بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر الگوی مصرف اقتصادی (مورد مطالعه: شهروندان شهر قم)
الموضوعات :وحید ببردل 1 , نوروز هاشم زهی 2 , محمد رحیمی 3
1 - جامعه شناسی اقتصادی و توسعه ، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - دکترای جامعه شناسی ،استادیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، ایران
3 - دکتری جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی، واحد خلخال، آزاد اسلامی، خلخال، ایران
الکلمات المفتاحية: "سرمایه اجتماعی", " الگوی مصرف", " شهروندان قم ", " ترکیب وسطح کالای مصرفی ",
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر الگوی مصرف اقتصادی شهروندان شهر قم بوده است. این پژوهش بهصورت پیمایشی و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده و دارای 45 گویه و 9 بعد بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان شهر قم بود و برای تعیین نمونه آماری ، براساس فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SMARTPLS نسخه 3 مورد تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، با توجه به تایید تاثیر بین متغیر های مشارکت اجتماعی ، عضویت در نهادهای مدنی ، اعتماد ، روابط اجتماعی گسترده ، عضویت در شبکه ها ، تعهد به ارزشهای اجتماعی و هنجارهای اجتماعی بر سطح کالای مصرفی و ترکیب آن میتوان نتیجه گرفت برنامهریزی آموزش و افزایش سرمایه اجتماعی، بر نوع و نحوه انتخاب کالای مصرفی تاثیر گذار است و با شناخت و دستیابی به این تاثیر و تاثر، موفقیت بیشتری در الگوی مصرف مطلوب، به دست می آید و در نهایت با این دستاورد این موضوع در سطح گسترده تر قابل تعمیم و تحقیق مضاعف خواهد بود.
_||_