شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل ارتقای بالندگی حرفهای مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسعید هداوند 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , علی تقی پور ظهیر 3
1 - دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: اعتباریابی, بالنده سازی حرفهای, بالنده سازی مدیران ارشد, صنعت مخابرات ایران,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مدل ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کاربردی است که در دو مرحله طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه انجام شده است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز جهت طراحی پرسشنامه از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه استفاده شده است. اعتباریابی پرسشنامه با استفاده از تکنیک ارزیابی خبرگان و به دو روش کیفی و کمّی انجام شد. در روش کیفی و جهت اعتبارسنجی صوری، پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و نتایج به دست آمده بیانگر آن است که سؤالات طرح شده در پرسشنامه به لحاظ سه شاخص مرتبط بودن، واضح بودن و ساده بودن از وضعیت قابل قبولی برخوردار است. جهت بررسی روایی محتوایی از شاخص نسبت روایی محتوایی ابزار (CVR) استفاده شد. نتایج نشان داد که از مجموع 100 شاخص طراحی شده، 26 شاخص حذف و 74 شاخص باقیمانده در پرسشنامه در 5 بُعد مرتبط با بالندگی فردی، بالندگی سازمانی، بالندگی آموزشی، بالندگی پژوهشی و بالندگی حرفهای تأیید شده است و از قابلیت بکارگیری در ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران برخوردار میباشد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب همسانی درونی و برای ارزیابی میزان ثبات در پایایی از روش آزمون-بازآزمون و محاسبه شاخص همبستگی درون خوشهای استفاده شد که نتایج به دست آمده از محاسبه ضریب همسانی درونی (867/0) و شاخص همبستگی درون خوشهای (895/0) بیانگر ثبات پایایی و تکرار پذیری بالای پرسشنامه میباشد.
The purpose of this study is to construct and validate a questionnaire to improve the growth model of senior managers in the Iranian telecommunications industry. The research method is applied in two stages of designing and validating the questionnaire. Semi-structured interviews with 17 industry and university experts were used to collect the data needed to design the questionnaire. Validation of the questionnaire was performed using expert evaluation technique in two methods: qualitative and quantitative. In the qualitative method and in the direction of face validation, the questionnaire was provided to the experts and the results show that the questions posed in the questionnaire have an acceptable status in terms of three indicators of "relevance, clarity and simplicity".The tool content validity ratio (CVR) index was used to evaluate the content validity. The results showed that out of a total of 100 designed indicators, 26 indicators were removed and the remaining 74 indicators in the questionnaire were approved in 5 dimensions related to individual maturity, organizational maturity, educational maturity, research maturity and professional maturity. Enhancing the growth of senior managers in Iran's telecommunications industry. The internal consistency coefficient was used to calculate the reliability of the questionnaire and the test-retest method was used to evaluate the degree of stability in reliability and the intra-cluster correlation index was calculated. (0.895) indicates the stability of reliability and high repeatability of the questionnaire.
_||_