رابطه ی مشتری مداری و ارزش ویژه برند آناتا (مطالعه موردی: شرکت آناتا)
محورهای موضوعی :
دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
سحر خیری
1
1 - سحر خیری*
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه غیرانتفاعی الغدیر، تبریز، ایران.
تاریخ دریافت : 1395/05/22
تاریخ پذیرش : 1395/09/14
تاریخ انتشار : 1395/09/01
کلید واژه:
مشتری مداری,
وفاداری برند,
ارزش ویژه ی برند,
آگاهی برند,
تداعی برند,
کیفیت درک شده ی برند,
چکیده مقاله :
این مطالعه به بررسی رابطه ی مشتری مداری و ارزش ویژه برند آناتا می پردازد. پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق، همبستگی و براساس اهدافش از نوع کاربردی می باشد. جامعه ی آماری مورد استفاده کلیه صادرکنندگان مواد غذایی به تعداد ۱۶۶ در تبریز می باشد. برای نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شده و جهت جمع آوری داده ها به کلیه صادرکنندگان مراجعه شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد و روایی محتوایی پرسشنامه از نظر اساتید و کارشناسان مثبت ارزیابی گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مشتری مداری برابر۰.۹۳۲ و برای پرسشنامه ارزش ویژه ی برند ۰.۹۱۸ به دست آمد. از آزمون همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که بین مشتری مداری با ارزش ویژهی برند، آگاهی برند و کیفیت درک شده برند رابطه ی معنی داری وجود دارد. ولی بین مشتری مداری با تداعی برند و وفاداری برند رابطه ی معنی داری وجود ندارد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study is to examine the relation between customer-orientation and brand-equity in Anata manufacturing company. This study is a Correlation survey and is applied type. The chosen population were all the nutrition exporters (N=163) located in Tabriz. Census method used for data collecting and for this purpose a questionnaire was distributed. For the test of the reliability, Cronbach’s alpha coefficient for the customer-orientation and brand-equity questionnaires calculated as 0.932 and 0.918 respectively. Pearson correlation test was used for data analysis. According to the results, there are significant and positive relation between the customer-orientation and brand-equity, brand awareness, perceived quality of brand, but there is no significant relation between customer orientation, brand-loyalty and brand associate.
منابع و مأخذ:
بحرینیزاده، منیجه. (١٣٨٥)، "مدلی برای ارزشگذاری علائم تجاری از دیدگاه مصرفکنندگان". فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره٤.
پورامید، بهناز. (١٣٩١)، " ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژهی برند محصولات لوازم خانگی پارس خزر از دیدگاه مصرفکنندگان خانم". پایاننامه کارشناسی ارشد، تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی.
هلری، محمدرحیم. (١٣٨٨)، "بررسی تاثیر ارزش ویژه نام و نشان تجاری بر پاسخ مصرفکننده (مطالعه موردی نام و نشان تجاری ایرانول)". پایاننامهی کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
خاکی، غلامرضا. (1390). روش تحقیق با رویکرد پایاننامهنویسی، تهران، انتشارات بازتاب.
سکاران، اوما (1386). روش تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی و شیرازی، چاپ چهارم. تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سلطانی، مهدی؛ محمدی، اسفندیار؛ پوراشرف، یاساناله؛ سایهمیری، کورش؛ قهری شیرینآبادی، الهه. (١٣٩٢)، "رویکرد مدل ساختاری در تبیین اثر تجربه، اعتماد و وفاداری به برند بر ارزش ویژه". مجله مدیریت بازاریابی، شماره ٢١.
کجوری، حمیدرضا؛ سیدمطهری، سیدمهدی؛ دهدشتی شاهرخ، زهره. (١٣٩٠)، "عوامل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند شرکتهای بیمه از نگاه مشتریان". پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)، شماره ١.
نجف بیگی، رضا؛ اردشیری چم، آزاده. (١٣٨٩)، " ارزیابی قابلیتهای نام تجاری در صنایع غذایی کشور". فصلنامه علوم، شماره٢١.
یادگاری، سمیه. (١٣٨۷)، " ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده (شش طبقه محصول مصرفی در فروشگاه رفاه سطح شهر تهران)". مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۷.
یاردل، سعیده. (١٣٨٩)، "ارزیابی ارزش ویژه نام و نشان تجاری و عوامل موثر برآن از دیدگاه مصرفکننده (ارائه الگوی تحلیلی)". فصلنامه مدیریت، شماره٢١.
یزدانی، حمیدرضا؛ زارع میرکآباد، علی؛ نصیری، محمدحسین؛ اسدنژاد، مهدی. (١٣٩۰)، "بررسی رابطه مشتریگرایی و رفتار شهروندی سازمانی". مجله چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره٦.
· Aaker, D. and Chimsthaler, J. (2000). Brand leadership, Journal of New York, Vol 12, pp 31-40.
· Anselm's son, J; Johnasson, V; person, N. (2007). "Understanding price premium for grocery products: A conceptual Model of customer-based brand equity", Journal of product & Brand management, Vol 16, pp 401-414.
· Atilgan, E., Aksoy, S., & Akinci, S. (2005). Determinants of the brand equity: A verification approach in the beverage industry in Turkey. Marketing Intelligence & Planning, 23(3), 237-248. http://dx.doi.org/10.1108/02634500510597283
· Chodewar, B.M. (2008). " Building Brand Identify in competitive Markets: A Conceptual Model ", Journal of product & management, Vol 17, pp 4-12.
· Esch, F.R; Langner, T; schimitt, B.H; Gues, P. (2006). Are Brands Forever? How brand knowledge and relationships affect current and future purchases?, Journal of product & brand management, Vol 15, pp 98-105.
· Feng, T.; Sun, L.; Zhu, C. and Sohhal, A. (2011). Customer-Orientation for decreasing time-to-market of new product: IT implementary asset, Industrial Marketing Management, Vol 41, pp 929-939.
· Grissemann, U.; Plank, A. And Brunner-Spedin, A. (2013). Enhancing business performance of hotels: Therole of innovation of customer Orientation, Journal of Hospitality Management, Vol 33, pp 347-356.
· Hadjali, H. R. and Salimi, M. (2012). "An investigation on the effect of Organization Citizenship behaviours(OCB) to ward customer-Orientation A case of Nursing home", Procedia-social and Behavioral sciences, Vol 57, pp 524-532.
· Jung, J, Song, E. (2008). "Consumer Based brand equity: comparisons among Americans and South Koreans in the USA and South Koreans in Korea", Journal of fashion marketing and management, Vol 12, pp 24-35.
· Keller, K.L. (2003) "Building, measuring and managing brand equity", Journal of prentice Hall of India, Vol 12, pp 37-45.
· Olson, E.L. 2008. “The implications of platform sharing on brand value”, Journal of Product & Brand Mnagement, Vol.17 No.4, pp. 244-253.
· Pappu, R. (2005). Consumer-based brand equity: Improving the measurement. Journal of Product and Brand management, 14(3), 143-154. http://dx.doi.org/10.1108/10610420510601012.
· Pimpakorn, N. and Patterson, G. P. (2010). "Customer-Orientation behavior of front-line service employees: The need to be both willing and able ", Australasian Marketing Journal, Vol 18, pp 57-65.
· Rio, A; Vazquez, R; lglesias, V. (2001). "The effects of brand association consumer response", Journal of consumer marketing, Vol 18, pp 410-425.
· Salegna, G. J. and Goodwin, S. A. (2005). Consumer Loyalty to Service Providers: An Integrated Conceptual Model. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 18, 51-67.
· Tang, Ta-Wei, (2014). "Becoming an ambidextrous hotel: The role of customer Orientation", International Journal of Hospitality management, Vol 39, pp 1-10.
· Wang, Y.S., and Liao, Y.W. (2004), "The Conceptualization and Measurement of M-commerce user Satisfaction, Computers in Human Behavior, 23(1), 381-398.
· Wilcox, J.B., 2008. Facts of brand equity and brand survival: a longitudinal examination international. Journal of wine Business Research, 20(3): 202-214.
· Yoo, B. Donthu; Lee, S. (2000). "An examination of selected marketing mix elements and brand equity", Journal of the Academy of marketing science, vol 28, pp 195-211.
· Yoo, B. and Donthu, N. (2002). "Testing cross-culture invariance of the brand equity creation process", Journal of product and brand management, Vol 11, pp 410-432.
_||_