بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم ابتدایی
محورهای موضوعی : برنامه درسیحسن گلچین نژاد دزفولی 1 , خلیل غفاری 2 , علیرضا فقیهی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران
2 - دانشیار ، گروه علوم تربیتی ، برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز ، الیگودرز ، ایران
3 - استادیار ، گروه علوم تربیتی ، مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران
کلید واژه: علوم تجربی, بهداشت, برنامه درسی قصد شده, آموزش خودمراقبتی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم مقطع ابتدایی بود. روش ها: روش پژوهش از مطالعات تحلیل محتوا و با اهداف کاربردی بود. جامعه پژوهش کتاب علوم تجربی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی استفاده شد. پایایی داده ها از روش هولستی بررسی شد. نتایج: در دسته بندی اول مؤلفه های خود مدیریتی، مهارت های ارتباطی و مهارت کسب اطلاعات بررسی شد که مؤلفه مهارت های ارتباطی به طور قابل ملاحضه ای بیش از دو مؤلفه دیگر مورد توجه بود. دسته بندی دوم مؤلفه های فردی، رفتاری و محیطی به یک میزان مورد توجه بود. دسته بندی سوم مؤلفه حفظ سلامت نسبت به بیماری های جزئی، مزمن و حاد فراوانی بیشتری داشت. دسته بندی چهارم مؤلفه تنظیم کننده بر سایر مؤلفه ها یعنی پیشگیرانه، واکنشی و بازگرداننده سلامتی برتری داشت. دسته بندی پنجم مؤلفه جسمی نسبت به مؤلفه روانی، عاطفی، معنوی، مدرسه و جامعه بیشتر مورد توجه بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، همگونی در مؤلفه های مختلف خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی رعایت نشده است و با توجه به این یافته ها به برنامه ریزان درسی پیشنهاد می شود، وضعیت آموزش خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بازنگری شود.
The purpose of this study was to investigate the place of self-care education in the intended curriculum of experimental sciences. The research method was a content analysis with practical goals. The research population included the book of experimental sciences. Descriptive statistics were used to analyze the data. The reliability of the data was checked by the Holstein method. In the first category of self-management components, communication skills and information acquisition skills were investigated, and the communication skills component was considered significantly more than the other two components. The second category of individual, behavioral and environmental components was of equal interest. The third category of health maintenance component was more frequent than minor, chronic and acute diseases. fourth category of regulatory component was superior to other components, i.e. preventive, reactive and restoring health. The fifth category of the physical component was more important than the mental, emotional, spiritual, school and community components. According to the results of the research, the homogeneity in the different components of self-care in the textbook of experimental sciences has not been observed. According to the findings, it is suggested that the status of teaching self-care in the textbook of experimental sciences of the second elementary school be revised.
_||_