ارائه مدلی جهت پیادهسازی فینتک در صنعت بانکداری کشور ایران
محورهای موضوعی : مهندسی مالیمحمد غلامی 1 , مجید زنجیردار 2 , پیمان غفاری آشتیانی 3 , غلامعلی حاجی 4
1 - گروه مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
4 - گروه اقتصاد، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
کلید واژه: دادهبنیاد, فینتک, امور مالی الکترونیک, مالی دیجیتال,
چکیده مقاله :
هدف: محبوبیت فینتکها باعث ایجاد فضای رقابتی جدیدی بین بانکها شده است، زیرا فینتکها الزامات بوروکراتیک را کاسته و مؤسسات مالی مانند بانکها راحتتر، کارآمدتر و سریعتر خدمات ارائه میدهند. باتوجهبه حرکت بانکها به سمت فنّاوریهای جدید در سطح جهان، لازم است برای همسو شدن با رشد جهانی و همگام شدن با محصولات ارائهشدة شرکتهای ارائهدهندة خدمات، شناختی کلی بر میزان استقبال از فنّاوریهای نوین داشته باشیم. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و ارائه مدلی جهت پیادهسازی فینتک در صنعت بانکداری کشور ایران است.روششناسی پژوهش: بهمنظور شناسایی مؤلفههای این مدل از مصاحبه نیمهساختاریافته استفادهشده و با 15 نفر از خبرگان حوزه پولی و بانکی استفادهشده است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش دادهبنیاد با رهیافت استراوس و کربین در سه مرحله کدگذاری انجام شد.یافتهها: در مرحله کدگذاری باز 123 مقوله و پس از طبقهبندی در مرحله کدگذاری محوری 26 مؤلفه استخراج شد که در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی پس از شناسایی روابط بین مؤلفهها مدل پارادایمی پژوهش شکل گرفت.اصالت / ارزش افزوده علمی: عوامل علی اثرگذار بر پیادهسازی مدل سیاستگذاری: قانونگذاری، زیرساختهای حقوقی، تسهیلات دولتی، مشوقهای قانونی، اصلاح سیاستهای کلان حاکمیتی تحلیل میشوند. بهعلاوه در این مسیر عوامل مانند زیرساختهای فناوری، ایجاد کانالهای ارتباطی نقش مداخلهگر بوده و عوامل قصد استفاده از فناوری، فرهنگ مشارکت، فرهنگ کارآفرینی، ریسکپذیری، یادگیری و آموزش، اعتمادسازی نقش زمینهای را دراینخصوص بازی میکنند.
Purpose: The popularity of fintechs has created a new competitive environment among banks, as fintechs reduce bureaucratic requirements and make financial institutions like banks more convenient, efficient and faster to provide services. Considering the movement of banks towards new technologies globally, it is necessary to have a general understanding of the acceptance of new technologies in order to align with global growth and keep pace with the products offered by service providers. The purpose of this research is to identify the components and provide a model for the implementation of fintech in the banking industry of Iran.Methodology: In order to identify the components of this model, a semi-structured interview was used with 15 experts in the field of money and banking, who were selected using a theoretical sampling method. In this research, coding was done in three steps using the Grounded theory method with Strauss and Corbin's approach.Findings: In the open coding stage, 123 categories were extracted and after classification in the axial coding stage, 26 components were extracted, and finally, in the selective coding stage, after identifying the relationships between the components, the research paradigm model was formed.Originality / Value: Causal factors affecting the implementation of the policy model: legislation, legal infrastructure, government facilities, legal incentives, reforming macro-governance policies are analyzed. In addition, factors such as technology infrastructure, creating communication channels play an intervening role, and the factors of intention to use technology, culture of participation, entrepreneurial culture, risk-taking, learning and training, and trust-building play a background role in this regard.
محسن پور، محدثه. (1394). ارزیابی داده های کیفی. بیهق، 16(2)، 55-50.
Mackenzie, A. (2015). The fintech revolution. London Business School Review, 26(3), 50–53.
Mohsen Pour, M. (2015). Evaluation of qualitative data. Beyhagh, 16(2), 50-55. [In Persian]
Wilson, J. D. (2017). Creating Strategic Value through Financial Technology.
_||_