بررسی تحلیلی تولیدات علمی سواد و دانش مالی و رهیافت های بهبود تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه با رویکرد علم سنجی
الموضوعات :بی بی ملیحه مهدیزاده 1 , سید حمید خدادادحسینی 2 , حامد نظرپور کاشانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد مالی, دانش مالی, تجربه مشتری, بازارسرمایه, علم سنجی,
ملخص المقالة :
این مقاله با تحلیل و مصورسازی وضعیت تولیدات علمی سواد و دانش مالی و تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه بر اساس تکنیکهای علمسنجی، مقالههای نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس[1] در بازه زمانی 2022-1977 و کشف خلأهای پژوهشی انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و کاربردی است که با تحلیل هم رخدادی واژگان انجامشده است. جامعه آماری این مطالعه مقالات علمی حوزه سواد و دانش مالی و تجربه مشتری میباشد. 789 مقاله از دو حوزه نزدیک به مدیریت بازرگانی، تجارت و امور مالی کسبوکار انتخاب و با خروجی از نرمافزار واس ویوور[i] به تجزیهوتحلیل دادهها پرداخته شد. بیشترین و پرتکرارترین کلمات "سواد مالی" و" رفتار" که نتایج حاصله هم رخدادی واژگان بوده است و با کلمه "سرمایهگذاری" رابطه دارد؛ هفت خوشه موضوعی نیز شناسایی شد: تجربه بحران مالی کوید-19، سواد مالی و رفتار سرمایهگذاران، مدیریت دارایی، رضایت و تجربه مشتری از خدمات، آموزش و دانش مالی، اقتصاد بازنشستگی، برنامه راهبردی و توسعه آموزش مالی
1) اسماعیلی مهیاری، مصطفی، غفاری، محمد، ایرانی، حمیدرضا، زارعی متین، حسن، & ابراهیمی، الهام. (1400). بررسی تکامل پژوهش تجربه مشتری: استفاده از تحلیل کتابسنجی و مصورسازی. تحقیقات بازاریابی نوین
2) جباری، لیلا، & جعفری، سمیه. (1399). تحلیل چشمانداز پژوهش، نقشه دانش و الگوهای هم نویسندگی مطالعات کووید 19. ترویج
3) دهناد، کاظم، & غلامی جمکرانی، رضا. (1401). بررسی تحلیلی در سیر تحول سواد مالی و رفتار مالی: یک رویکرد کتابسنجی. پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری
4) 4)شهرستانی س. عضدی ز. & هاشمی ز. (1401). تأثیر سواد مالی ذهنی و عینی بر رفتار مخاطرهآمیز مالی با نقش تعدیلی استرس مالی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت
5) صفرزاده، محمدحسین، & بیگ پناه، یهزاد. (1395). بهبود در اظهارنظر حسابرس مستقل و بهموقع بودن گزارشهای مالی سالانه. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 5(1), 93-114.
6) Abad-Segura, E. & González-Zamar, M. D. (2019). Effects of financial education and financial literacy on creative entrepreneurship: A worldwide research. Education Sciences, 9(3), 238.
7) Arici, H. E. Köseoglu, M. A. & Sökmen, A. (2022). The intellectual structure of customer experience research in service scholarship: A bibliometric analysis. The Service Industries Journal, 42(7-8), 514-550.
8) Ambreen, S. Khalid, L. & Zubair, A. (2021). Individual Investors' Financial Behaviour and Financial Attitude: Role of Financial Literacy as Moderator in Decision Making. Global Economics Review.
9) Bapat, d. & vashisht, d. (2023). experience in financial services: a bibliometric analysis and thematic content analysis. journal of financial services
10) Crossan, M. M. & Apaydin, M. (2010). A multi‐dimensional framework of organizational innovation: A systematic review of the literature. Journal of Management Studies, 47(6), 1154-1191.
11) David, D. & Yusbardini, Y. (2023). The Effect of Financial Technology, Financial Literacy, and Financial Behavior on Investment Decisions in the Capital Market in Investors during the Post-Covid-19 Pandemic. International Journal of Current Science Research and Review.
12) Hafni, L. Renaldo, N. Chandra, T. & Thaief, I. (2020). The Use of Regression Models with Supply Chain, Management to Increase Financial Satisfaction of Generation Z. International Journal of Supply Chain Management
13) Idris, A. Rahmawati, A. & Surwanti, A. (2023). Theoretical Models of Financial Literacy: A Bibliometric Analysis and Literature Review. Asian Journal of Business and Accounting.
14) Lemon, k.n. & verhoef, p.c. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of marketing, 80, 69 - 96
15) Nicolini, G. & Haupt, M. (2019). The assessment of financial literacy: New evidence from Europe. International Journal of Financial Studies, 7(3), 54.
16) Park, Y. & Jeon, A. (2020). Study on Proactive Approach against a New Large-Scale Crisis of the Aviation and Tourism Industry such as COVID-19
17) . Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics.
18) Sindhu, P. & Bharti, K. (2021). Mapping customer experience: A taxonomical study using bibliometric visualization. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 51(4), 592-617.
19) Van Eck, N. & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. scientometrics, 84(2), 523-538.
20) 19)Yang, Q. & Lee, Y. C. (2022). What drives the digital customer experience and customer loyalty in mobile short-form video shopping? Evidence from douyin (TikTok). Sustainability,https://doi.org/10.3390/su141710890