تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران
محورهای موضوعی : برنامه درسیغلامعلی پاشا 1 , کیومرث خطیر پاشا 2 , سعید صفاریان همدانی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، (نویسنده مسئول)Kiu.pasha@gmail.com
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: نوآوری, اعضای هیأت علمی, عملکرد آموزشی, مدیریت نوآوری, دانشگاه علوم پزشکی مازندران,
چکیده مقاله :
نوآوری، عامل مهم و حیاتی برای سازمانها به منظور ایجاد ارزش است، لذا پژوهش حاضر با هدف برررسی تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران انجام شد. این مطالعه کاربردی با رویکردی ترکیبی به صورت کیفی و کمی انجام شد. در بخش کمی نیز از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 10 نفر از اساتید دانشگاههای علوم پزشکی مازندران بودکه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 256 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده بر اساس فرمول کوکران از میان765 استاد هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته مدیریت نوآوری با 66 سؤال و پرسشنامه عملکرد آموزشی زندی با 25 سؤال استفاده شد. روایی و میزان اعتبار ابزارها تأیید شد و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS21 و PLS3.2 استفاده شد. نتایج نشان داد بالاترین میزان میانگین در میان ابعاد مدیریت نوآوری مربوط به بعد فرهنگ سازمان با 92/3، و پایین ترین مقدار هم به بعد مشوق های سازمانی با مقدار 53/3 است و بعد فرهنگ سازمان با مقدار R2 برابر 835/0 در سطح بالاتر از قوی قرار دارد. همچنین بر اساس ضرایب مسیر، بار عاملی 368/0 برقرار است، لذا میتوان نتیجه گرفت که تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران مثبت و معنادار میباشد.
Innovation is an important and vital factor for organizations to create value. The present study was conducted to investigate the impact of innovation management on educational performance in Mazandaran Universities of Medical Sciences. This applied study was performed with a combined qualitative and quantitative approach. In the quantitative part, the descriptive-survey method was used. The statistical population of the qualitative section consisted of 10 professors of Mazandaran University of Medical Sciences, selected by purposive sampling, and in the quantitative section, 256 people using random sampling method were selected according to Cochran's formula from among 765 faculty members of universities of sciences. To collect data, two researcher-made questionnaires of innovation management with 66 items and Zandi Educational Performance Questionnaire (2013) with 25 items were used. The validity and reliability of the instruments were confirmed and their Cronbach's alpha was calculated above 0.7. SPSS 21 and PLS 3.2 software were used for data analysis. The results showed that the highest average among the dimensions of innovation management was related to the dimension of organizational culture with 3.92, and the lowest value was related to the dimension of organizational incentives with the value of 3.53 and the dimension of organizational culture with R2 value of 0.835 was at the highest level. Also, based on the path coefficients factor of 0.368, it can be concluded that the impact of innovation management on educational performance in Mazandaran University of Medical Sciences was positive and significant.
_||_