عنوان مقاله مقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی
محورهای موضوعی : روان شناسیویدا امیرداور 1 , مژگان سپاه منصور 2
1 - کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران
2 - استادتمام روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: واژگان کلیدی: آموزش سبک زندگی سالم, آموزش مهارتهای فراشناختی, و باورهای هوشی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی برسبک زندگی سالم واموزش مهارت های فراشناختی برباورهای هوشی بود روش پژوهش نیمه ازمایشی همراه باپیش ازمون -پس ازمون –پیگیری باگروه کنترل ناهمسان بود.جامعه پژوهش عبارت ازتمامی دانش اموزان دخترسال سوم دوره دوم متوسطه منطقه یکشهرتهران بودکه درسال 1398-99 مشغول به تحصیل بودندنمونه پژوهش نیزشامل تعداد45 نفربودند. پژوهش به شیوهی نمونهنمونه گیری داوطلبانه یا جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین پیگیری در پژوهش به پرسشنامه نظریه ی تلویحی هوش عبدالفتاح ویتس(2006)پاسخ دادند.کنترل در باورهای هوشی با آموزش سبک زندگی سالم در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0> )P ، 61/4 = (56 و 2)F را بر خلاف باور ذاتی هوش (05/0<، 28/1 = (56 و سطح 05/0 تحت تاثیر قرار داده است وهمجنین آموزش مهارت های فراشناختی در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0>) P ، 81/4 = (56 و 2)F را در سطح معناداری 05/0 و باور ذاتی هوش (01/0> )P ، 33/6 = (56 و 2)F در سطح 01/0 تحت تاثیر قرار داده است. چنین نتیجه گیری شد که بین اثر آموزش سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی در دانشآموزان تفاوت وجود ندارد
abstract The aim of this research was to compare the effectiveness of an intervention based on healthy lifestyle and metacognitive skills training on intelligence beliefs. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test-follow-up with a heterogeneous control group. The research population consisted of all the female students of the third year of the second year of high school in Yekshahr district of Tehran who were studying in 2018-2019. The research sample included 45 people. In the research, they were selected by voluntary sampling or random replacement sampling, and in two experimental groups and a follow-up control group, they answered the questionnaire of the implicit theory of intelligence of Abdul Fattah Waits (2006).Control of intelligence beliefs with healthy lifestyle training compared to the control group of incremental belief component Intelligence (P>0.05), F = 4.61 (56 and 2) contrary to the inherent belief of intelligence (<0.05, 1.28 = (56 and The level of 0.05 has influenced the training of metacognitive skills compared to the group Controlling the incremental belief component of intelligence (>0.05) P, F = (56 and 2) 4.81 at a significance level of 0.05 and belief Inherent intelligence has influenced P (>0.01), F = (56 and 2) 6.33 at the level of 0.01. It was concluded that between the effect of healthy lifestyle education and metacognitive skills education There is no difference in intelligence beliefs among students