پیشبینی رهبری تحولگرا با یادگیری سازمانی و شهروند سازمانی مدیران مدارس شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشیار ،دانشکده مدیریت ، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران غرب، تهران ، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, واژگان کلیدی: رهبری تحولگرا, شهروند سازمانی,
چکیده مقاله :
رهبری تحولآفرین بیان کننده فرایندی است که افراد را متحول می کند و با ارزش ها و خصیصه های اخلاقی و اهداف بلندمدت ارتباط دارد. ارزیابی محرک های مؤثر بر پیروان، ارضای نیازهای آنان و نحوه برخورد با آنها بهعنوان افرادی کامل، ازجمله کارکردهای این نوع رهبری است. هدف از انجام این پژوهش پیش بینی رهبری تحول گرا با یادگیری سازمانی و شهروند سازمانی (مطالعه موردی مدیران مدارس متوسطه دوم شهر تهران) است. در این پژوهش از روش توصیفی همبستگی برای پاسخگویی به فرضیات استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران مقطع متوسطه مدارس شهر تهران است. حجم نمونه آماری این تحقیق 180 نفر است که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که رهبری تحول گرا، یادگیری سازمانی را پیش بینی می کند ولی رفتار شهروندی سازمانی را پیشبینی نمی کند.
Transformational leadership expresses a process that transforms people and relates to moral values and characteristics and long-term goals. Evaluating the motivations that affect followers, satisfying their needs, and how to deal with them as individuals is one of the functions of this type of leadership. The purpose of this study is to predict transformational leadership with organizational learning and organizational citizenship (a case study of secondary school principals in Tehran). In this research, the descriptive correlation method has been used to answer the hypotheses. The statistical population of this study is high school principals in Tehran. The statistical sample size of this study is 180 people who have been selected based on simple random sampling method. The results show that transformational leadership predicts organizational learning but does not predict organizational citizenship behavior.
_||_