بررسی تحلیلی تولیدات علمی سواد و دانش مالی و رهیافت های بهبود تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه با رویکرد علم سنجی
محورهای موضوعی : بورس اوراق بهاداربی بی ملیحه مهدیزاده 1 , سید حمید خدادادحسینی 2 , حامد نظرپور کاشانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سواد مالی, دانش مالی, تجربه مشتری, بازارسرمایه, علم سنجی,
چکیده مقاله :
این مقاله با تحلیل و مصورسازی وضعیت تولیدات علمی سواد و دانش مالی و تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه بر اساس تکنیکهای علمسنجی، مقالههای نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس[1] در بازه زمانی 2022-1977 و کشف خلأهای پژوهشی انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و کاربردی است که با تحلیل هم رخدادی واژگان انجامشده است. جامعه آماری این مطالعه مقالات علمی حوزه سواد و دانش مالی و تجربه مشتری میباشد. 789 مقاله از دو حوزه نزدیک به مدیریت بازرگانی، تجارت و امور مالی کسبوکار انتخاب و با خروجی از نرمافزار واس ویوور[i] به تجزیهوتحلیل دادهها پرداخته شد. بیشترین و پرتکرارترین کلمات "سواد مالی" و" رفتار" که نتایج حاصله هم رخدادی واژگان بوده است و با کلمه "سرمایهگذاری" رابطه دارد؛ هفت خوشه موضوعی نیز شناسایی شد: تجربه بحران مالی کوید-19، سواد مالی و رفتار سرمایهگذاران، مدیریت دارایی، رضایت و تجربه مشتری از خدمات، آموزش و دانش مالی، اقتصاد بازنشستگی، برنامه راهبردی و توسعه آموزش مالی
Abstract This article analyzes and illustrates the state of the scientific production of financial literacy, knowledge, and customer experience in the context of the capital market based on scientometric techniques, articles indexed in the Web of Science database between the period of 1977-2022 and the discovery of research gaps. The current research is of a descriptive and applied type, which was conducted using co-occurrence analysis of words. The statistical population of this study comprises scientific articles in the fields of financial literacy and customer experience. A total of 789 articles were selected from two areas close to business management and business finance, and the data were analyzed using VOSviewer software. The most and most frequent words "financial literacy" and "behavior" which are the results of co-occurrence of words and are related to the word "investment"; Seven thematic clusters were also identified: the experience of the financial crisis of COVID-19, financial literacy and investor behavior, asset management, customer satisfaction and experience of services, financial education and knowledge, retirement economy, strategic plan and development of financial education. Keywords: Financial literacy, financial knowledge, customer experience, capital market, scientometrics
1) اسماعیلی مهیاری، مصطفی، غفاری، محمد، ایرانی، حمیدرضا، زارعی متین، حسن، & ابراهیمی، الهام. (1400). بررسی تکامل پژوهش تجربه مشتری: استفاده از تحلیل کتابسنجی و مصورسازی. تحقیقات بازاریابی نوین
2) جباری، لیلا، & جعفری، سمیه. (1399). تحلیل چشمانداز پژوهش، نقشه دانش و الگوهای هم نویسندگی مطالعات کووید 19. ترویج
3) دهناد، کاظم، & غلامی جمکرانی، رضا. (1401). بررسی تحلیلی در سیر تحول سواد مالی و رفتار مالی: یک رویکرد کتابسنجی. پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری
4) 4)شهرستانی س. عضدی ز. & هاشمی ز. (1401). تأثیر سواد مالی ذهنی و عینی بر رفتار مخاطرهآمیز مالی با نقش تعدیلی استرس مالی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت
5) صفرزاده، محمدحسین، & بیگ پناه، یهزاد. (1395). بهبود در اظهارنظر حسابرس مستقل و بهموقع بودن گزارشهای مالی سالانه. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 5(1), 93-114.
6) Abad-Segura, E. & González-Zamar, M. D. (2019). Effects of financial education and financial literacy on creative entrepreneurship: A worldwide research. Education Sciences, 9(3), 238.
7) Arici, H. E. Köseoglu, M. A. & Sökmen, A. (2022). The intellectual structure of customer experience research in service scholarship: A bibliometric analysis. The Service Industries Journal, 42(7-8), 514-550.
8) Ambreen, S. Khalid, L. & Zubair, A. (2021). Individual Investors' Financial Behaviour and Financial Attitude: Role of Financial Literacy as Moderator in Decision Making. Global Economics Review.
9) Bapat, d. & vashisht, d. (2023). experience in financial services: a bibliometric analysis and thematic content analysis. journal of financial services
10) Crossan, M. M. & Apaydin, M. (2010). A multi‐dimensional framework of organizational innovation: A systematic review of the literature. Journal of Management Studies, 47(6), 1154-1191.
11) David, D. & Yusbardini, Y. (2023). The Effect of Financial Technology, Financial Literacy, and Financial Behavior on Investment Decisions in the Capital Market in Investors during the Post-Covid-19 Pandemic. International Journal of Current Science Research and Review.
12) Hafni, L. Renaldo, N. Chandra, T. & Thaief, I. (2020). The Use of Regression Models with Supply Chain, Management to Increase Financial Satisfaction of Generation Z. International Journal of Supply Chain Management
13) Idris, A. Rahmawati, A. & Surwanti, A. (2023). Theoretical Models of Financial Literacy: A Bibliometric Analysis and Literature Review. Asian Journal of Business and Accounting.
14) Lemon, k.n. & verhoef, p.c. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of marketing, 80, 69 - 96
15) Nicolini, G. & Haupt, M. (2019). The assessment of financial literacy: New evidence from Europe. International Journal of Financial Studies, 7(3), 54.
16) Park, Y. & Jeon, A. (2020). Study on Proactive Approach against a New Large-Scale Crisis of the Aviation and Tourism Industry such as COVID-19
17) . Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics.
18) Sindhu, P. & Bharti, K. (2021). Mapping customer experience: A taxonomical study using bibliometric visualization. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 51(4), 592-617.
19) Van Eck, N. & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. scientometrics, 84(2), 523-538.
20) 19)Yang, Q. & Lee, Y. C. (2022). What drives the digital customer experience and customer loyalty in mobile short-form video shopping? Evidence from douyin (TikTok). Sustainability,https://doi.org/10.3390/su141710890