واژه: ویژگیهای شخصیتی, سبک رهبری, رضایت مشتریان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه بین سبکهای رهبری مدیران باشگاههای ورزشی با میزان رضایت مشتریان باشگاهها انجام شد. ارزیابی پیشبینیپذیری سبکهای رهبری مدیران بر اساس ویژگیهای شخصیتی آنها نیز هدف دیگر پژوهش بود. جامعه آماری پژوهش، در مورد مدیران، تمام مدیران باشگاههای ورزشی منطقه یک تهران بود. جامعه آماری مربوط به مشتریان، تمام مشتریان باشگاههای ورزشی منطقه یک تهران بود که مدیران آنها در نمونه پژوهش حضور داشتند. تعداد مدیران شرکتکننده در پژوهش، 32 نفر بود که با نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تعداد نمونه مربوط به مشتریان نیز برای محاسبه نمره رضایت مشتریان، 10 نفر از هر باشگاه بود که در مورد مدیریت آن باشگاه نظر میدادند. انتخاب مشتریان به صورت انتخاب تصادفی روز و ساعت حضور آنها در باشگاه بود. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از سه پرسشنامه سبکهای رهبری کلارک، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو پنج عاملی- 60 سؤالی و برگه رضایتسنجی از مشتریان باشگاهها (محققساخته)، استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که تمام انواع سبکهای رهبری، با میزان رضایت مشتریان همبستگی معنادار داشتند. همچنین ویژگیهای شخصیتی مدیران، 79 درصد از سبک رهبری خودکامه، 47 درصد از سبک رهبری دموکراتیک، و 77 درصد از سبک رهبری واگذارکننده در آنها را تبیین و پیشبینی میکرد. یافتههای این پژوهش میتوانند به صاحبان باشگاههای ورزشی کمک کنند تا بهترین سبکهای رهبری را بشناسند و آنها را به عنوان ملاکهای مهم انتخاب مدیران باشگاهها در نظر داشته باشند تا به یکی از مهمترین اهداف انسانی و تجاری یعنی رضایت ورزشکاران (مشتریان باشگاهها) دست یابند.
AbstractThis study aimed to determine the relationship between leadership styles of general managers and club customer satisfaction in sport clubs. In addition, the next goal of the current study was to evaluate the predictability of general managers' leadership styles based on their personality attributes. The population of the study was 32 general managers of sports clubs in district one of Tehran city who were selected by simple random sampling. All the customers of these sports clubs, including the sample number to calculate the customer satisfaction score, were 10 people from each sport clubs, who commented on the management of that sports club. Customers were randomly selected on the day and time of their visit to the club. To collect data, three questionnaires were used, which were: The Clark Leadership Style Survey, The 60-item NEO Five-Factor Inventory, and a researcher-made sheet of satisfaction of sports club customers. Taken together, the results suggest that all types of leadership styles have a significant correlation with customer satisfaction. Furthermore, the personality attributes of general managers have been explained and predicted, which were 79% for authoritarian leadership style, 47% for democratic leadership style, and 77% for devoted leadership style. In short, sports club owners can be assisted to recognize the best leadership styles and consider the best style as important criteria for selecting club general managers. As a result, general managers will achieve one of their most important business goals, which is to satisfy club customers.
افچنگی، س، هادوی، س. ف، و الهی، ع. (1392). پیشبینی رضایتمندی و تمایل حضور مجدد مشتریان توسط مؤلفههای بازاریابی رابطهمند در باشگاههای ورزشی: مطالعه باشگاههای ایروبیک زنان مشهد. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 4، 63-70.
جعفریگل، م، صفوی، م، و زارع، م. (1395). بررسی ارتباط سبک رهبری آمرانه و ویژگیهای شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستانهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1393-94. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 26(4)، 238-247.
حقیقی ملائی، ش، آیتی، م، و پورشافعی، ه. (1396). تبیین توانمندی آیندهپژوهی بر اساس سبک رهبری و ویژگیهای شخصیتی در مدیران دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی. مدیریت بر آموزش سازمانها، 1، 145-178.
خنیفر، حسین، مقیمی، سید محمد، و فاتحی، نرگسالسادات (1387). بررسی رابطه بین تیپ شخصیت A&B و سبک مدیریت (در سازمانهای منتخب). برگرفته از http://farabi.ut.ac.ir/elmi/teachers/khanifar54.pdf
شمسایی، ف، داودآبادی، ز، و صادقی، ا. (1394). بررسی ویژگیهای شخصیتی مدیران با سبک رهبری آنها. فصلنامه مدیریت پرستاری، 4(1)، 9-17.
صادقی، ا، گهرلوارکواز، ع، چراغی، ف، و مقیمبیگی، ع. (1394). رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران و رضایت شغلی پرستاران. فصلنامه مدیریت پرستاری، 4(1)، 28-38.
عربجمل عامل، س. (1388). رابطه بین سبکهای رهبری مربیان و رضایتمندی ورزشکاران استان گلستان. پایاننامه کارشناسی ارشد در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه شمال.
مصدق راد، ع. م. (1384). بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و کارایی بیمارستان در بیمارستانهای دانشگاه اصفهان. مجله دانشکده علوم ادارای و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 4، 23-37.
نویننام، غ، شکرکن، ح، و مهرابیزاده هنرمند، م. (1380). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای رهبری مدیران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 8(3 و 4)، 87-106.
یعقوبی، ن، شکوهی، ج، رئیسی شهروی، ح، سیدی، ف. (1394). بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر عملکرد سازمانی با میانجیگرهای یادگیری و نوآوری سازمانی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 7(2)، 32-56.
Afshinpour, S. (2014). Leadership styles and employee satisfaction: A correlation study. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 27, 156-169.
Allport, G. W. (1961). Pattern and growth in personality. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Atkinson, R. (2013). An assessment of perceived instructional leadership behaviors of assistant principals. Doctoral dissertation, Virginia Commonwealth University.
Baptiste, B. (2018). The relationship between the big five personality traits and authentic leadership. Doctoral dissertation, Walden University.
Bertsch, A., Nguyen, H. T. H., Alford, A., Baran, W., Reynen, J., Saeed, M., & Ondracek, J. (2017). Exploring the relationship between personality and preferred leadership. Journal of Leadership, Accountability and Ethics, 14(1), 32-45.
Clark, D. (2002). Leadership style survey. Retrieved from http://www.nwlink.com/~doncclark/leader/survstyl.html
Fathi Kajal, F., Hemmatinezhad, M., & Razavi, S. M. H. (2013). Relationship between Leadership styles of Physical Education Department Managers with Sports Volunteers’ Satisfaction. Annals of Applied Sport Science, 1(2), 43-52.
Ghorbanian, A., Bahadori, M. K., & Nejati, M. (2012). The relationship betweenmanagers’ leadership styles and emergency medical technicians’ job satisfaction. Australasian Medical Journal, 5(1), 1-7.
Hajizadeh Gashti, M. A., Vatankhah Torbehbar, S., & Farhoudnia, B. (2014). The relationship between leadership styles, employee satisfaction and loyalty. International Journal of Human Resource & Industrial Research, 1(2), 36-45.
McKimm, J., & Phillips, K. (2009). Leadership and management in integrated services. Exter, Learning Matters.
Mohammadi, S., Mohammadi, I., & Moniri, S. M. (2015). Studying the relationship between personality types and leadership style. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 4(1), 303-317.
Mosadeghrad, A. M., & Ferdosi, M. (2013). Leadership, job satisfaction and organizational commitment in healthcare sector: Proposing and testing a model. Materia Socio Medica, 25(2), 121-126.
Mosadeghrad, A. M., & Yarmohammadian, M. H. (2006). A study of relationship between managers’ leadership style and employees’ job satisfaction. Leadership in Health Services, 19(2), xi-xxviii.
Naidoo, P. (2007). An analysis of perceived leadership styles and levels of job satisfaction of sport administrators employed at tertiary institutions in Sout Africa. Dissertation for Ph.D. in the faculty of health sciences. University of KwaZulu-Natal.
Salahat, M. A., & Abdul Majid, A. H. B. (2016). Linking leadership styles to customer satisfaction of Palestinian insurance sector: Mediating role of employees’ performance. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 3(11), 73-82.
Simic, J., & Runic Ristic, M. (2017). The relationship between personality traits and managers` leadership styles. European Journal of Social Sciences Education and Research, 11(2). 195-200.
Thomsen, L. (2014). The relationship between leadership styles and customer service employees’ job satisfaction in a multinational company. Bachelor of Arts degree (Psychology) at DBS School of Arts, Dublin.
Transactional leadership (2019). BusinessDictionary. Retrived from http://www.businessdictionary.com/definition/transactional-leadership.html
Transformational leadership (2019). BusinessDictionary. Retrived from http://www.businessdictionary.com/definition/transformational-leadership.html
Tsai, C. (2008). Leadership style and employee's job satisfaction in international tourist hotels, Woodside, A. (Ed.) Advances in Culture, Tourism and Hospitality Research (Advances in Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 2), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 293-332. https://doi.org/10.1016/S1871-3173(08)02005-3
Vogt, L., & Laher, S. (2009). The five factor model of personality and individualism / collectivism in South Africa: an exploratory study. PINS, 37, 39-54.
Voon, M. L., Lo, M. C., Ngui, K. S., & Ayob, N. B. (2011). The influence of leadership styles on employees’ job satisfaction in public sector organizations in Malaysia. International Journal of Business, Management and Social Sciences, 2(1), 24-32.
Wang, T. (2016). School leadership and professional learning community: case study of two senior high schools in Northeast China. Asia Pacific Journal of Education, 36, 202-216.
Yahaya, N., Mohammad Taib, M. A. B., Ismail, J., Shariff, Z., Yahaya, A., Boon, Y., & Hashim, S. (2011). Relationship between leadership personality types and source of power and leadership styles among managers. African Journal of Business Management, 5(22), 9635-48.
Yilmaz Genc, K., & Karadirek, G. (2018). The impact of leadership on customer satisfaction. Journal of Management, 1(32), 39-47.
_||_
References