شناسایی و رتبه بندی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشآیدین حاجی بکلو 1 , سید عماد حسینی 2 , جمشید سیارنژاد 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی ، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل،ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی و رسانه دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران
3 - عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی،واحدقائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائم شهر،ایران
کلید واژه: صنعت ورزش, مسئولیت پذیری, بازاریابی خیرخواهانه, برجسته سازی برند,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی و به روش ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد. روش نمونه گیری در بخش کیفی، به صورت هدفمند با تعداد 25 نفر از اساتید و مدیران ورزشی و بازاریابان خبره صورت گرفت. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری کانونی انجام شد. در بخش کمی نمونه های تحقیق 250 نفر از تولید کنندگان ورزشی بودند که به شیوه طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه کمی به روش صوری و ضریب پایایی به میزان 901/0 مورد تائید قرار گرفت. نتایج این تحقیق، الگوی بازاریابی خیرخواهانه را پس از کدگذاری گزینشی مبتنی بر عوامل اجتماعی، محیطی، فرهنگی-اخلاقی و مدیریتی معرفی می نماید. مهم ترین عامل مدیریتی بازاریابی خیرخواهانه عامل مسئولیت پذیری است. مهم ترین عامل اجتماعی، مسئولیت اجتماعی است. مهم ترین عامل محیطی، شرایط بازار و مهم ترین عامل فرهنگی، دگرخواهی می باشد. در مجموع، بازاریابی خیرخواهانه ایده مطلوبی برای تولیدکنندگان محصولات ورزشی به عنوان یک استراتژی برای پیشبرد فروش می باشد.
The aim of this study was to identify and rank benevolent marketing in sports producers in a Mixed method. The sampling method in the qualitative section was done purposefully with 25 professors, sports managers and expert marketers. Data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding and focal coding. In the quantitative part of the research samples, 250 sports producers were selected in a stratified and random manner. The validity of the questionnaire is quantitative by formal method and the reliability coefficient is 0.901. The results of this research introduce the benevolent marketing model after selective coding based on social, environmental, cultural-ethical and managerial factors. The most important managerial factor of benevolent marketing is the factor of responsibility. The most important social factor is social responsibility. The most important environmental factor is market conditions and the most important cultural factor is altruism. Overall, benevolent marketing is a good idea for sportswear manufacturers as a sales promotion strategy.
_||_