بررسی نقش روابط عمومی در ارتقاء توسعه اجتماعی در محیطهای پویای اجتماعی شرکتهای صنعتی
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعیزهره غضنفری 1 , معصومه رشاد 2 , رزیتا سپهرنیا 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
2 - استاد یار گروه جامعه شناسی _دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی _دانشگاه آزاد اسلامی _واحد رودهن _روابط بین الملل_رودهن ایران
3 - دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کلید واژه: توسعه اجتماعی, روابط عمومی, شرکتهای صنعتی, محیطهای پویای اجتماعی,
چکیده مقاله :
تحولات عمدهای طی دو دهه گذشته در محیطهای کسب و کار صنعتی در عرصه جهانی پدید آمده که تاثیرات وسیعی بر فعالیتهای اجتماعی بنگاههای اقتصادی و صنایع بر جای گذاشته است. هدف پژوهش بررسی نقش روابط عمومی در ارتقاء توسعه اجتماعی در محیطهای پویای اجتماعی شرکتهای صنعتی میباشد. در این راستا، ضمن مرور مفاهیم روابط عمومی و توسعه اجتماعی، از روش مدلسازی معادلاتساختاری استفاده شد. جامعه آماری کلیه شرکتهای صنعتی شهرستان اشتهارد میباشد که 280 شرکت به صورت تصادفی ساده تعیین شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی توسط اساتید و روایی سازه توسط تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.97 و پایایی ترکیبی 0.75 تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر در نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شد. نتایج نشان داد روابط عمومی با ضریب 65 درصد تاثیر معناداری بر ارتقا توسعه اجتماعی در شرکتهای صنعتی دارد. همچنین روابط عمومی بر مولفه بروز عدالت با ضریب 0.771، بر مولفه امنیت بخشی با ضریب 0.66، بر مولفه بروز اخلاق اجتماعی با ضریب 0.789، بر مولفه شکلگیری رفاه اجتماعی 0.785، بر مولفه شکلگیری سرمایه اجتماعی با ضریب 0.773، اثر مثبت و معناداری را نشان میدهد.
During the last two decades, major changes have occurred in the industrial business environments in the world, which have left a wide impact on the social activities of economic enterprises and industries. The aim of the research is to investigate the role of public relations in promoting social development in the dynamic social environments of industrial companies. In this regard, while reviewing the concepts of public relations and social development, the structural equation modeling method was used. The statistical population is all the industrial companies of Eshtehard city, of which 280 companies were determined by simple random. The tool of data collection was a researcher-made questionnaire, whose content validity was confirmed by professors and construct validity by confirmatory factor analysis and its reliability using Cronbach's alpha coefficient of 0.97 and composite reliability of 0.75. To analyze the data, path analysis was used in SmartPLS software. The results showed that public relations has a significant effect on the promotion of social development in industrial companies with a coefficient of 65%. Also, public relations on the component of the emergence of justice with a coefficient of 0.771, on the component of social security with a coefficient of 0.66, on the component of the emergence of social ethics with a coefficient of 0.789, on the component of the formation of social welfare with a coefficient of 0.785, on the component of the formation of social capital with a coefficient of 0.773 It shows a positive and significant effect.
_||_