تاثیر عوامل فرهنگی بر چسبندگی هزینهها
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیصادق همه خانی 1 , رمضانعلی رویایی 2
1 - گروه حسابداری،واحدبین المللی کیش،دانشگاه آزاداسلامی،جزیره کیش،ایران
2 - گروه حسابداری، ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.
کلید واژه: فاصله قدرت, چسبندگی هزینه, فردگرایی/جمعگرایی, اجتناب از عدم اطمینان, واژههای کلیدی: مردگرایی/زنگرایی,
چکیده مقاله :
چکیدهدر ادبیات حسابداری در فهم این نکته توجه ویژه شده است که چگونه تفاوتها در فرهنگ ملی بر نتایج و عواقب حسابداری و بازارهای مالی تاثیر میگذارد، بنابراین بخش عمدهای از پژوهشهای انجام شده در این زمینه به بررسی تاثیر فرهنگ بر تصمیمگیریهای مدیریت و گزارشدهی گسترده تمرکز دارد بر این اساس هدف این مقاله، مطالعه شواهد عینی درباره رابطه ریز فرهنگها بر پدیده چسبندگی هزینهها میباشد، جامعه آماری پژوهش 104 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها، بیانگر آن است که بین ریزفرهنگها (مردگرایی/زنگرایی، فردگرایی/جمعگرایی، فاصله قدرت و اجتناب از عدم اطمینان) بر پدیده چسبندگی هزینه با اطمینان 99درصد تاثیر معناداری وجود دارد.
AbstractIn the accounting literature, attention has been paid to understanding how differences in national culture affect the outcomes and consequences of accounting and financial markets, so much of the research done in this area focuses on examining the impact of culture on broad management and reporting decisions. Accordingly, the aim of this study is to study the objective evidence of the relationship between small cultures on the cost-stickiness phenomenon. The statistical population of the study was 104 companies listed on the stock exchange during a 6-year period from 2014 to 2020. The research methodology is applied in terms of purpose, and in terms of its implementation, descriptive, survey and correlation type. Also, in order to analyze the data of the research using EVIEWS 9 and SPSS software, the results of hypothesis testing indicate that between the microcrops (masculinity / femininity, individualism / collectivism, power distance and avoidance of uncertainty) on the adhesion phenomenon Cost with a 99% confidence is significant
