الگوی راهبردی اثر مدیریت دانش بر نرخ تولید با رویکرد نگاشت شناختی فازی
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیعلیرضا آقا قلیزاده سیار 1 , کامران رحیمی 2 , رضا قرایی پور 3 , زهره حسنی 4
1 - دکتری مدیریت صنعتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلاتمی، تهران، ایران
2 - دکتری اقتصاد توسعه، گروه علوم انسانی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
3 - دکتری مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
4 - دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم انسانی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
کلید واژه: شبیه سازی, مدیریت دانش, زنجیره تامین, نگاشت شناختی فازی,
چکیده مقاله :
مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به این منظور سازمان ها می بایست مدلی را برای حل مسائل روز خود در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، با کمترین درگیری بیشترین اثربخشی را در خروجی های سازمان داشته باشند. بنابراین در این پژوهش از مبانی و متغیرهای مدیریت دانش برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین یک شرکت فراورده های نفتی استفاده شد. بدین منظور از 5 شاخص اصلی مدیریت دانش شامل : خلق، ذخیره، اشتراک، بهره برداری و ارزیابی دانش بهره گرفته شد که این 5 شاخصه در قالب 26 متغیر به عنوان ورودی مدل در نظر گرفته شدند. در مدل ارائه شده ابتدا 26 متغیر مدیریت دانش با روش های نگاشت شناختی فازی پالایش شده و میزان اهمیت هریک از آنها مشخص می شود سپس با استفاده از مفاهیم پویایی سیستمها اثر آنها بر متغیرهای زنجیره تامین در قالب نمودار علت و معلول سنجیده میشود . در نهایت نیز با توجه به دیاگرام جریان و ارائه سناریوها شاهد آن هستیم که با بکارگیری مدل پیشنهادی میزان تولید به میزان حدود 30 درصد افزایش پیدا می کند
Knowledge management in different organizations has been adapted by effective use of resources and achieving competitive advantage. In this regard, organizations must consider a model for solving their current problems that can be the most effective in the organization's outputs with the least conflict. Therefore, in this study, the basics and variables of knowledge management were used to evaluate the supply chain performance of an oil products company. For this purpose, 5 main indicators of knowledge management including: creation, storage, sharing, exploitation and evaluation of knowledge were used, which these 5 indicators in the form of 26 variables were considered as model input. In the proposed model, first 26 knowledge management variables are refined by fuzzy cognitive mapping methods and the importance of each of them is determined, then using the concepts of systems dynamics, their effect on supply chain variables is measured in the form of cause and effect diagrams. Finally, according to the flow diagram and presentation of scenarios, we see that by using the proposed model, the production rate will increase by 30%.
- استرمن، جان د (1390)، پویاییشناسی کسبوکار، مترجمان کوروش برارپور و همکاران.
- آذرعادل و محمودیان، امید و هاشمی، مهدی (۱۳۹۴)، ارائه روشی بهمنظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین سبز پتروشیمیهای عسلویه با استفاده از ترکیب روش فازی و مدلسازی غیرخطی، فصلنامه انرژی، سال۱۲، شماره۴۸، ص۱۹۴-۱۷۳
- تیموری، ابراهیم و مزرعه فراهانی، مینا (1386)، مقدمهای بر مدلسازی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
- حمیدی زاده، محمدرضا (1383)، پویاییهای سیستم، دانشگاه شهید بهشتی.
- میانآبادی، عباسعلی (1396)، مدیریت زنجیره تأمین: تاریخچه، اهداف، فرایندها، مزایا و موانع، ص263
- قرایی پور، رضا (1399)، زنجیره تأمین ناب و مدلی برای ارزیابی ناب بودن زنجیره تأمین
- قاسمی، احمدرضا، ملکی، محمدحسن، کریمی، آصف (1394)، رویکرد پویایی سیستمها به نظامهای سنجش عملکرد؛ بررسی مدل تعالی H3SE در صنعت پتروشیمی، پژوهشنامة مدیریت اجرایی (1397)،65-90.
- افشارکاظمی م.، ماکویی ا. (1388)، تدوین استراتژی زنجیره تأمین صنعت فولاد ایران با استفاده از تحلیل پویایی سیستمها، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 51
- آذر، عادل، محمودیان، امید، هاشمی، مهدی (1394)، ارائه روشی بهمنظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین سبز پتروشیمیهای عسلویه با استفاده از ترکیب روش فازی و مدلسازی غیرخطی، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی ، سال 12، شماره 48، صص 173-194
- استراس، آنسلم، کوربین، جولیت (1965)، اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها (ترجمهی بیوک محمدی) تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- اشتدلر، هارتموت، کلیگر، کریستوف (1385)، مدیریت زنجیره تأمین، ترجمهی عسگری، نسرین و فراهانی، رضا، چاپ اول، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
- ایمانی، دین محمد، احمدی، افسانه (1388)، مدیریت زنجیره تأمین سبز راهبرد نوین کسب مزیت رقابتی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره10، صص 14-16.
- شعبانی، مرتضی، علوی، علی، مشکینی، ابوالفضل، سلمان ماهینی، عبادالرسول (1398)، ارزیابی و سنجش فضایی محیطزیست شهری با رویکرد شهر سبز (مطالعه موردی:کلانشهر تهران)، پژوهشهای جغرافیای انسانی، دوره 51، شماره 1، صص 111-127.
- صالحی برمی، مونا، نوری کرمانی، علی، رضایی، علیاکبر (1397)، ارزیابی عملکرد زیستمحیطی شهرداری تهران بر اساس شاخصهای شهر سبز، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال دهم، شماره 33.
- محمدی، جمال، کنعانی، محمدرضا (1395)، تحلیل وضعیت محیطزیست کلانشهر اصفهان در چارچوب رویکرد شهر سبز، مجله آمایش جغرافیایی فضا، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه گلستان، سال ششم، شماره پیاپی 19.
- مستقیمی، محمدرضا (1394)، شناسایی و اولویتبندی معیارهایی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات، نشریه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 7، شماره 1.
- مظلومی، نادر، کشوری فینی، مرضیه (1390)، بهینهسازی ارزیابی عملکرد صنعت بیمه با استفاده از روش تلفیقی مدل تعالی سازمانی و کارت امتیازی متوازن، پژوهشنامه بیمه، ش4.
- شفیعی نیکآبادی، محسن (1392)، چارچوبی برای فرآیندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین، فصلنامهی علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران، 28(3)،611-642.
-Axelrod, R (1994), Structure of decision: The cognitive maps of political
-Nohria, N. & Gulati, R (1996), Is slack good or bad for innovation, Academy of Management Journal, 39 (5): 1245-1264.
-Rich, E. & Duchessi, P (2004), Modeling the sustainability of knowledge management programs, The Hawai’i International Conference on System Sciences, Big Island, Hawaii.
-Rosenkopf, L. & Nerkar, A (2001), Beyond local research: Boundary-spanning, exploration, and impact in the optical disk industry, Strategic Management Journal, 22(4): 287- 306.
-Sijtsema, P. B. & Postma, J. B. M (2004), A knowledge-based approach to innovation: An application for project-based firms, To be Presented at the European Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities 2004 (OKLC04) in Innsbruck.
-Sterman, J. D (2000), Business dynamics: Systems thinking and modeling for a complex world, Boston, MA: Irwin McGraw Hill.Sushil, S (1993), System dynamics: A practical approach for managerial
-problems, Wiley Eastern publication, New Delhi, India.
-Schoenecher,T.S & Cooper,A.C (1998), The Role Of Firtm Resources and Organizational Attributes Determining Entry Timing: A Cross Industry Study”, Strategic Management Journal, Vol 19, pp 1127-1143
-Hanvanich, S., Sivakumar, K. & Hult, G. T. M (2006), The relationship of learning and memory with organizational performance: The moderating role of turbulence, Journal of the Academy of Marketing Science, 34(4):
600-612.
-He, Z. L. & Wong, P. K (2004), Exploration Vs exploitation: An empirical test of the ambidexterity hypothesis, Organization Science, 15(4): 481- 494.
-Huston, L. & Sakkab. N (2006), Connect and develop, Harvard Business
Review, 84(3): 58- 66.
-Kelidbari, H. R., Chegini, M. G. & Foumani, F. A (2014), The impact of supply chain management on improving the performance of automotive parts industry through competitive advantage, Journal Business Management, 6(1): 67- 88. (In Persian)
-Kohlbacher, F (2008), Knowledge-based new product development fostering innovation through knowledge co-creation. Int. J. Technology Intelligence and Planning, 4(3): 326– 346.
-Kortelainen, S., Piirainen, K. & Tuominen, M (2008), A system dynamics model of learning and innovation process profitability, The International Conference of the System Dynamics Society, Athens, Greece.
-Laursen, K. & Salter, A (2006), Open for innovation: The role of openness in explaining innovation performance among U.K. manufacturing firms, Strategic Management Journal, 27(2): 131- 150.
-Levinthal, D. A. & March, J. G (1993), The myopia of learning, Strategic Management Journal, 14(8): 95- 112.
-Lewin, A. Y., Long, C. P. & Carrol, T. N (1999), The coevolution of new organizational forms, Organization Science, 10(5): 535– 551.
-Love, J. H. & Roper, S (2004), Knowledge sourcing, innovation and performance: A preliminaryanalysis of Irish innovation panel data, Aston Business School Working Paper., Birmingham.
-Madhavan, R. & Grover, R (1998), From embedded knowledge to embodied knowledge: New product development as knowledge management, Journal of Marketing, 62(4): 1- 12.
-Gangoy, R. J (2017), New product development and innovation through joint knowledge creation and transfer in a dyadic supply chain, PhD Thesis, Cleveland State University.
-Milling, P. M. & Stumpfe, J (2000), Product and Process Innovation A System Dynamics-Based Analysis of the Interdependencies, The 18th International Conference of The System Dynamics Society, Sustainability in the Third Millennium, Bergen, Norway.
-Akkermans, H. and B. Vos (2017), "Amplification In Service Supply Chains: An Exploratory Case Study From The Telecom Industry”, Production and Operations Management, 12(2): 204-223.
-Agarwal,A,Shankar,R,Tiwari,M.k.modeling agility of supply chain.
Lertpattarapong, C (2005) ,System Dynamic Approach to the Supply chain.
-Kai,"Information Technology for Msnagement of Enterprise"(2018).
Hall and Adriani,"Information Technology for Management of Enyerprises"(1998).
-Appelfeller, W. and W. Buchholz (2016), Supplier relationship management Strategie, Organisation und IT des modernen Beschaffungsmanagements, Springer-Verlag.
-Gunasekaran, C. G. and G. Clark (2019), "Resource activity mapping: the value chain in service operations strategy.
-Baltacioglu, T., et al (2020), "A New Framework for Service Supply Chains”, The Service Industries Journal 27(2): 105-124.
-Rrdil. N, Emerson.R, 2008. MODELING THE DYNAMICS OF ELECTRONIC HEALTH RECORDS ADOPTION IN THE U.S. HEALTHCARE SYSTEM. 26th International System Dynsmics Conference, Athens.
-Behrens. F., Cronrath . E. M., Zock. A.)2008 (, How to Spproach New Indusyries and Gain Insights Into Their Development Dynamicd conference, Athens.
-Stampi, F. D., Savage, T. G., & Campbell, K. S (2016), Organizational learning, diffusion of innovation, and international collaboration in telemedicine. Care Management Review, 28(1), 68-79.
-Ryu, S., Ho, S.H., Han, I. Knowledge sharing behavior of physicians in hospitals,” Expert Systems with Applications, (25:1(, 2007, pp. 113-22.
-Tranaphatana, E (2017), Alternative Risk Transfer: Integrated Risk Management through Insurance, Reinsurance, and the Capital Markets, Wiley.
-Supply Chain Coumcil (2004), The Supply Chain Operations Refrence (SCOR)Model.http://ww.supply-chain.org
-Alavi ,M & Leidner,D.R (1999),"Knowledge Management Dystemd:Issues, Challenges, and Benefits", Communications Of The SIS, Vol1 ,No7 pp2_36
-Bergeron, B (2003), Essential of knowledge management. Willy
-Chandra,Ch& Armen Tumanyan (2007), " Organization. And problem ontology for supply cjain information support system", Daya & Knowledge Engineering, Vol 61, pp 263_280
Skyrme, F.J, (1998),'knowledge Management: Approached and Policies",David Skyrmr Associates Limited،Highclere ,England,2000
_||_