شناسایی و سطحبندی ابعاد و مؤلفههای مدل ترویج فرهنگ اسلامی با توجه به ساختار سازمانی و اجرای خطمشیهای فرهنگی با روش معادلات ساختاری تفسیری
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمحمد شهابی نژاد 1 , نوید فاتحی راد 2 , امین نیکپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: ساختار سازمانی, خط مش گذاری, فرهنگ اسلامی,
چکیده مقاله :
این تحقیق باهدف شناسایی و سطحبندی ابعاد و مؤلفههای مدل ترویج فرهنگ اسلامی با توجه به ساختار سازمانی و اجرای خطمشیهای فرهنگی با روش معادلات ساختاری تفسیری انجامشده است. تحقیق ازنظر هدف کاربردی – توسعهای و ازنظر ماهیت توصیفی – اکتشافی و ازنظر گرداوری دادهها از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق دو نوع بود که در نوع اول تعداد 15 خبره و در نوع دوم از کارکنان شهرداریهای استان کرمان استفاده شد. ابزار گرداوری دادهها نیز از نوع پرسشنامه بود و از تکنیکهای دلفی فازی، معادلات ساختاری و مدلسازی ساختاری تفسیری برای تجزیهوتحلیل داده استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که برای ترویج فرهنگ اسلامی از طریق شهرداریها استفاده از مدل ماتریسی که در بخش ساختار سازمانی آن توجه به ابعاد حاکمیت قانون، تمرکززدایی از سازمان، سازماندهی تخصصها، توسعه فرهنگی شهر، پایداری محیطی و توسعه زیرساختهای تکنولوژیکی و در بخش اجرای خطمشیهای فرهنگی توجه به ابعاد مدیریت تغییرات فرهنگی، بهبود تعاملات فرهنگی، ارتقا دینی شهروندان، بهبود سبک زندگی شهروندان و توسعه اخلاق و رفتار شهروندی اهمیت زیادی خواهد داشت. بررسی روابط بین ابعاد و مؤلفهها نیز حاکی از معنیداری تمامی ابعاد مدل در نمونه آماری بزرگتر بود. همچنین در شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل نیز مشخص شد که مؤلفههای تشویق بر رفتارهای اسلامی، رهبری و استفاده از فناوری در ترویج فرهنگ اسلامی بهعنوان تأثیرگذارترین عوامل و مؤلفههای توسعه مراکز فرهنگی و اجتماعی، ترویج عبادات اسلامی و برگزاری دورههای هنری اسلامی بهعنوان تأثیرپذیرترین عوامل هستند.
This research was done with the aim of identifying and leveling the dimensions and components of the Islamic culture promotion model with regard to the organizational structure and the implementation of cultural policies with the method of interpretive structural equations. in the first type, 15 experts were used, and in the second type, employees of the municipalities of Kerman province were used. In order to analyze the data, SPSS and LISREL software were used. Examining the results of this research showed that in order to promote Islamic culture through municipalities, the matrix model should be used, in the organizational structure section, attention should be paid to the dimensions of the rule of law, decentralization of the organization, organization of specialties, cultural development of the city, environmental sustainability and development of technological infrastructure, and in the section The implementation of cultural policies will pay attention to the aspects of managing cultural changes, improving cultural interactions, promoting the religion of citizens, improving the lifestyle of citizens, and developing the ethics and behavior of citizens. Examining the relationships between dimensions and components also indicated the significance of all dimensions of the model in the larger statistical sample. Also, in identifying the most effective factors, it was found that the components of encouraging Islamic behavior, leadership and the use of technology in promoting Islamic culture are the most effective factors, and the components of developing cultural and social centers, promoting Islamic worship and holding Islamic art courses are the most effective factors.
افتخاری، اصغر. باباخانی، مجتبی. (1395). سیاست و فرهنگ شاخصهای سیاستگذاری فرهنگی از دیدگاه امام خمینی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره: 9، شماره: 35
اقبال پیشه، رامین. مقدم، مینا. (1392). بررسی اثر شورای فرهنگی در ترویج فرهنگ اسلامی، فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگی، سال اول، شماره 3.#
انصاری، محمدرضا. قیومی، عباسعلی. صالحی امیری، سیدرضا. عزیزآبادی فراهانی، فاطمه. قدمی، محسن. (1400). ارائه الگوی خطمشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)، مجله مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی تابستان 1400، شماره 39، صص 47- 66.#
باقری فرد، محمدحسین. توکلی، عبدالله. الوانی، سیدمهدی. (1395). سازوکارهاي تأثیرگذاری دين در فرآيند سیاستگذاری فرهنگي (با تأکید بر مرحله تدوين)، نشریه دين و ارتباطات، پاييز و زمستان 1395، دوره 23، شماره 2 (پياپي 50)، صص 5 - 37.#
تبیک، محمدتقی. (1399). تبیین مدل تحولی انگیزش بر اساس فرهنگ اسلامی، مجله روانشناسی فرهنگی، بهار و تابستان 1399، دوره چهارم، شماره 1 صص 80-57.#
تدبیری، سیروس. قاسمی، اصغر. (1393). رابطه فرهنگسازمانی و ساختار سازمانی با بهرهوری منابع انسانی (مورد مطالعه: کارکنان بانک صادرات ساوه)، دومین همایش ملی رویکردی بر حسابداری، مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت 32 مرداد ماه سال 1393#
جاجرمي زاده، محسن. تدين، اعظم. (1398). رابطه ساختار سازماني با مديريت منابع انساني و عملکرد؛ مطالعهای در شرکت گاز استان فارس، نشریه مديريت منابع انساني در صنعت نفت، تابستان 1398، دوره 10، شماره 40، صص 187 - 206#
صفری، محمدرضا. خادم، حمیدرضا. فتاح پور، مرضیه. (1399). انطباق فرهنگسازمانی اسلامی مقتبس از نهجالبلاغه با فرمایشات رهبر جمهوری اسلامی ایران، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری#
کمیلی فرد، سیدمجتبی. طهماسبی بلوک اباد، رضا. حمزه پور، مهدی. (1396). بررسی و تحلیل گامهای نظام خطمشی گذاری فرهنگی در انقلاب اسلامی ایران، پژوهشنامه انقلاب اسلامی بهار 1396، سال هفتم، شماره 1، صص 23 – 38.#
مختاریان پور، مجید. (1396). طراحی شبکه اجرای تعاملی سیاستهای فرهنگی کشور، مجله راهبرد فرهنگ، شماره چهلم#
مهدي زاده، سجاد. (1394). الگوي ارتباطات انساني مطلوب در فرهنگ اسلامي، نشریه دين و سياست فرهنگي، پاييز و زمستان 1394، دوره 2، شماره 2، صص 101 -122#
وحید، مجید. (1392). بحثی در سیاستگذاری فرهنگی، فصلنامه سیاست، شماره 33.#
یاسینی، علی. ایدی، فاطمه. آقایی، هادی. (1397) شناسایی مؤلفههای فرهنگ دینی مؤثر بر ارتقای سلامت سازمانی در نظام آموزش عالی ایران، مجله مدیریت اسلامی، سال 26 بهار 1397 شماره 1#.
Andersson, T., Cäker, M., Tengblad, S., & Wickelgren, M. (2019). Building traits for organizational resilience through balancing organizational structures. #Scandinavian Journal of Management, 35(1), 36-45.
Bayram, P., Zoubi, K. (2020). The effect of servant leadership on employees’ self-reported performance: Does public service motivation play a mediating #explanatory role?. Management Science Letters, 10(8), 1771-1776.
Eva, N., Robin, M., Sendjaya, S., van Dierendonck, D., & Liden, R. C. (2019). Servant leadership: A systematic review and call for future research. The #Leadership Quarterly, 30(1), 111-132.
#Hoque Z. (2013). Organisational Culture: Features and Framework from Islamic Perspective. Journal of Humanoids, 29(3): 31-56.
Martínez-Caro, E., Cegarra-Navarro, J. G., & Alfonso-Ruiz, F. J. (2020). Digital technologies and firm performance: The role of digital organisational #culture. Technological Forecasting and Social Change, p154.
#Nowotny, S. Hirsch, B. Nitzl, C. (2022). The influence of organizational structure on value-based