بررسی نظریة «فرا نقش تجربی هلیدی» بر چند باب از قابوسنامه
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنمانا اخلاق 1 , عباسعلی وفایی 2
1 - دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه ، ایران.
2 - استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه علاّمه طباطبایی، تهران، ایران.
کلید واژه: فرایندهای فعلی, کلید واژهها: دستور نقش گرا, هلیدی و قابوس نامه,
چکیده مقاله :
چکیده این نوشتار بر آن است تا نظریة یکی از زبان شناسان نقش گرای بریتانیایی به نام مایکل هلیدی که بر دو مفهوم نظام و نقش استوار است در سه باب در سپاس داشتن از خداوند نعمت بر توان و ناگزیر، در خویشتن داری و تربیت خوردن و آئین آن و اندر کارزار کردن کتاب قابوس نامه مورد بحث و بررسی قرار دهد. هلیدی از دنباله روهای مکتب لندن است. وی برای یک متن، وجوه متفاوت بافتی و معنایی قایل است. اساس نظریة هلیدی بر سه فرا نقش تجربی، میان فردی و متنی استوار شده است. در این مقاله فرایندهای فعلی در فرا نقش تجربی هلیدی در سه باب مذکور تحلیل شده است. لازم به ذکر است که گزینش بابهای قابوس نامه کاملاَ تصادفی بوده و هر سة آن ها از لحاظ محتوا و مفهوم صد در صد با یکدیگر متفاوت هستند. پژوهش حاضر با روش تحلیلی – توصیفی سعی میکند به این سوال پاسخ دهد - که آیا نوع فرا نقش تجربی، باعث تقویت و تأثیر بیشتر مضمون و محتوا میگردد؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سه باب مورد مطالعه، این مسأله تا حدّ بسیار زیادی صحت دارد و افعال مادّی، رابطهای و رفتاری از بسامد بالایی برخوردار هستند و محتوا توسّط افعال مذکور بر مخاطب، تأثیرگذاری بیشتری داشته است.
Abstract This paper is to discuss the well-known British linguist Michael Halliday's theory on the two concepts of order and function related to the three parts of experimental, individual and textual matters in the Qabus Nameh. Functional theory has a cognitive approach towards meanings, interpretations and experience. In functional grammar, language can have diverse usages; therefore, one can investigate various linguistics and verbal phenomena. This research aims at studying the rational, material, behavioral, verbal and existential processes in the function of the language, and it is based on the speeches and didactic sentences existing in the text of The Qabus Nameh.The study also attempts to prove that Keikavus employed these rational processes in educating his own son due to its multiple application of noun phrases and linking verbs.
فهرست منابع و مآخذ
11- Bloor, t. and M. Bloor. (1997), “The Functional Analysis of English A Halliday Approach”, Arnold, London.
_||_