بررسی نقش روابط عمومی در ارتقاء توسعه اجتماعی در محیطهای پویای اجتماعی شرکتهای صنعتی
الموضوعات :زهره غضنفری 1 , معصومه رشاد 2 , رزیتا سپهرنیا 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
2 - استاد یار گروه جامعه شناسی _دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی _دانشگاه آزاد اسلامی _واحد رودهن _روابط بین الملل_رودهن ایران
3 - دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه اجتماعی, روابط عمومی, شرکتهای صنعتی, محیطهای پویای اجتماعی,
ملخص المقالة :
تحولات عمدهای طی دو دهه گذشته در محیطهای کسب و کار صنعتی در عرصه جهانی پدید آمده که تاثیرات وسیعی بر فعالیتهای اجتماعی بنگاههای اقتصادی و صنایع بر جای گذاشته است. هدف پژوهش بررسی نقش روابط عمومی در ارتقاء توسعه اجتماعی در محیطهای پویای اجتماعی شرکتهای صنعتی میباشد. در این راستا، ضمن مرور مفاهیم روابط عمومی و توسعه اجتماعی، از روش مدلسازی معادلاتساختاری استفاده شد. جامعه آماری کلیه شرکتهای صنعتی شهرستان اشتهارد میباشد که 280 شرکت به صورت تصادفی ساده تعیین شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی توسط اساتید و روایی سازه توسط تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.97 و پایایی ترکیبی 0.75 تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر در نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شد. نتایج نشان داد روابط عمومی با ضریب 65 درصد تاثیر معناداری بر ارتقا توسعه اجتماعی در شرکتهای صنعتی دارد. همچنین روابط عمومی بر مولفه بروز عدالت با ضریب 0.771، بر مولفه امنیت بخشی با ضریب 0.66، بر مولفه بروز اخلاق اجتماعی با ضریب 0.789، بر مولفه شکلگیری رفاه اجتماعی 0.785، بر مولفه شکلگیری سرمایه اجتماعی با ضریب 0.773، اثر مثبت و معناداری را نشان میدهد.
_||_