بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی (مورد مطالعه: معلمان مدارس ابتدایی شهرستان چالوس)
محورهای موضوعی : برنامه درسیمحمد مهدی پور پاشا 1 , فرزانه فرضی 2 , مریم توسلی نژاد 3 , منا علی اکبری 4
1 - استادیار گروه ریاضی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دبیر آموزش و پرورش، شهرستان شهریار، ایران.
3 - کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
4 - گروه حسابداری، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
کلید واژه: سلامت سازمانی, معلمان مدارس ابتدایی, تربیت شهروند جهانی,
چکیده مقاله :
سلامت سازمانی، یک جنبه ضروری برای ایجاد یک محیط آموزشی ایمن و سالم برای دانش آموزان است. با اولویت دادن به سلامت سازمانی، مدارس می توانند به آماده سازی دانش آموزان برای تبدیل شدن به شهروندان جهانی متعهد و مسئولیت پذیری که برای مقابله با چالش های آینده مجهز هستند، کمک کنند. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفه های سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی در مدارس ابتدایی شهرستان چالوس می باشد. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری همه معلمان پایه اول مدارس ابتدایی شهرستان چالوس است. حجم جامعه آماری 130 نفر می باشد. که بر طبق جدول مورگان 97 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب گردیده که پرسشنامه بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیدمن (1987)، پرسشنامه تربیت شهروند جهانی از کشاورز (1390) می باشد پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفت. برای سنجش روایی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار استنباطی (آزمون رگرسیون) به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های تحقیق حاکی از این است که سلامت سازمانی و مؤلفه های آن در سطح اداری شامل، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی، پشتیبانی منابع و مؤلفه های سطح فنی روحیه و تأکید علمی بر تربیت شهروند جهانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. اما بین مؤلفه سطح سازمانی (یگانگی نهادی) بر تربیت شهروند جهانی تأثیر مثبت و معنا داری یافت نشد و همچنین نتایج آزمون رگرسیون برای فرضیه اصلی نشان می دهد که سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی در بین مدارس ابتدایی شهرستان چالوس تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Administrative health is an essential aspect to create a safe and healthy learning environment for students. By prioritizing administrative health, schools can help prepare students to become committed and responsible global citizens who are equipped to face future challenges. Therefore, the purpose of this research is to investigate the effect of administrative health components on global citizen education in primary schools of Chalous. The research method is descriptive-survey and statistical population of all first grade teachers of primary schools in Chalous. The size of the statistical population is 130 people. According to Morgan's Table, 97 people were selected as a sample via simple random method, and the questionnaire was distributed among them. The data collection tools included Hoy and Fidman's Organizational Health Questionnaire (1987), Keshavarz's Global Citizen Education Questionnaire (2013). The reliability of the questionnaires was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Confirmatory factor analysis was used to measure the validity of the questionnaires. Data analysis was done using inferential statistics (regression) by using SPSS. The findings of the research indicated that the administrative health and its components at the administrative level include "manager's influence, consideration, construction, resource support", and the technical level components of "scientific spirit and emphasis" on education. Global citizens have a positive and significant impact. However, no positive and significant effect was found between the organizational level component (institutional unity) on global citizen training. The findings of the research indicate that the administrative health and its components at the administrative level include "manager's influence, consideration, construction, resource support", and the technical level components of "scientific spirit and emphasis" on education. Global citizens have a positive and significant impact. However, no positive and significant effect was found between the organizational level component (institutional unity) on global citizen training.
_||_