اثر بخشی بازی های موسیقایی بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره دوم ابتدایی
محورهای موضوعی : روان شناسیسیده شهره طاهری 1 , منصوره شهریازی احمدی 2 , حسن پاشاشریفی 3
1 - گروه آموزشی روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - استادیار گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: اضطراب, افسردگی, موسیقی, بازی, آسیب بینایی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازیهای موسیقایی بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره دوم ابتدایی است. تحقیق حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل 60 نفر دانشآموزان با آسیب بینایی 9 تا 15 سال است (11/47=M). نمونهگیری به روش غربالگری با پرسشنامههای اضطراب اسپنس، افسردگی CDI و بعد از همتا سازی بر اساس سن و نوع آسیب بینایی، 28 نفر در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی 10 جلسه 30 دقیقهای مداخله دریافت کرد. دادهها با نرم افزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین گروهها در خط پایه تفاوتی وجود نداشت. نتایج تی زوجی نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایشی تفاوت ایجاد شده است. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد در گروه آزمایشی در متغیر اضطراب تفاوت معنیدار ایجاد شده است، اما در متغیر افسردگی تفاوت معنیداری ایجاد نشد. نتایج نشان داد که بازیهای موسیقایی میتواند روش مناسب برای تأثیرگذاری بر اضطراب کودکان با آسیب بینایی باشد (0/0001>p). با توجه به اهمیت بازی در زندگی کودکان، این روش میتواند باعث توانمندسازی و ایجاد حس مثبت شود، بنابراین برنامه ریزی جهت آموزش راهکارهای شاد زیستن به آنها اهمیت ویژهای دارد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of musical games on anxiety and depression in students with visual impairment in the second grade of elementary school. The present study is a experimental study with a pretest, posttest design with a control group. The statistical population includes 60 students with visual impairment aged 9 to 15 years (M = 11.74). Sampling by screening method with Spence Anxiety Questionnaire, CDI Depression Inventory and after matching based on age and type of visual impairment, 28 people were divided into experimental and control groups. The experimental group received 10 sessions of 30 minutes of intervention. Data were analyzed by SPSS software and statistical methods of analysis of covariance, independent t-test and paired t-test. The results of independent t-test showed that there was no difference between the groups in the baseline. Paired t-test results showed that there was a difference between pre-test and post-test of the experimental group.The results of analysis of covariance showed that in the experimental group there was a significant difference in the anxiety variable, but there was no significant difference in the depression variable. The final results showed that musical games can be a suitable method to affect the anxiety of children with visual impairment (P <0.0001). According to importance of play in children's lives, this method can empower and create a positive feeling, so planning to teach them ways to live happily is especially important .
_||_