اعتباریابی الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور (بارویکرد آمیخته)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشینسیم پرگل 1 , مهدی شریعتمداری 2 , لطف الله عباسی سروک 3 , عباس خورشیدی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ،تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
3 - استاد یار گروه علوم تربیتی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
4 - استادتمام گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،،تهران،ایران.
کلید واژه: مدیران, ایدئولوژی, الگو, وزارت فرهنگ وارشاد, توانایی علمی حرفه ای, توانایی فرهنگی اجتماعی, ویژگی فردی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی واز نظر نظر دادها ، آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور است و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی کلیه خبرگان حوزه منابع انسانی تشکیل دادند.در بخش کمیکلیه مدیران آموزشی به تعداد 317 نفر،133(زن)و 184(مرد) تشکیل دادند. روش نمونه گیری آگاهانه هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد18 نفر خبره انتخاب شدند.که در خبره شماره15 به اشباع نظری رسیدیم .در بخش کمی حجم نمونه بر اساس فرمول تعیین حجم مورگان175نفرانتخاب شدند.در پژوهش حاضر پس از کدگذاری باز ومحوری ابزار سنجش حاصل شده، در قالب یک فرم تنظیم وبرای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال گردید.ومورد اعتبار سنجی قرار گرفت،وبر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی ،ومیان نمونه آماری انتخاب شده توزیع گردید.ودر پایان داده های جمع آوری شده بااستفاده از آمار توصیفی واستنباطی مورد تجزیه وتحلیل واقع گردیدودر پایان برای الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیکشور 4بعد،21مولفه و150 شاخص احصا شد. ابعاد شناسایی شده در یک ساختار متجانس ،سازه های الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشو را حمایت می کنند.
The present study was conducted to present a model for selecting educational managers of Ministry of Culture and Islamic Guidance. The research method is exploratory (qualitative-quantitative) in terms of practical goals, and in terms of data, and in terms of the nature and type of study, in the qualitative dimension, the grounded theory is of its own kind, and in the quantitative dimension, it is a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative part was formed by all the experts in the field of educational administration and human resources. In the quantitative section, all educational managers of the Ministry of Culture and Islamic Guidance formed 317 people, 133 (female) and 184 (men).18 experts were selected using the purposeful snowball sampling method. In expertise number 15, we reached theoretical saturation. In the quantitative section, 175 people were selected based on the Morgan sample size formula. In the present study, after open and central coding, the measurement tool was obtained in the form of a set form and was sent to experts for selective coding and was subject to validation. Based on this, a researcher-made questionnaire was designed and distributed among the selected statistical sample, and then the collected data was analyzed using descriptive and inferential statistics. At the end, for the selection model of educational managers of the Ministry of Culture and Islamic Guidance of the country, it was calculated with 4 dimensions, 21 components and 150 indicators. The dimensions identified in a homogeneous structure support the model structures of a concept under the title 'Model for the selection of educational managers of the Ministry of Culture and Islamic Guidance '.
_||_