طراحی و تبیین الگوی رهبری نوآورانه در صنعت بانکداری کشور
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیاردوان غلامعلی پور 1 , حسن رضا زین آبادی 2 , حسن رنگریز 3 , اکبر حسن پور 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، دانشگاه خوارزمی
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
3 - دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - استادیار،آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: صنعت بانکداری, رهبری, رهبری نوآورانه,
چکیده مقاله :
فرآیند نفوذ در دیگران و برانگیختن آنها براى همکارى با یکدیگر در جهت تحقق هدف هاى گروهى را رهبری مى گویند. در حقیقت رهبری نوآورانه در سازمان به عنوان رفتاری در سازمان است کـه میتواند منجر به ایجـاد تطـابق و سـازگاری هر چـه بیشـتر بـا تغییـرات محیطی گردد و نوآوری را در میان کارکنان و در تمام سازمان گسترش دهد. هدف از تحقیق حاضر طراحی و تبیین الگوی رهبری نوآورانه می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات به روش کیفی برای توصیف، تشریح به کمک روش تحلیل محتوا می باشد . جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خبرگان در زمینه رهبری نوآورانه می باشد که سوالات به طریق مصاحبه پرسیده شده و طبق کد زنی های انجام شده به روش تحلیل محتوا مولفه های رهبری نوآورانه استخراج شده است ..نتایج حاکی از آن است که رفتار رهبری، استراتژی رهبری ابعاد اصلی رهبری نوآورانه و مشارکت و هم فکری، الگوسازی، انعطاف پذیری، نظارت و کنترل، تفویض اختیار، مدیریت دانش و استراتژیک و پاداش زیر مقوله های اصلی رهبری نواورانه می باشند .
The process of influencing others and motivating them to cooperate with each other in order to achieve group goals is called "leadership". In fact, innovative leadership in the organization is a behavior in the organization that can lead to the creation of adaptation and compatibility as much as possible with environmental changes and expand innovation among employees and throughout the organization. The purpose of this research is to design and explain the model of innovative leadership. This research is a type of qualitative research to describe and describe with the help of content analysis method. The statistical population of this research includes experts in the field of innovative leadership, the questions were asked through interviews, and the components of innovative leadership were extracted according to the coding done using the content analysis method. The results indicate that leadership behavior, leadership strategy are the main dimensions of innovative leadership and participation and like-mindedness, modeling, flexibility, supervision and control, delegation of authority, knowledge and strategic management, and reward are the main sub-categories of innovative leadership.
الوانی، سید مهدی (1380) مدیریت عمومی. تهران: نشر نی. چاپ نوزدهم.
خدایی، فربد (1386) نوآوری و دانش سازمانی. تهران: اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. بهمن ماه.
دانایی فرد، حسن (1384). تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیادی. دو ماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار، 12 (11)،70 -57.
سیدنقوی، میرعلی، رفعتی آلاشتی، کبری (1393) مجموعه مباحثی در مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: انتشارات مه کامه.
امیرخانی، امیر حسین، لطفی، علی، درخشان، سمیه (1395). تهران: کنفرانس سالانه پارادایم های نوین مدیریت در حوزه هوشمندی.
بایرن، باربارا (1390) کاربرد و تحلیل مدل معادلات ساختاری در علوم انسانی. ترجمه علی حسین حسین زاده. شوشتر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر.
رستگار عباسعلی و طاهره مقصودی (1395) بررسی تأثیررهبری تحول آفرین برنوآوری سازمانی با میان جیگری تسهیم دانش، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و پنجم، شماره 80 ،صفحات 182 -157.
رنجبر، هادی؛ حق دوست، علی اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمد علی و بهرامی، نسیم (1391) نمونه گیری در پژوهش های کیفی: راهنمایی برای شروع.
مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 10(3) ،250 -238 .
سلیمزاده جمال، ویسه صید مهدی، محمدی اسفندیار و ابراهیم عابدینی (1395). بررسی نقش رهبری تحول آفرین درتسهیل نوآوری با نقش میانجی فرهنگ نوآورانه درپالایشگاه نفت آبادان، فصلنامه تخصصی علمی ترویجی فرآیند نو، شماره 53 .
سنجقی محمد ابراهیم، فرهی علی، امیراحمدی فاطمهالسادات، دلیری سید احمد (1396) بررسی تأثیر رهبری راهبردی بر نوآوری با تأکید بر رویکرد ارتباطات شبکهای، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال نهم، شماره 4 ( شماره پیاپی 30). 181 -205
سیدنقوی، میرعلی، رفعتی آلاشتی، کبری (1393) . مجموعه مباحثی در مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: انتشارات مه کامه.
مطلبی ورکانی ابوطالب، متاجی رویا و علی علی محمدپور (1397) . تأثیر سبک رهبری بر نوآوری بهرهوری خدمات و فرآیندها با توجه به نقش تعدیلگری تسهیم دانش، مدیریت بهره وری، سال دوازدهم، شماره چهل و پنج، صفحات 113-93 .
نصیری فخرالسادات، اسکندری اصغر و پرویز نویدی (1394) بررسی تأثیر رهبری موثق بر بهبود خلاقیت و نوآوری با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی، مدیریت سرمایۀ اجتماعی، دوره 2 ،شماره 4 ،صفحات 496 -475 .
نوری مرتضی و مهدی نوریپور (1392) کاربست پذیری نظریه رفتار برنامه ریزی شده برای پیشبینی پذیرش نظام تعاونی (مورد شهرستان بویر احمد)، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و چهارم، شماره پیاپی (51).شماره سوم، صص 212 -195 .
نئوندورف، کیمبرلی ای. (1395).راهنمای تحلیل محتوا. ترجمه حامد بخشی و وجیهه جلائیان بخشنده.مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
هادی زاده مقدم اکرم، رضائیان علی، طبرسا غلامعلی و حمید رامینمهر (1393 ). ارائه مدل مدیریت رفتارهای کاری نابهنجار براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی؛ سال دوم، شماره 7.
یعقوبی نورمحمد، شکوهی جواد، رئیسی شهرویی حفصه و فرزانه سیدی (1394). بررسی تأثیر سبک های رهبری بر عملکرد سازمانی با میان جیگرهای یادگیری و نوآوری سازمانی، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال هفتم، شماره 14.
Akram, T., Lei, S., Haider, M. (2016). The impact of relational leadership on employee innovative work behavior in IT industry of China, arab economic and business journal, pp. 153 – 161.
Anderson, N.R., de Dreu, C.K.W. and Nijstad, B.A. (2004), “The routinization of innovationresearch: a constructively critical review of the state-of-the-science”, Journal ofOrganizational Behavior, Vol. 25 No. 2, pp. 147-74.
Aunjum, A., Abbas, G., Muhammad, S. (2017). Transformational Leadership and Employee Motivation in Banking Sector of Pakistan. Advances in Economics and Business, 5(9), 487-494, 2017 DOI: 10.13189/aeb.2017.050901
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1981). Effective evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evalu-ation. Newbury Park, CA: Sage
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1981). Effective evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: Sage Hao Moo Jun & Yazdanifard Rashad (2015). How Effective Leadership can Facilitate Change in Organizations through Improvement
and Innovation, Global Journal of Management and Business Research: A Administration and Management, Volume 15 Issue 9 Version 1.0.
Herrmann, D., Felfe, J. (2013), Moderators of the relationship between leadership style and employee creativity: The role of task novelty and personal initiative. Creativity Research Journal, 25(2), 172-181.
Kasasbeh, E.A., Harada, Y., Bin-Osman, A., Noor, I.M. (2015), The impact of the transformational leadership in the administrative creativity: An applicative study on the industrial companies (mining and extraction) in Jordan. European Journal of Business and Management, 7, 86-93.
Kör, B. (2016). The mediating effects of self-leadership on perceived entrepreneurial orientation and innovative work behavior in the banking sector. SpringerPlus, 5(1), 1-15.
O’Connor, C., Joffe, H. (2013). Media representations of early human development: Protecting, feeding and loving the developing brain. Social Science & Medicine, 97, 297–306.
O’Connor, C., Joffe, H. (2014a). Gender on the brain: A case study of science communication in the new media environment. PLoS One, 9, e110830.
O’Connor, C., Joffe, H. (2014b). Social representations of brain research exploring public (dis)engagement with contemporary neuroscience. Science Communication, 36, 617–645.
Miao, Q., Newman, A., Schwars, G., Cooper, B. (2018). How Leadership and Public Service Motivation Enhance Innovative Behavior.
Public Administration Review, 78 (1), pp. 71–81. DOI: 10.1111/puar.12839.
Mittal Rakesh & Elias Steven M. (2016). Social power and leadership in cross- cultural context. Journal of Management Development. Volume 35, Issue 1. p. 58-74.
Momeni, Mostafa, Balslev Nielsen, Susanne (2016). Impact of Personnel Capabilities on Organizational Innovation Capability. Journal of Management and Innovation, 2(2).
Mumford, M.D., Medeiros, K.E., Partlow, P.J. (2012), Creative thinking: Processes, strategies, and knowledge. Journal of Creative Behavior, 46(1), 30-47.
Naguib Hend Mohamed, Abou Naem Abd El-Hamed Mostafa (2018). The impact of Transformational leadership on the organizational innovation, The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention 5(01): 4337-4343.
Naqvi Javed Ali, Ullah Shafqat, Javed Burhan (2017). Effect of Leadership Styles on Employees’ Innovative Behavior: The Mediating Role of Employees’ Creativity, European Journal of Business and Management, Vol.9, No.28.
Qi Lei, Liu Bing, Wei Xin, Hu Yanghong (2019). Impact of inclusive leadership on employee innovative behavior: Perceived organizational support as a mediator, PLoS ONE 14(2): e0212091.
Raiz, M., Zubair, A., Shahbaz, K. (2017). Leadership Styles and Pygmalion Effect among Banking Employees. Journal of Psychology & Psychotherapy, 7 (2), DOI: 10.4172/2161-0487.1000292
Saeed, T., Almas, S., Anis-ul-Haq, M., Niazi, G.S.K. (2014), Leadership styles: Relationship with conflict management styles.
International Journal of Conflict Management, 25(3), 214-225.
Saunila, Minna, Ukko, Juhani, & Rantanen, Hannu (2014). ‘Does Innovation Capability Really Matter for the Profitability of SMEs? ’. Knowledge and Process Management, 21 (2), 134 –142. http://dx.doi.org/10.1002/kpm.1442
Schweitzer, J. (2014), Leadership and innovation capability development in strategic alliances. Leadership and Organization Development Journal, 35(5), 442-469.
Semuel, H., Siagian, H., Octavia, S. (2017). The effect of leadership and innovation on differentiation strategy and company performance, Social and Behavioral Sciences, 237, pp. 1152 – 1159.
Slatten, T., Mehmetoglu, M. (2015), The effects of transformational leadership and perceived creativity on innovation behavior in the hospitality industry. Journal of Human Resources in Hospitality and Tourism, 14(2), 195-219.
Suifan, Taghrid S., Al-janini, Marwa (2017). The Relationship between Transformational Leadership and Employees’ Creativity in the Jordanian Banking Sector. International Review of Management and Marketing, 7(2), 284-292.
Uslu, T., Ayça Bülbül, I., Çubuk, D. (2015). An Investigation of the Effects of Open Leadership to Organizational Innovativeness and Corporate Entrepreneurship, Social and Behavioral Sciences, 195, pp. 1166 – 1175
Voon, M.L., M.C. Lo, K.S. Ngui & N.B. Ayob, (2011).The Influence of Leadership Styles on Employees’ Job Satisfaction in Public Sector Organizations in Malaysia. International Journal of Business, Management and Social Sciences, 2 (1), pp: 24-32
Weintrau Philip, McKee Martin (2019). Leadership for Innovation in Healthcare: An Exploration, Int J Health Policy Manag, 8(3), 138–144.
Weiß, E.E., Süß, S. (2016), The relationship between transformational leadership and effort-reward imbalance. Leadership and Organization Development Journal, 37(4), 1-23.
Wiley & Sons. Yukl, G. (2002), Leadership in Organizations, 5th ed., Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ
Zawislak, P.A., Alves, A., Tello-Gamarra, J., Barbieux, D., Reichert, F. (2012). Innovation Capability: From Technology Development to Transaction Capability. Journal of Technology Management and Innovation, 7 (2).