شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل ارتقای بالندگی حرفهای مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران
الموضوعات :سعید هداوند 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , علی تقی پور ظهیر 3
1 - دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتباریابی, بالنده سازی حرفهای, بالنده سازی مدیران ارشد, صنعت مخابرات ایران,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مدل ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کاربردی است که در دو مرحله طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه انجام شده است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز جهت طراحی پرسشنامه از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه استفاده شده است. اعتباریابی پرسشنامه با استفاده از تکنیک ارزیابی خبرگان و به دو روش کیفی و کمّی انجام شد. در روش کیفی و جهت اعتبارسنجی صوری، پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و نتایج به دست آمده بیانگر آن است که سؤالات طرح شده در پرسشنامه به لحاظ سه شاخص مرتبط بودن، واضح بودن و ساده بودن از وضعیت قابل قبولی برخوردار است. جهت بررسی روایی محتوایی از شاخص نسبت روایی محتوایی ابزار (CVR) استفاده شد. نتایج نشان داد که از مجموع 100 شاخص طراحی شده، 26 شاخص حذف و 74 شاخص باقیمانده در پرسشنامه در 5 بُعد مرتبط با بالندگی فردی، بالندگی سازمانی، بالندگی آموزشی، بالندگی پژوهشی و بالندگی حرفهای تأیید شده است و از قابلیت بکارگیری در ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران برخوردار میباشد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب همسانی درونی و برای ارزیابی میزان ثبات در پایایی از روش آزمون-بازآزمون و محاسبه شاخص همبستگی درون خوشهای استفاده شد که نتایج به دست آمده از محاسبه ضریب همسانی درونی (867/0) و شاخص همبستگی درون خوشهای (895/0) بیانگر ثبات پایایی و تکرار پذیری بالای پرسشنامه میباشد.
_||_