ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بیمه کشور ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادههای دو مرحلهای
محورهای موضوعی : مهندسی مالیرضا صانعی 1 , محمد فلاح 2 , فرهاد حسین زاده لطفی 3 , فرزاد موحدی سبحانی 4
1 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بیمه, کارایی, تحلیل پوششی دادهها, الگویابی,
چکیده مقاله :
شرکتهای بیمه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از مهمترین ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ، ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋهای در رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی کشورها دارند، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرای اﯾﻦ ﺑﺨﺶ، ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺨشهای اﻗﺘﺼﺎدی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. از اینرو ارزیابی عملکرد شرکتهای فعال در این صنعت و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از تکنیکهای ارزیابی عملکرد که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، تحلیل پوششی دادهها میباشد. در این مقاله با بهرهگیری از مدل دو مرحلهای تحلیل پوششی دادههای SORM-SBM ارزیابی عملکرد 21 شرکت بیمهای فعال در کشور ایران با شاخصهای مالی انجام شده که علاوه بر کارایی کل، کارایی هر شرکت در دو حوزه بازاریابی و سودآوری را نیز محاسبه و نشان میدهد که عملکرد شرکت درصورتی کاراست که در هر دو حوزه کارا بوده باشد. همچنین مقادیر الگو نیز برای هر شرکت محاسبه و ارتباط میان این مقادیر و کارایی کل نشان داده شده است.
insurance companies as one of the most important financial institutions have a special place in economic growth and development , so that efficient performance of this sector will affect other economic sectors.Therefore, evaluating the performance of companies operating in this industry and identifying their strengths and weaknesses is of great importance. One of the performance appraisal techniques that has received a lot of attention in recent years is data envelopment analysis. In this paper, using the two-stage model of SORM-SBM data envelopment analysis, the performance evaluation of 21 insurance companies operating in Iran with financial indicators has been performed, which in addition to total efficiency, calculates and shows the efficiency of each company in both marketing and profitability. The company's performance is efficient if it has been efficient in both areas. The model values for each company are also calculated and the relationship between these values and total performance is shown
_||_