درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در افق 10 ساله با رویکرد سناریونویسی
محورهای موضوعی : علوم ورزشمحمد مهدیپور 1 , حبیب محمدپور 2 , محمدرحیم نجف زاده 3 , حمید جنانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: ورزش, درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر, پیشرانهای کلیدی درآمدزایی, بازاریابی ورزشی, سناریونویسی,
چکیده مقاله :
باشگاه اثرگذارترین و بنیادیترین نهاد ورزشی در ایران است. نزدیک به دو دهه است که ورزش ایران به سمت حرفهای شدن پیشرفته، ولی با توجه به بررسیها بهنظر میرسد تا حرفهای شدن فاصلهی زیادی دارد. این پژوهش دارای ماهیت کیفی، توصیفی و اکتشافی است و به پژوهش در زمینهی آیندهی نیروی کار در صنعت ورزش و مسائل مرتبط با آن میپردازد. پژوهش حاضر از حیث کلیت، با توجه به فرآیند سناریونویسی، کیفی است. در این پژوهش از رویکرد سناریونویسی پیتر شوارتز بهره برده است. جامعهی مورد مطالعه؛ متخصصین مانند اساتید حوزهی بازاریابی ورزشی، مدیرعاملهای باشگاههای لیگ برتر و سازمان لیگ میباشند که معیار اشباع نظری در این روش به تعداد مصاحبهها پایان داد. همچنین نحوهی گزینش نمونهگیری از نوع سیستماتیک با رویکرد شبکهای صورت گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها در این تحقیق ابتدا برای شناسایی وضعیت اثرات متقابل متغیرهای درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر فوتبال در افق 10 ساله، از رویکرد تحلیل ساختاری و نرمافزار میکمک استفاده شد. لازم به ذکر است برای تسهیل استفاده از این روش از نرمافزار محاسبانی سناریوویزارد استفاده شد. تجزیهوتحلیل یافتهها نشان داد از مجموع 24 موضوع اثرگذاری مؤثر بر سیستم تنها 4 مؤلفه پیشران کلیدی آیندهی درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر میباشد. علت کم بودن درآمدزایی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران؛ اجازه ندادن صداوسیما به باشگاههای لیگ برتر فوتبال و سازمان لیگ برای فروش مسابقات به شبکههای رسانهای خارجی، دولتی و انحصاری بودن صداوسیما و نبود شبکههای رسانهی خصوصی میباشد.
The club is the most effective and fundamental sports organization in Iran. It has been nearly two decades since Iran's sports have progressed towards becoming professional, but according to the reviews, it seems that it is far from becoming professional. This research has a qualitative, descriptive and exploratory nature and deals with research on the future of the workforce in the sports industry and related issues. The current research is qualitative in terms of generality, according to the scenario writing process. In this research, Peter Schwartz's scenario writing approach has been used. the studied community; There are experts such as sports marketing professors, CEOs of Premier League clubs and league organizations, and the criterion of theoretical saturation in this method ended the number of interviews. structural analysis approach and Micmac software were used to identify the status of mutual effects of revenue generating variables of Premier League football clubs in a 10-year horizon. It should be noted that Scenario Wizard calculation software was used to facilitate the use of this method. The analysis of the findings showed that only 4 components of the total of 24 issues of effective influence on the system are the key drivers of the future revenue generation of Premier League clubs. The reason for the low revenue generation in the clubs of the Premier Football League of Iran; Not allowing Radio to sell matches to foreign media networks is the monopoly of Radio and the absence of private media networks.