تأثیر به کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش آموزان ناشنوا
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفاطمه سادات سادات مهریزی 1 , سعید مذبوحی 2 , حمیدرضا مقامی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی گانیه, نظریه ذهن, توان حل مسئله, دانشآموزان ناشنوا,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش بررسی تأثیر بهکارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانشآموزان ناشنوا بود. پژوهش حاضر ازجمله پژوهشهای کاربردی بود که در آن از طرح شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان ناشنوای شهر تهران تشکیل دادند که به شیوه در دسترس 40 نفر انتخابشده و به دو گروه کنترل و تجربی که هر گروه 20 نفر بودند، تقسیم شدند. روش نمونهگیری تحقیق حاضر، در دسترس بوده است. در پژوهش حاضر از فرم 38 سؤالی آزمون نظریه ذهن استیممن (1994) و آزمون کارکرد اجرایی دستگاه عصبی مرکزی برج لندن استفاده شد. از شاخص-های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) و همچنین آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی توزیع دادهها استفاده شد. برای آزمون فرضیه از آزمون کوواریانس استفاده شد. سطح معنیداری در این پژوهش 05/0 ≥ P تعیین شد. محاسبات آماری بهوسیله نرمافزار آماری SPSS(نسخه 24) انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند که تحلیل کواریانسهای یکراهه در متغیر نظریه ذهن (05/0P < ) و توان حل مسئله (05/0P < ) معنیدار میباشند؛ بنابراین بهکارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانشآموزان ناشنوا اثرگذار است. لذا استفاده از این برنامه برای کودکان ناشنوا پیشنهاد میشود.
The purpose of this study was to investigate the effect of Ganiyeh model on improving the levels of the theory of mind and problem-solving power in deaf students. This research is an applied research in which a quasi-experimental design is used. The statistical population of this study is all deaf students in Tehran, which were selected through 40 person available methods and divided into experimental and control groups, each of which consisted of 20 individuals. The sampling method of this study has been available. In the present study, the form of the 38 questions of the Steimman's Theory of mind (1994) and the performance test of the central nervous system of the Tower of London were used. Descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation, charts) as well as Kolmogorov-Smirnov test were used to examine the data distribution. To test the hypothesis, covariance test was used. The significance level in this study was ≤0.05. Statistical calculations were performed by SPSS software (version 24). The results of this study show that one-way covariance analysis is significant in the variable of the theory of mind (P <0.05) and problem-solving power (P <0.05). Therefore, the main hypotheses 1 and 2 are based on the first hypothesis: the use of a guideline model for promotion Levels of Theory of Mind and Second Hypothesis: The use of Ganiyeh model was confirmed on problem-solving ability in deaf students.