منابع قانونی تعهد به دادن اطلاعات و ضمانت اجراهای آن در حقوق ایران و انگلیس
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقه
1 - استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران. (نویسنده مسئول): pari.khaledi@gmail.com
2 - دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Shafiei_bahar@yahoo.com
کلید واژه: ضمانت اجرا, حقوق ایران, حقوق انگلیس, تعهد به دادن اطلاعات,
چکیده مقاله :
شناسایی حق دسترسی به اطلاعات برای مصرف کننده، تأثیر بسزایی در سازماندهی رفتار وی و انتخاب آگاهانه در مصرف کالا دارد. با پیچیده شدن ساختار کالاها و تفاوت سطح اطلاعاتی متخصصان تولید کننده و عرضه کننده در مقایسه با مصرف کننده، نوعی عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد شده که صلح و آرامش اجتماعی را به مخاطره انداخته و موجبات تشنج را در روابط دو گروه اجتماعی عرضه کننده و تولید کننده از یک طرف و مصرف کننده از طرف دیگر فراهم آورده است. بنابراین در راستای جلوگیری از مشکلات برخاسته از عدم تقارن اطلاعات، تکلیف ارائه ی اطلاعات به مصرف کننده بر عهده عرضه کنندگان کالا قرار می گیرد. علاوه بر اراده ی طرفین و توافق آنها مبنی بر تکلیف ارائه ی اطلاعات به صورت صریح و ضمنی نباید از اهمیت قانون به عنوان یکی از منابع این تعهد باز ماند. موضوع تعهد به دادن اطلاعات در منابع قانونی می تواند حسب مورد، فعل دادن اطلاعات ضروری یا ترک فعل خودداری از ارائه ی اطلاعات نادرست باشد. در حقوق ایران رد پای پذیرش هر دو جلوه این تعهد هم در مقررات عام و هم در مقررات خاص وجود دارد. در نظام حقوقی کامن لا، فقدان راهنمایی و هشدار نوعی عیب کالا محسوب می شود اما چون بحث تعهد به آگاه سازی و تکلیف تولید کنندگان و فروشندگان در مورد راهنمایی و هشدار بخش مهم و وسیعی می باشد آن را جدا از بحث خیار عیب و ذیل عنوانی مستقل مورد بررسی قرار می دهند
Identifying the consumers’ right to have access to information has a significant effect onorganizing their behavior and making an informed choice in goods consumption. With thecomplexity of the structure of the goods and the difference in the information level of themanufacturing and supplying specialists compared to the consumer, a kind of informationasymmetry has been created that endangers social peace and tranquility and creates tension in therelations between the two social groups: the supplier and the producer on the one hand and theconsumer on the other hand. Therefore, to prevent problems arising from the asymmetry ofinformation, the task of providing information to the consumer is assigned to the suppliers ofgoods. In addition to the will of the parties and their agreement regarding the obligation toprovide information explicitly and implicitly, the importance of the law as one of the sources ofthis obligation should not be overlooked. The issue of the obligation to provide information inlegal sources can be the act of providing necessary information or the act of refraining fromproviding false information, depending on the case. In Iranian law, the traces of acceptance ofboth aspects of this obligation can be observed in both general and special regulations. In thecommon law legal system, the lack of guidance and warning is considered a type of productdefect. However, since the discussion of the obligation to inform and the duty of producers andsellers regarding guidance and warning is important and comprehensive, it is investigatedseparately from the discussion of defect option under an independent heading.
_||_