درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در افق 10 ساله با رویکرد سناریونویسی
الموضوعات : علوم ورزشمحمد مهدیپور 1 , حبیب محمدپور 2 , محمدرحیم نجف زاده 3 , حمید جنانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: ورزش, درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر, پیشرانهای کلیدی درآمدزایی, بازاریابی ورزشی, سناریونویسی,
ملخص المقالة :
باشگاه اثرگذارترین و بنیادیترین نهاد ورزشی در ایران است. نزدیک به دو دهه است که ورزش ایران به سمت حرفهای شدن پیشرفته، ولی با توجه به بررسیها بهنظر میرسد تا حرفهای شدن فاصلهی زیادی دارد. این پژوهش دارای ماهیت کیفی، توصیفی و اکتشافی است و به پژوهش در زمینهی آیندهی نیروی کار در صنعت ورزش و مسائل مرتبط با آن میپردازد. پژوهش حاضر از حیث کلیت، با توجه به فرآیند سناریونویسی، کیفی است. در این پژوهش از رویکرد سناریونویسی پیتر شوارتز بهره برده است. جامعهی مورد مطالعه؛ متخصصین مانند اساتید حوزهی بازاریابی ورزشی، مدیرعاملهای باشگاههای لیگ برتر و سازمان لیگ میباشند که معیار اشباع نظری در این روش به تعداد مصاحبهها پایان داد. همچنین نحوهی گزینش نمونهگیری از نوع سیستماتیک با رویکرد شبکهای صورت گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها در این تحقیق ابتدا برای شناسایی وضعیت اثرات متقابل متغیرهای درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر فوتبال در افق 10 ساله، از رویکرد تحلیل ساختاری و نرمافزار میکمک استفاده شد. لازم به ذکر است برای تسهیل استفاده از این روش از نرمافزار محاسبانی سناریوویزارد استفاده شد. تجزیهوتحلیل یافتهها نشان داد از مجموع 24 موضوع اثرگذاری مؤثر بر سیستم تنها 4 مؤلفه پیشران کلیدی آیندهی درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر میباشد. علت کم بودن درآمدزایی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران؛ اجازه ندادن صداوسیما به باشگاههای لیگ برتر فوتبال و سازمان لیگ برای فروش مسابقات به شبکههای رسانهای خارجی، دولتی و انحصاری بودن صداوسیما و نبود شبکههای رسانهی خصوصی میباشد.