Experimental Study for Addition Rough Surfaces on a Vehicle Floor Body and Comparison of Aerodynamics Coefficient
الموضوعات : فصلنامه شبیه سازی و تحلیل تکنولوژی های نوین در مهندسی مکانیککوروش رایزن 1 , احمد کشاورزی 2
1 - Islamic Azad University,
Najafabad Branch
2 - استادیار، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد خمینی شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: Experimental Studies, Additional Elements, Optimum Dimension, Rough Surfaces,
ملخص المقالة :
پس از اختراع خودرو، بشر بزودی به رابطه میان مقاومت هوا و حرکت اتومبیل پی برد. به مرور زمان با بهبود عملکرد خودروها از جهات مختلف و بالارفتن قیمت سوخت، بهبود آیرودینامیکی نیز به مسألهای اساسی تبدیل شد. پژوهشگران دریافتند که توجه به آیرودینامیک نه تنها برای دستیابی به سرعتهای بالاتر، بلکه به منظور کاهش مصرف سوخت و ایجاد پایداری مناسب در خودرو، امری ضروری است. به همین دلیل تاکنون تحقیقات زیادی در دنبا بر روی آیرودینامیک خودرو انجام گرفته است. در این مقاله میخواهیم اثر زبری سطح را در چند نقطه زیرین خودرو بررسی کنیم. روش کار بصورتی است که در دو ناحیه زیر خودرو که بیشترین احتمال جدایش جریان وجود دارد یعنی بعد از چرخهای جلو و عقب خودرو که جریان در حال ترک بدنه خودرو میباشد، صفحات زبر چسبانده شد و اثرات این سطوح زبر را با حالت صاف بصورت آزمایشگاهی در تونل باد مقایسه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که از سرعت m/s 15 تا m/s 35 نیروی پسا حدود 6درصد کاهش یافت
[1] Murugan S. , Rai S.K. , Kumar P.V., International Jornal of Pressure Vessels Piping, 78,2001,307-317.
[2] Brickstad B. , Josefson B.L. , International Jornal of Pressure Vessels and Piping, 75, 1998, 11-25.
[3] Goldack J. , Chakravarti A. , Bibby M. , Metallurgical Transaction B 15, 1984,299-305.
[4] Wen S.W. , Hilton P. , Farrugia D.C.J. , Strain jornal of the Britsh Socicty for Strain Measurement 37,2001,5-18
[5] Tsai C.L., Dong Y. , Dong P. ,77 Annual AWS , Chieago, USA, 21-25 April 1996, p. 51.
[6] Li M. , Atteridge D.G. , Meekisho LL. , Trends in Welding Research, 4 International Conference, Gaylingurg, Tennesse, USA, 5-8 JUNE 1995,PP. 51-56
[7] Deng D. , Muakawa H. , Computational Materials Science 37, 2006, 269-227.
[8] آشنایی و طرز کار با نرم افزار ABAQUS ، تالیف- محمود فرزین، سید حسین دیباجیان، اصفهان، جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی اصفهان، 1390
[9] J. Cairns, R. Pidn, F. Paris, A. Blazquez and J. C. Marin ."A SIMPLIFIED NUMERICAL ANALYSIS OF RESIDUAL STRESSES IN ALUMINUM WELDED PLATES"(1994)
[10] Dragi Stamenković, MSc. Ivana Vasović, BSc. "Finite Element Analysis of Residual Stress in Butt Welding Two Similar Plates"(2012)
[11] John A. Goldak, Mehdi Akhlaghi, "Coputational Welding Mechnics".(2005)
[12] Yaowu Shia, Zhunxiang Hanb,"Effect of weld thermal cycle onmicro structure and fracture toughness of simulated heat-affected zone for a 800MPa grade high strength low alloy steel", Journal of materials processing technology 207(2008)30-39
[13] جوشکاری آلومینیوم و آلیاژهای آن، تالیف- ج. مترز، ترجمه- ج. مزروعی، ع. ورمزیار،اراک، نشر نویسنده، 1390