Experimental Study for Addition Rough Surfaces on a Vehicle Floor Body and Comparison of Aerodynamics Coefficient
محورهای موضوعی : فصلنامه شبیه سازی و تحلیل تکنولوژی های نوین در مهندسی مکانیککوروش رایزن 1 , احمد کشاورزی 2
1 - Islamic Azad University,
Najafabad Branch
2 - استادیار، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد خمینی شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران
کلید واژه: Experimental Studies, Additional Elements, Optimum Dimension, Rough Surfaces,
چکیده مقاله :
پس از اختراع خودرو، بشر بزودی به رابطه میان مقاومت هوا و حرکت اتومبیل پی برد. به مرور زمان با بهبود عملکرد خودروها از جهات مختلف و بالارفتن قیمت سوخت، بهبود آیرودینامیکی نیز به مسألهای اساسی تبدیل شد. پژوهشگران دریافتند که توجه به آیرودینامیک نه تنها برای دستیابی به سرعتهای بالاتر، بلکه به منظور کاهش مصرف سوخت و ایجاد پایداری مناسب در خودرو، امری ضروری است. به همین دلیل تاکنون تحقیقات زیادی در دنبا بر روی آیرودینامیک خودرو انجام گرفته است. در این مقاله میخواهیم اثر زبری سطح را در چند نقطه زیرین خودرو بررسی کنیم. روش کار بصورتی است که در دو ناحیه زیر خودرو که بیشترین احتمال جدایش جریان وجود دارد یعنی بعد از چرخهای جلو و عقب خودرو که جریان در حال ترک بدنه خودرو میباشد، صفحات زبر چسبانده شد و اثرات این سطوح زبر را با حالت صاف بصورت آزمایشگاهی در تونل باد مقایسه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که از سرعت m/s 15 تا m/s 35 نیروی پسا حدود 6درصد کاهش یافت
After the invention of the automobile, people soon realized the relationship between air resistance and the movement of cars. Over time, the improved performance of the car from different directions and increase fuel price, improved aerodynamics also became the fundamental question. The researchers found that attention to aerodynamics not only to achieve higher speeds, but also appropriate to reduce fuel consumption and vehicle stability. That's why a lot of research has been done on the car's aerodynamics followed on.This article will examine the effect of surface roughness underside of the vehicle at some point. In this method procedure we study on two zones which have maximum probability of separation flow. These zones find on rear of wheels on floor of vehicle. Results compare with case which is smooth . We achieve to a unique conclusions. And also experimentally in wind tunnel tests, the optimum dimensions for rough surfaces are derived.
[1] Murugan S. , Rai S.K. , Kumar P.V., International Jornal of Pressure Vessels Piping, 78,2001,307-317.
[2] Brickstad B. , Josefson B.L. , International Jornal of Pressure Vessels and Piping, 75, 1998, 11-25.
[3] Goldack J. , Chakravarti A. , Bibby M. , Metallurgical Transaction B 15, 1984,299-305.
[4] Wen S.W. , Hilton P. , Farrugia D.C.J. , Strain jornal of the Britsh Socicty for Strain Measurement 37,2001,5-18
[5] Tsai C.L., Dong Y. , Dong P. ,77 Annual AWS , Chieago, USA, 21-25 April 1996, p. 51.
[6] Li M. , Atteridge D.G. , Meekisho LL. , Trends in Welding Research, 4 International Conference, Gaylingurg, Tennesse, USA, 5-8 JUNE 1995,PP. 51-56
[7] Deng D. , Muakawa H. , Computational Materials Science 37, 2006, 269-227.
[8] آشنایی و طرز کار با نرم افزار ABAQUS ، تالیف- محمود فرزین، سید حسین دیباجیان، اصفهان، جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی اصفهان، 1390
[9] J. Cairns, R. Pidn, F. Paris, A. Blazquez and J. C. Marin ."A SIMPLIFIED NUMERICAL ANALYSIS OF RESIDUAL STRESSES IN ALUMINUM WELDED PLATES"(1994)
[10] Dragi Stamenković, MSc. Ivana Vasović, BSc. "Finite Element Analysis of Residual Stress in Butt Welding Two Similar Plates"(2012)
[11] John A. Goldak, Mehdi Akhlaghi, "Coputational Welding Mechnics".(2005)
[12] Yaowu Shia, Zhunxiang Hanb,"Effect of weld thermal cycle onmicro structure and fracture toughness of simulated heat-affected zone for a 800MPa grade high strength low alloy steel", Journal of materials processing technology 207(2008)30-39
[13] جوشکاری آلومینیوم و آلیاژهای آن، تالیف- ج. مترز، ترجمه- ج. مزروعی، ع. ورمزیار،اراک، نشر نویسنده، 1390