تعیین راهبردها و عدد تابآوری زنجیره تأمین ایران خودرو
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیکاظم روانستان 1 , حسنعلی آقاجانی 2 , عبدالحمید صفایی قادیکلایی 3 , محمود یحییزادهفر 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت (تولید و عملیات)، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
2 - دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
3 - دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
4 - استاد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این تحقیق تعیین راهبرد هایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایران خودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوب تر از آن بازیابی شود. این تحقیق درصدد است تا راهبرد های تاب آوری در زنجیره تأمین ایران خودرو را تعیین نموده و میزان تاب آور بودن زنجیره تأمین ایرانخودرو را به صورت کمی نشان دهد. در این تحقیق کلیه حالات شکست از طریق ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان شناسایی شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران واحدهای لجستیک و برنامه ریزی شرکت ساپکو بوده است. در این تحقیق از تکنیک تحلیل حالات شکست و اثرات آن برای تعیین راهبردهای تاب آوری زنجیره تأمین قبل از بروز شکست و تکنیک جدید تحلیل شکست پس از وقوع برای تعیین راهبرد های تاب آوری بعد از وقوع شکست استفاده شده است. بعلاوه عدد تاب آوری زنجیره تأمین نیز محاسبه شده است. خبرگان از طریق تکنیک های فوق تعداد 15 راهبرد جهت تاب آور ساختن زنجیره تأمین نسبت به شکست تعیین کردند. میزان تاب آوری زنجیره تأمین ایران خودرو در زمان قبل از وقوع شکست 14/0 و پس از وقوع شکست 27/0 محاسبه شده است.
This research deals with resilience of supply chain according to Iran Khodro Company. The aim of this study is determining strategies going to be able to prevent occurrence of stops in production line of Iran Khodro, or in case of stop, how production lines are restored in the minimum time to the state of pre-disruption or the most favorable condition. This study intends to determine resilience strategies in the Iran Khodro supply chain and also show resiliency in the Iran Khodro supply chain as a quantity number. In this study all failure modes have been identified through the research literature and expert's opinions. The population of this research includes managers and experts of logistics and planning departments of Sapco Company. In this research failure modes and effects analysis (FMEA) technique has been used to determine resilience strategies in supply chain before occurrence of failures and also a new technique which named failure analysis after occurrence (FAAO) is used to determine resilience strategies in supply chain after occurrence of failure. Finally, the amount of resilience of Iran Khodro supply chain is calculated. Fifteen strategies have been determined by experts using above techniques in order to make resilient supply chain in Iran Khodro toward failures. The amount of resilience of supply chain allocating to Iran Khodro is calculated 0.14 before occurrence of failure and is calculated 0.27 after failure occurrence.
