بررسی چالش های هویت ملی دربرنامه ی درسی دوره دوم متوسطه ایران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفردوس خجسته 1 , علیرضا عصاره 2 , ابراهیم حاجیانی 3 , علیرضا عراقیه 4
1 - دانشجوی دکترای گروه برنامه درسی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: هویت ملی, برنامه درسی, دوره دوم متوسطه, سنتزپژوهی, Meta-Summary Research,
چکیده مقاله :
هدف از این مقاله شناسایی چالش های هویت ملی در برنامه درسی دوره دوم متوسطه ایران است. این تحقیق کیفی بوده و با استفاده از روش سنتزپژوهی تجمیعی با رویکرد ساندلوفسکی وباروسو انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات ازاسناد بالادستی و مقالات علمی پژوهشی بیست سال اخیر ،به شکل هدفمند استفاده شده است. در این پژوهش مقالاتی که هویت ملی در کتابهای درسی دوره دوم متوسطه ، برنامه درسی پنهان و آشکار این دوره ،سیاستگذاری ها و اهداف برنامه درسی دوره دوم متوسطه و هویت ملی دانش آموزان این دوره ی تحصیلی و نظرات معلمان و مدیران مدارس در رابطه با هویت ملی در برنامه درسی را مورد پژوهش قرارداده اند مورد استفاده قرار گرفت . نتایج ، چالش های هویت ملی در برنامه درسی را ، موانع فکری، موانع ساختاری، تحولات سیاسی ، برنامه درسی پنهان ، بی توجهی به تحولات جهانی،موانع مربوط به نیروی انسانی وعدم تعادل در توجه به ابعاد هویت ملی، تشخیص داده است .
The purpose of this article is to identify the challenges of national identity in the Iranian high school curriculum. This research is qualitative and has been done using the method of cumulative synthesis research with Sandlowski and Barroso approach. Upstream documents and scientific research articles of the last twenty years have been purposefully used to collect information. In this study, articles on national identity in the textbooks of the second year of high school, the hidden and overt curriculum of this course, policies and objectives of the curriculum of the second year of high school and the national identity of students of this course and the opinions of teachers and school principals regarding identity National curriculum has been researched. The results identified the challenges of national identity in the curriculum, intellectual barriers, structural barriers, political developments, hidden curriculum, disregard for global developments, manpower barriers and imbalances in the dimensions of national identity.
_||_