سنجش نگرش دانشجویان به برنامههای فرهنگی (نمونه مطالعاتی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی خوابگاههای دانشگاه تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگی
1 - استادیار علوم سیاسی، جهاد دانشگاهی تهران
کلید واژه: فضای مجازی, سبک زندگی, دانشجو, نگرش فرهنگی, خوابگاه,
چکیده مقاله :
نگرش افراد ترکیبی از باورها، اصول، ارزشها و برداشتهایی است که فرد را آماده مینماید تا دیگران، اشیاء یا امور پیرامون خود را مورد قضاوت قرار دهد و نگاه مثبت یا منفی نسبت به آنها پیدا نماید. از اینرو نگرشسنجی ابزاری ارزشمند و کارآمد برای ارزیابی وضعیت موجود و نوع نگاه افراد به پیرامون خود است. سنجش نگرش دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه تهران به برنامههای فرهنگی با هدف بررسی تعامل دانشجویان با برنامههای فرهنگی و چگونگی گذران اوقات فراغت آنان در خوابگاهها با حضور 158 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پاییز 1400 انجام گرفت. مهمترین یافته این پیمایش بر اساس روش تحقیق کمّی، وابستگی بیش از پیش دانشجویان به فضای مجازی است که اولویت اول و اصلی دانشجویان برای گذران اوقات فراغت خود است که ماحصل آن انزوای بیشتر افراد، کمشدن احساس مسئولیت، خودخواهی و کمشدن حس همکاری و همدلی در بین افراد است. نوع نگرش و دغدغههای فرهنگی دانشجویان خوابگاهی، مشابهتهای زیادی با اقشار جامعه دارد که از آن جمله میتوان به مشکلات عدیده اخلاقی در جامعه، کم شدن احترام افراد نسبت به یکدیگر، کاهش سطح تحمل افراد و کمشدن احترام به نظرات دیگران اشاره نمود.
People's attitudes are a combination of beliefs, principles, values and perceptions that prepare a person to judge others, objects or things around him and find a positive or negative view of them. Therefore, attitude measurement is a valuable and effective tool to assess the current situation and the way people look around. The cultural attitude survey of students living in dormitories of the University of Tehran was conducted with the aim of examining students' interaction with cultural programs and how they spend their leisure time in dormitories with the presence of 158 graduate students in the Fall of 1400. The most important finding of this survey is the increasing dependence of students on cyberspace, which is the first and main priority of students to spend their leisure time, which results in more isolation, less sense of responsibility, selfishness and less sense of cooperation and empathy among people. The type of attitude and cultural concerns of dormitory students also have many similarities with the community. Among them, we can mention the moral problems in society, the decrease of people's respect for each other, the decrease of people's tolerance, the decrease of respect for the opinions of others.
اژه ای، جواد (1387)، بررسی و شناخت وضعیت حجاب اسلامی دانشجویان در دانشگاه ها (موج دوم)، تهران، معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها.
اعتمادی فرد، سید مهدی (1393)، نگرش دانشجویان نسبت به فضای دانشگاه با تأکید بر دانشگاههای دولتی واقع در تهران، تهران، پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
افروز، غلامعلی (1396)، مباحثی در روانشناختی و تربیت کودکان و نوجوانان، تهران، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، چاپ سیزدهم.
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی (1394)، ابعاد اجتماعی و فرهنگی کلاس درس در دانشگاههای ایران، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
تامپسون، جان بروکشایر (1379)، رسانهها و نوگرایی، ترجمهی علی ایثاری کسمایی، تهران، موسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
دلانتی، جرارد (1386)، دانش در چالش: دانشگاه در جامعه دانایی، علی بختیاری زاده، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
سرمد، زهره، حجازی، الهه، بازرگان هرندی، عباس (1384)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، نشر آگه، چاپ یازدهم.
شالچی، وحید (1391)، بررسی گرایشهای فرهنگی دانشجویان، تهران، معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها.
غیاثوند، احمد (1384)، بررسی نگرش دانشجویان نسبت به رفتارهای دینی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
فکوهی، ناصر (1389)، «چشمانداز فرهنگ عمومی و نظام دانشگاهی»، فصلنامه مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران، برگ فرهنگ، 21، 35-22.
مدیریت رصد و سنجش افکار (1390)، بررسی نگرشهای فرهنگی و سیاسی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن، تهران، معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها.
مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (1393)، بررسی سبک زندگی دانشجویان دانشگاههای دولتی کشور، تهران، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی.
وریج کاظمی، عباس (1387)، بررسی سبکهای زندگی فراغتی در میان دانشجویان کشور و عوامل همبسته با آنها، تهران، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها.
هکنی، شلدون (1389)، آموزش عالی بهمثابه رسانهای برای فرهنگ، ترجمهی عبدالعزیز تاتار، فصلنامه مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران، برگ فرهنگ، شماره 21، 87-77.
Fishbein M. & I. Aizen (1975), Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Reading, MA: Addison-Wesley.
Lin, J. (2001) Social Capital: A Theory of Social Structure and Action, United Kingdom: Cambridge University Press.
_||_