واکاوی تجربه زیسته دانشآموزان متوسطه از ازدواج مجدد مادران با تأکید بر تحصیل فرزندان
محورهای موضوعی : روان شناسیمحسن یوسفی 1 , امین کرایی 2 , منصور سودانی 3
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - استاد مدعو، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ایران / استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
کلید واژه: ازدواج مجدد مادر, دانشآموزان پسر متوسطه, تحصیل فرزندان,
چکیده مقاله :
یکی از موضوعات مهم خانواده و زندگی زناشویی که می تواند بر آینده فرزندان اثرگذار باشد موضوع طلاق والدین است. در همین راستا هدف اصلی پژوهش حاضر نیز واکاوی تجربه زیسته دانشآموزان متوسطه از ازدواج مجدد مادران با تأکید بر تحصیل فرزندان خود بود. روش این پژوهش کیفی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 400-1399 بود که 16 نفر بر اساس روش اشباع نظری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای اعتبار یافتهها ابتدا فرایند کدگذاری توسط خبرگان (روایی صوری) بررسی شد. همچنین خود محقق فرایند کدگذاری را مجدد بررسی کرد. پایایی نیز با ضریب توافق کدگذاری که توسط دو کدگذار انجام گرفت 85/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 استفاده شد. نتایج نشان داد پنج مضمون محوری شامل (حمایت عاطفی، تجارب هیجانی، رفاه اقتصادی، روابط بینفردی و پذیرش طلاق) برای موضوع ازدواج مجدد مادران و تاثیرات مختلف آن بر تحصیل فرزندان شناسایی شد. میتوان بر اساس یافتهها نتیجه گرفت ازدواج مجدد مادر می تواند تاثیراتی در زندگی فرزند برجای بگذارد. این تاثیرات بیشتر با اثرات منفی از جمله مشکلات عاطفی فرزند، ضعف تحصیلی و بی میلی در فعالیت های تحصیلی نمایان شود.
One of the important issues of family and married life that can affect the future of children is the issue of parents' divorce. In this regard, the main goal of the present study was to analyze the lived experience of secondary school students of mothers' remarriage, emphasizing the education of their children. The present study was applied in terms of purpose and qualitative in terms of implementation method. The study population consisted of second grade male high school students in Ahvaz in the academic year 2020-2021, in which 16 people were purposefully selected based on theoretical saturation method. The research tool was semi-structured interviews. To validate the findings, the coding process was first reviewed by experts (face validity). The researcher also re-examined the coding process. Reliability was also obtained with a coding agreement coefficient performed by two coders. The content analysis method in MAXQDA software version 2020 was used for data analysis. The results showed that five central themes including (emotional support, emotional experiences, economic well-being, interpersonal relationships and acceptance of divorce) were identified for the issue of mothers' remarriage and its various effects on children's education. Based on the findings, it can be concluded that the mother's remarriage can have an impact on the child's life. These effects are more visible with negative effects such as the child's emotional problems, academic weakness and reluctance in academic activities.
_||_