تاثیر هویت فرهنگی، جذابیت، قابل اعتماد بودن و سفارشگردانی وبسایت فروشگاههای اینترنتی بر تمایل (قصد) مکرر خرید و ارتباط موثر جذابیت محصول و خدمات
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمرتضی بقائی شهریور 1 , کامبیز حیدرزاده هنزائی 2 , محمدعلی عبدالوند 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تمایل (قصد) مکرر خرید, هویت فرهنگی وبسایت, سفارشگردانی, فروشگاههای اینترنتی, تجارت الکترونیکی,
چکیده مقاله :
جهت هویت آنلاین یک شرکت عمل نموده و نه تنها محصولات و خدمات ارائه شده را در بر میگیرد، بلکه تصویر زیباییشناختی و ارزشهای شرکت را نیز ارائه میدهد. ایجاد هویت آنلاین قوی به متمایز شدن یک فروشگاه اینترنتی از رقبا، جذب و نگهداشت مشتریان برای تقویت مزیت رقابتی، و به بهبود تفاوتهای برند، محصول یا خدمات کمک میکند. و از طرفی درک قصد مکرر خرید مصرفکنندگان در حفظ رشد در این کسب و کار ضروری است. این پژوهش با ارائه دیدگاه نظری جدید برای درک رفتار خرید آنلاین مشتریان متعهد نشان میدهد که وبسایت فروشگاهی، هویت خاصی را ایجاد میکند که این هویت خود بر قصد مکرر خرید اثرگذار است. پژوهش حاضر با آزمودن مدلی مفهومی کینگ و همکاران (2016) در جهت توسعه مدل مذکور، عوامل موثر بر هویت فرهنگی وبسایت و قصد مکرر خرید را مورد مطالعه قرار داده است. بر اساس اطلاعات گردآوري شده از 463 نفر از مشتریان فروشگاههای آنلاین در تهران شامل بخشی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، نتایج این تحقیق نشان داد، افزایش جذابیت محصول، جذابیت خدمت، رضایتمندی الکترونیکی مشتریان، سفارشگردانی، هویت فرهنگی وبسایت و جذابیت وبسایت موجب افزایش قصد مکرر خرید میشود. افزایش قابل اعتماد بودن وبسایت، جذابیت محصول، جذابیت خدمت و جذابیت وبسایت موجب افزایش هویت فرهنگی وبسایت میشود. افزایش جذابیت وبسایت و سفارشگردانی موجب افزایش رضایتمندی الکترونیکی مشتریان میشود. اما افزایش قابل اعتماد بودن وبسایت موجب افزایش قصد مکرر خرید نمیشود. نتایج به دست آمده میتوانند مبنایی باشد که فروشگاههای اینترنتی هویت فرهنگی وبسایت را به عنوان استراتژی جدیدی جهت جذب و حفظ مشتریان با تمرکز بر قصد مکرر خرید درک نموده و بکار گیرند.
In the context of online shopping, websites play a critical role in facilitating transactions between buyers and sellers. An online store's website acts as a focal point for a company's online identity and encompasses not only the products and services offered but also the company's aesthetic image and values. Creating a strong online identity helps an online store differentiate itself from competitors, attract and retain customers to strengthen its competitive advantage, and improve brand, product, or service differentiation. On the other hand, understanding the repeat purchase intention of consumers is essential for maintaining growth in this business. This research, by providing a new theoretical perspective for understanding the online shopping behavior of committed customers, shows that a store's website creates a specific identity that itself affects the repeat purchase intention. The present study examines the factors affecting website cultural identity and the repeat purchase intention by testing a conceptual model by King et al. (2016) in order to develop the model. Based on the information gathered from 463 customers of online stores in Tehran, including a segment of students of Islamic Azad University, Science and Research Branch, the results of this research showed that increasing product attractiveness, service attractiveness, customer e-satisfaction, fulfillment, website cultural identity, and website attractiveness leads to an increase in the repeat purchase intention. Increasing website trustworthiness, product attractiveness, service attractiveness, and website attractiveness leads to an increase in website cultural identity. Increasing website attractiveness and fulfillment leads to an increase in customer e-satisfaction. However, increasing website trustworthiness does not lead to an increase in the repeat purchase intention. The results can be a basis for online stores to understand and use website cultural identity as a new strategy for attracting and retaining customers with a focus on the repeat purchase intention.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران (1400)، گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت.
میرزایی، خلیل ( 1390 ). پژوهش، پژوهشگري، پژوهشنامه نویسی تهران: انتشارات جامعه شناسان.
Ahearne, M.; Bhattacharya, C.B.; and Gruen, T. Antecedents and consequences of customer-company identification: Expanding the role of relationship marketing. Journal of Applied Psychology, 90, 3 (2005), 574–585.
Ajayi, L., & Adebayo, A. T. (2021). Structural Equation Model (SEM). Am. J. Humanit. Soc. Sci. Res, 5, 11-19.
Ashforth, B.E.; and Mael, F. Social Identity Theory and the Organization. In M.J. Hatch, M. Schultz
(eds). Organizational IdentityOxford: Oxford University Press, 2004, pp. 134–160.
Bergami, M., and Bagozzi, R.P. Self-categorization, affective commitment and group self-esteem as distinct aspects of social identity in the organization. British Journal of Social Psychology, 39 (2000), 555–577.
Bhattacharya, C.B., and Sen, S. Consumer-company identification: A framework for understanding consumers’ relationships with companies. Journal of Marketing, 67, 2 (2003), 76–88.
Bhattacharya, C.B.; Rao, H.; and Glynn, M.A. Understanding the bond of identification: An investigation of its correlates among art museum members. Journal of Marketing, 59 (1995), 46–57.
Brewer, M.B. The social self: On being the same and different at the same time. Personality and Social Psychology Bulletin, 17, 5 (1991), 475–482.
Cao, M.; Zhang, Q.; and Seydel, J. B2C e-commerce web site quality: An empirical examination. Industrial Management and Data Systems, 105, 5 (2005), 645–616.
Demirbaş, E., Salman, G. G., & Uray, N. (2022b). From E-Satisfaction to E-Repurchase Intention: How Is E-Repurchase Intention Mediated by E-Satisfaction and Moderated by Traditional Shopping Attitudes? In Springer eBooks (pp. 261–292). https://doi.org/10.1007/978-3-030-91851-4_10
Dutton, J.E.; Dukerich, J.M.; and Harquail, C.V. Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 9, 2 (1994), 239–263.
Ganesh, J.; Reynolds, K.E.; Luckett, M.; and Pomirleanu, N. Online shopper motivations, and e-store attributes: An examination of online patronage behavior and shopper typologies. Journal of Retailing, 86, 1 (2010), 106–115.
Gao, W., & Li, X. (2019). Building presence in an online shopping website: the role of website quality. Behaviour & Information Technology, 38(1), 28–41. https://doi.org/10.1080/0144929x.2018.1509127
Hausman, A.V., and Siekpe, J.S. The effect of web interface features on consumer online purchase intentions. Journal of Business Research, 62, 1 (2009), 5–13.
Jain, N.K., Gajjar, H., Shah, B.J. and Sadh, A. (2015), “A conceptual framework for measuring e-fulfilment dimensions: a consumer perspective”, Journal of Internet Commerce, Vol. 14 No. 3, pp. 363-383.
Jiang, P., & Rosenbloom, B. (2005). customer intention to return online: Price perception, attribute level performance and satisfaction unfolding over time. European Journal of Marketing, 39(1/2), 150–174.
Jones, K., and L. N. K. Leonard. 2008. Trust in consumer-to-consumer electronic commerce. Information & Management 45 (2):88–95. doi: 10.1016/j.im.2007.12.002. [Crossref], [Web of Science ®], [Google Scholar]
Lee C. H. Eze U. C. Ndubisi N. O. (2011). Analyzing Key Determinants of Online Repurchase Intentions.Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(2), 200–221. 10.1108/13555851111120498
Lee, Y., and A. N. K. Chen. 2011. “Usability Design and Psychological Ownership of a Virtual World.” Journal of Management Information Systems 28 (3): 269–308. doi: 10.2753/MIS0742-1222280308 [Taylor & Francis Online], [Web of Science ®], [Google Scholar]
Matthew, D., Hellianto, G. R., Putra, N. A., & Sundjaja, A. M. (2021). The Effect of Monthly Promotion, Gamification, User Interface Usability & Attractiveness on the Marketplace Repurchase Intention. https://doi.org/10.1109/icimcis53775.2021.9699114
Mohd Dzin, N. H., & Lay, Y. F. (2021). Validity and reliability of adapted self-efficacy scales in Malaysian context using PLS-SEM approach. Education Sciences, 11(11), 676.
Nilashi, M., D. Jannach, O. B Ibrahim, M. D. Esfahani, and H. Ahmadi. 2016. Recommendation quality, transparency, and website quality for trust-building in recommendation agents. Electronic Commerce Research and Applications 19:70–84. [Crossref], [Web of Science ®], [Google Scholar]
Pahwa, A., & Jaller, M. (2022). A cost-based comparative analysis of different last-mile strategies for e-commerce delivery. Transportation Research Part E-logistics and Transportation Review, 164, 102783. https://doi.org/10.1016/j.tre.2022.102783
Ruth C. King, Richard A.M. Schilhavy, Charles Chowa & Wynne W. Chin (2016) Do Customers Identify with Our Website? The Effects of Website Identification on Repeat Purchase Intention, International Journal of Electronic Commerce, 20:3, 319-354, DOI: 10.1080/10864415.2016.1121762
Ranganathan, C., and S. Jha. 2007. Examining online purchase intentions in B2C e-commerce: Testing. Information Resources Management Journal 20 (4):48–63. doi: 10.4018/irmj.2007100104. [Crossref], [Google Scholar]
Skadberg, Y.X., and Kimmel, J.R. Visitors’ flow experience while browsing a Web site: Its measurement, contributing factors and consequences. Computers in Human Behavior, 20, 3 (2004), 403–422.
Stokburger-Sauer, N.; Ratneshwar, S.; and Sen, S. Drivers of consumer brand identification. International Journal of Research in Marketing, 29, 4 (2012), 406–418.
Stuart, H. (2002). Employee identification with the corporate identity. International Studies of Management and Organization, 32(3), 28–44.
Tajfel, H., and Turner, J.C. The social identity theory of intergroup behavior. In S. Worchel and W.G. Austin (eds.), Psychology of Intergroup Relations. Chicago: Nelson-Hall, 1985, pp. 7–24.
Tarka, P. (2018). An overview of structural equation modeling: its beginnings, historical development, usefulness and controversies in the social sciences. Quality & Quantity, 52, 313-354.
Titiyal, R., Bhattacharya, S., & Thakkar, J. J. (2022). E-fulfillment across product type: a review of literature (2000–2020). Management Research Review, 45(11), 1450–1478. https://doi.org/10.1108/mrr-04-2021-0254
Titiyal, R., Thakkar, J. J., & Sah, B. (2022). Impact of e-fulfillment on consumer loyalty across different product types. Journal of Asia Business Studies, 17(2), 439–461. https://doi.org/10.1108/jabs-10-2021-0410
Wang, W., and Benbasat, I. Impact of explanations on trust in and adoption of online recommendation agents. Journal of Management Information Systems, 23, 4 (2007), 219–249.
Winter, S.J.; Saunders, C.; and Hart, P. Electronic window dressing: impression management with Websites. European Journal of Information Systems, 12 (2003), 309–322.
Zerbini, C., Bijmolt, T. H. A., Maestripieri, S., & Luceri, B. (2022). Drivers of consumer adoption of e-Commerce: A meta-analysis. International Journal of Research in Marketing, 39(4), 1186–1208. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2022.04.003
Zhang Y. Fang Y. Wei K. K. Ramsey E. Mccole P. Chen H. (2011). Repurchase Intention in B2c E-Commerce—a Relationship Quality Perspective.Information & Management, 48(6), 192–200. 10.1016/j.im.2011.05.003