تأثیر به کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش آموزان ناشنوا
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفاطمه سادات سادات مهریزی 1 , سعید مذبوحی 2 , حمیدرضا مقامی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی گانیه, نظریه ذهن, توان حل مسئله, دانشآموزان ناشنوا,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش بررسی تأثیر بهکارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانشآموزان ناشنوا بود. پژوهش حاضر ازجمله پژوهشهای کاربردی بود که در آن از طرح شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان ناشنوای شهر تهران تشکیل دادند که به شیوه در دسترس 40 نفر انتخابشده و به دو گروه کنترل و تجربی که هر گروه 20 نفر بودند، تقسیم شدند. روش نمونهگیری تحقیق حاضر، در دسترس بوده است. در پژوهش حاضر از فرم 38 سؤالی آزمون نظریه ذهن استیممن (1994) و آزمون کارکرد اجرایی دستگاه عصبی مرکزی برج لندن استفاده شد. از شاخص-های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) و همچنین آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی توزیع دادهها استفاده شد. برای آزمون فرضیه از آزمون کوواریانس استفاده شد. سطح معنیداری در این پژوهش 05/0 ≥ P تعیین شد. محاسبات آماری بهوسیله نرمافزار آماری SPSS(نسخه 24) انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند که تحلیل کواریانسهای یکراهه در متغیر نظریه ذهن (05/0P < ) و توان حل مسئله (05/0P < ) معنیدار میباشند؛ بنابراین بهکارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانشآموزان ناشنوا اثرگذار است. لذا استفاده از این برنامه برای کودکان ناشنوا پیشنهاد میشود.
The purpose of this study was to examine the effects of the Gagne model on increasing the level of theory of mind and problem-solving abilities of deaf students. This study is an applied research using a quasi-experimental design. The statistical population of this study consists of all deaf students in Tehran, selected using 40 available methods, each of which is divided into an experimental group and a control group consisting of 20 people. The sampling method for this study was available. This study used Steimman's Theory of Mind (1994) and his 38-question format of the Tower of London Central Nervous System Performance Test. Descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation, graph) and Kolmogorov-Smirnov test were used to examine the data distribution. Covariance tests were used to test the hypotheses. The significance level in this study was ≤0.05. Statistical calculations were performed using SPSS software (version 24). The results of this study show that the one-way analysis of covariance is significant for the variable of theory of mind (P <0.05) and problem solving ability (P <0.05). Therefore, main hypotheses 1 and 2 are based on the first hypothesis: the use of the teaching model to promote the theory of mind levels and the second hypothesis the use of the Gagne model was confirmed in the problem-solving ability of deaf students.
_||_