ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی
محورهای موضوعی : برنامه درسیحلیمه میرعرب رضی 1 , حسین فکوری حاجیار 2 , کاظم شریعت نیا 3 , علی اصغر بیانی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانگاه آزاداسلامی واحد آزادششهر، آزادشهر، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, آموزش و پرورش, فعالیتهای تدریس, معلمان پیش دبستانی.,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را متخصصان حوزه آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی به تعداد 30 تشکیل دادند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای کمی حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصاء شده با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 بوده و تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 3/0 بهدست آمد، لذا تمامی متغیرها و روابط تأیید شد. براساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی موجب ارتقای سطح عملکرد مقولههای توسعه پایدار در آموزش و پرورش میگردد.
The present study was conducted with the aim of providing a model of structural equations of factors affecting the effectiveness of the problem-based curriculum in the preschool period. The method of this study was descriptive-correlation. The statistical population of the research was made up of 30 experts in the field of preschool education and educational sciences, who were selected based on targeted and accessible sampling. In order to collect data, researcher-made questionnaires were used, whose validity was confirmed by academic experts and their reliability was also confirmed through Cronbach's alpha coefficient test. In order to analyze the data, structural equation technique was used using SmartPLS statistical software. Quantitative findings indicate that all the calculated variables, taking into account that the absolute value of the t statistic value for all relationships between variables is greater than the critical value of 1.96 and all the factor loadings in the standard state are greater than 0.3, therefore all Variables and relationships were confirmed. Based on the results of the research, the factors affecting the effectiveness of the problem-based curriculum in the preschool period lead to the improvement of the performance level of sustainable development categories in education.