شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی کشور
محورهای موضوعی : علوم ورزشفاطمه آزرم 1 , پریوش نوربخش 2 , مهوش نوربخش 3 , حسین سپاسی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد/دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3 - عضو هیات علمی سردبیر فصلنامه علوم ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
4 - استادگروه مدیریت ورزشی، واحدکرج ،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج،ایران
کلید واژه: سرمایه انسانی, رویکرد آمیخته, توسعه ورزش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر در توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی کشور است. روش تحقیق آمیخته و با بهرهگیری از روش کیفی تحلیل محتوا و روش کمی توصیفی از نوع پیمایشی، انجام پذیرفت. در بخش کیفی، خبرگان تحقیق 19 نفر از اساتید و مدیران تربیت بدنی بودند و توسط نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب و دادهها توسط مصاحبههای عمیق گردآوری و با نرمافزار مکسکیودا تحلیل شدند. طبق نتایج عوامل مدل توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی در 8 مقوله اصلی طبقهبندی شد. در بخش کمی، برای ارزیابی مدل کیفی و ساخت ابزار اندازهگیری، پرسشنامه طبق کدهای باز استخراج شده از مصاحبهها تدوین و در بین کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاهها، مطابق جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای نسبتی توزیع و جمعآوری گردید. براساس نتایج تحلیل اکتشافی مرحله اول و دوم، سوالات الگوی توسعه سرمایه انسانی، 710/74 درصد از کل واریانس را شامل و تمامی مولفهها با الگوی توسعه، همبستگی قابل قبولی دارند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول و دوم نشان داد، روابط سوالات با عامل خود معنادار و رابطه مولفهها با مقیاس الگوی توسعه سرمایه انسانی معنادار است. مقایسه میانگین رتبهها نشان میدهد: مولفههای الگوی توسعه سرمایه انسانی بهترتیب: بستر اعتقادی و اخلاقی؛ عوامل شایستگی؛ مدیریت عملکرد؛ جبران خدمات؛ مدیریت حفظ و نگهداری؛ آموزش و یادگیری؛ و جانشین پروری و کارمندیابی، است. برای عملیاتی کردن توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی، سرمایهگذاری مطلوبی براساس استعدادهای علمی- ورزشی در دانشگاههای کشور انجام پذیرد و بکارگیری قهرمانان ورزشی، در زمره راهبردهای توسعه سرمایه انسانی دانشگاهها قرار گیرد.
Purpose of research is to identifying and prioritizing the effective factors in human capital development of Iranian university sport. Research method was mixed using qualitative method of content analysis and quantitative descriptive method of survey. In qualitative section, research experts were 19 professors and directors of university sports who were selected through non-random sampling in a purposeful way until theoretical saturation and data were collected in-depth interviews and analyzed by maxqda software. According to results of human capital development model, it was classified 8 main categories. In quantitative part, regarding evaluation of qualitative model and construction of measurement tools, questionnaire was developed according to open codes extracted from interviews and distributed and collected among university sports experts according Morgan table and relative class sampling method. Based on results of first and second stage exploratory analysis, questions of human capital development model include 74.710 % of total variance and all components have an acceptable correlation with model. Results of confirmatory factor analysis of first and second stages show that relationships of questions with factor are significant and relationship of components with scale of pattern is significant. Comparison of average rankings shows components of human capital development model include: moral context; competency factors; performance management; service compensation; maintenance management; teaching and learning; and succession and recruitment. In order to operationalize development of human capital in university sports, a favorable investment should be made based on scientific-sports talents, and use of sports heroes should be among the strategies for development of human capital.