بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر الگوی مصرف اقتصادی (مورد مطالعه: شهروندان شهر قم)
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعیوحید ببردل 1 , نوروز هاشم زهی 2 , محمد رحیمی 3
1 - جامعه شناسی اقتصادی و توسعه ، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - دکترای جامعه شناسی ،استادیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، ایران
3 - دکتری جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی، واحد خلخال، آزاد اسلامی، خلخال، ایران
کلید واژه: "سرمایه اجتماعی", " الگوی مصرف", " شهروندان قم ", " ترکیب وسطح کالای مصرفی ",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر الگوی مصرف اقتصادی شهروندان شهر قم بوده است. این پژوهش بهصورت پیمایشی و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده و دارای 45 گویه و 9 بعد بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان شهر قم بود و برای تعیین نمونه آماری ، براساس فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SMARTPLS نسخه 3 مورد تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، با توجه به تایید تاثیر بین متغیر های مشارکت اجتماعی ، عضویت در نهادهای مدنی ، اعتماد ، روابط اجتماعی گسترده ، عضویت در شبکه ها ، تعهد به ارزشهای اجتماعی و هنجارهای اجتماعی بر سطح کالای مصرفی و ترکیب آن میتوان نتیجه گرفت برنامهریزی آموزش و افزایش سرمایه اجتماعی، بر نوع و نحوه انتخاب کالای مصرفی تاثیر گذار است و با شناخت و دستیابی به این تاثیر و تاثر، موفقیت بیشتری در الگوی مصرف مطلوب، به دست می آید و در نهایت با این دستاورد این موضوع در سطح گسترده تر قابل تعمیم و تحقیق مضاعف خواهد بود.
The purpose of this study was to investigate the effect of social capital on the economic consumption pattern of Qom citizens. This research has been done by survey and using the structural equation model method of partial least squares. The research tool was a questionnaire and had 45 items and 9 dimensions. The statistical population of the study was all citizens of Qom and to determine the statistical sample, 384 people were selected as a sample based on Cochran's formula. The collected data were analyzed with SMARTPLS software version 3. Based on the obtained results, considering the impact between the variables of social participation, membership in civic institutions, trust, broad social relations, membership in networks, commitment to social values and social norms on the level of consumer goods and its composition can be concluded. Planning for education and increasing social capital affects the type and manner of selection of consumer goods, and by recognizing and achieving this effect, more success is achieved in the desired consumption pattern, and finally with this achievement, this issue on a large scale. More can be generalized and double researched.
_||_