واکاوی تجربه زیسته دانشآموزان متوسطه از ازدواج مجدد مادران با تأکید بر تحصیل فرزندان
الموضوعات :محسن یوسفی 1 , امین کرایی 2 , منصور سودانی 3
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - استاد مدعو، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ایران / استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: ازدواج مجدد مادر, دانشآموزان پسر متوسطه, تحصیل فرزندان,
ملخص المقالة :
یکی از موضوعات مهم خانواده و زندگی زناشویی که می تواند بر آینده فرزندان اثرگذار باشد موضوع طلاق والدین است. در همین راستا هدف اصلی پژوهش حاضر نیز واکاوی تجربه زیسته دانشآموزان متوسطه از ازدواج مجدد مادران با تأکید بر تحصیل فرزندان خود بود. روش این پژوهش کیفی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 400-1399 بود که 16 نفر بر اساس روش اشباع نظری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای اعتبار یافتهها ابتدا فرایند کدگذاری توسط خبرگان (روایی صوری) بررسی شد. همچنین خود محقق فرایند کدگذاری را مجدد بررسی کرد. پایایی نیز با ضریب توافق کدگذاری که توسط دو کدگذار انجام گرفت 85/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 استفاده شد. نتایج نشان داد پنج مضمون محوری شامل (حمایت عاطفی، تجارب هیجانی، رفاه اقتصادی، روابط بینفردی و پذیرش طلاق) برای موضوع ازدواج مجدد مادران و تاثیرات مختلف آن بر تحصیل فرزندان شناسایی شد. میتوان بر اساس یافتهها نتیجه گرفت ازدواج مجدد مادر می تواند تاثیراتی در زندگی فرزند برجای بگذارد. این تاثیرات بیشتر با اثرات منفی از جمله مشکلات عاطفی فرزند، ضعف تحصیلی و بی میلی در فعالیت های تحصیلی نمایان شود.
_||_