بررسی رابطه هوش اجتماعی با رفتار اخلاقی دانشآموزان دختر دوره دوم آموزش متوسطه شهرستان نیریز در سال تحصیلی 1397-1398
محورهای موضوعی : برنامه درسیشهلا زر پرور 1 , مژگان قاجاریه 2
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد نیریز، دانشگاه آزاد اسلامی، نیریز، ایران
2 - دکتری روانشناسی تربیتی، واحد نیریز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
کلید واژه: دانشآموزان دختر, هوش اجتماعی, دوره دوم متوسطه, رفتار اخلاقی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است که هدف آن بررسی رابطه هوش اجتماعی و رفتار اخلاقی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر نی ریز در سال تحصیلی 1398-1397 بود. جامعه آماری این پژوهش کل دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر نی ریز بود که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند (1410 نفر) و براساس جدول جرسی و مورگان تعداد 202 نفر از آن ها به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. در این پژوهش از مقیاس هوش اجتماعی ترمسو و پرسشنامه رفتار اخلاقی سوانسون و هیل برای گردآوری داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیر آگاهی اجتماعی (113/0, R2= 336/0r= ) با بیشترین تأثیر، پیش بینی کننده رفتار اخلاقی بود. این متغیر توانست حدود 8/10 درصد از تغییرات متغیر رفتار اخلاقی را تبیین کند. به علاوه متغیر پردازش اطلاعات اجتماعی (159/0, R2= 399/0r= ) توانست حدود 1/4 درصد تبیین کننده متغیر وابسته رفتار اخلاقی باشد. این در حالی است که هوش اجتماعی و مهارت های اجتماعی تأثیری بر رفتار اخلاقی دانشآموزان مورد مطالعه در این پژوهش نداشتند. نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزانی که از آگاهی اجتماعی بالاتری برخوردار هستند می دانند در موقعیت های اجتماعی از آن ها چه انتظاری می رود و در نتیجه رفتارهای اخلاقی قابل قبولی از خود نشان می دهند
The present study is a descriptive-survey correlational study that aimed to investigate the relationship between social intelligence and moral behavior in female high school students in Neyriz in the academic year 2018-2019. The statistical population of this study was the total number of female high school students in Neyriz who were studying in that academic year (n=1410).Based on the Jersey and Morgan’s Table, 202 of them were recruited as the sample throughrandom sampling method. In this study, the Tremso Social Intelligence Scale and the Swanson and Hill Ethical Behavior Questionnaire were used to collect the data. The results of stepwise regression analysis showed that the social awareness variable (r=0.336, R2=0.113) was the most effective predictor of moral behavior.This variable was able to explain about 10.8% of the changes in the ethical behavior variable. In addition, the social information processing variable (r=0.399, R2=0.159) was able to explain about 4.1% of the dependent variable of moral behavior. However, social intelligence and social skills had no effect on the moral behavior of the students studied in this study. The results showed that students who have higher social awareness know what is expected of them in social situations and as a result show acceptable moral behaviors.
_||_